Skip to content

Kulttuuri ja teknologia kohtaavat tammikuussa käynnistyvässä eurooppalaisessa XTREME-tutkimushankkeessa

XTREME-hankkeen (Mixed Reality Environment for Immersive Experience of Art and Culture) yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Oslon Munch-museo sekä Suomen kansallisooppera ja -baletti. Horisontti Eurooppa -ohjelman rahoittamaa, immersiiviseen taide- ja kulttuurikokemukseen tähtäävää 8 miljoonan euron hankkeen tutkimusosuutta johtaa IT University of Copenhagenin tietojenkäsittelytieteen apulaisprofessori Sami S. Brandt.

Kuvittele, että voit osallistua suosikkiartistisi konserttiin toisella puolella maapalloa sijaitsevassa tilassa. Kuvittele, että voit kutsua toisessa maassa asuvan ystäväsi mukaan. Normaalisti tähän liittyisi paljon matkakuluja, ja sinun pitäisi luultavasti myös ottaa vapaata töistä.

Yhdistetyn todellisuuden (mixed reality, MR) teknologisen kehityksen myötä voi kuitenkin olla, että voit tulevaisuudessa osallistua konserttiin omasta olohuoneestasi. Horisontti Eurooppa -ohjelman rahoittama uusi hanke yhdistää kulttuuri- ja teknologiateollisuuden eri osa-alueita MR-teknologian kehittämiseksi.

”Hanketta ei ole tarkoitettu vain konsertteihin, vaan kaikenlaisiin kulttuurielämyksiin. Musiikilla, taiteella ja erilaisilla esityksillä on syvällinen vaikutus fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiimme. Valitettavasti perinteiset konserttisalit ja esitysaikataulut voivat asettaa omat rajoituksensa. Hankkeemme tavoitteena on poistaa nämä esteet luomalla immersiivinen virtuaalikokemus, jossa todellinen ja digitaalinen maailma yhdistyvät saumattomasti”, Sami S. Brandt kertoo.

”Kansallisoopperalla ja -baletilla on maailmanlaajuinen maine uusien ideoiden ja yleisökokemusten edelläkävijänä. Talomme työ tekoälyn (Laila), virtuaalisen tuotannonsuunnittelun (XRStage) ja digitaalisuuden (Stage24) parissa on saanut laajaa kiitosta ja palkintoja. XTREME tarjoaa mahdollisuuden tehdä yhteistyötä kumppaneiden kanssa eri puolilla Eurooppaa tutkiaksemme muita mahdollisia tulevaisuuksia taidemuodollemme ja näin ylläpitää ja kehittää mainettamme innovatiivisena muutosvoimana, Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Thomas de Mallet Burgess lisää.

Tavoitteena huippuluokan tapahtumakokemus ajasta ja paikasta riippumatta

Hankkeen lopullisena tavoitteena on hyödyntää huippuluokan MR-teknologiaa konserttien ja esittävän taiteen tapahtumien siirtämiseksi käyttäjien koteihin tai muuhun haluttuun tilaan. Osallistujat voivat nauttia täysin immersiivisestä kokemuksesta, jossa 3D-visualisoinnit ja tilaääni sulautuvat saumattomasti ympäristöön ja luovat syvällisen kokemuksen ja läsnäolon tunteen – aivan kuin osallistuja todella olisi konserttisalissa, museossa tai teatterissa.

XTREME-hankkeen tavoitteena on myös tukea yhteisiä virtuaalisia kokemuksia. Ihannetapauksessa käyttäjät voivat kutsua ystäviä ja perheenjäseniä mukaansa virtuaaliseen konserttiin, jossa saavutetaan todellinen kokemus kulttuuritapahtuman jakamisesta.

Hanke käynnistyy tammikuussa 2024. Sami S. Brandt toimii hankekoordinaattorina ITUn ja 13 muun kumppanin muodostamassa konsortiossa: Immersive Stories, Marionette ApS, Khora ApS, University Twente, University of Limerick, Fondazione Ins7tuto Italiano, Leibniz University Hannover, Munch, Bolt Virtual, 4DSOUND Technologies, Aalto-yliopisto, University of Nottingham sekä Suomen kansallisooppera ja -baletti.

Hanketta rahoittaa Euroopan unioni ja Nottinghamin yliopiston osalta Yhdistynyt kuningaskunta.

Lue alkuperäinen tiedote aiheesta (englanniksi).