Siirry sisältöön

Oopperan ja Baletin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee seuraavia Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:n palveluita:

Saavutettavuusseloste on laadittu 23.09.2020. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaatio Eficode Oy:n tekemään arviointiin verkkopalvelujen sekä mobiilisovelluksen saavutettavuudesta.

Selostetta tarkistettiin viimeksi 8.9.2021.

 

Digipalvelujen saavutettavuuden tila

Oopperan ja Baletin digitaaliset palvelut täyttävät Verkkosisällön saavutettavuusvaatimukset osittain (WCAG-kriteeristö 2.1, A- ja AA-taso). Opera&Ballet-mobiilisovellus täyttää saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset ja EN 301 549 11.5.2 -vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

 

Ei saavutettava sisältö

Alla on luettelo saavutettavuuteen liittyvistä puutteista, joista olemme tietoisia. Jos huomaat sivustolla puutteen, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille. Osa alla listatuista verkkopalvelun saavutettavuutta koskevista puutteista koskee myös Opera&Ballet-mobiilisovellusta. Ainoastaan Opera&Ballet-sovellusta koskevat puutteet on listattu tässä selosteessa jäljempänä.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:

  • Osalla kuvakkeita ja graafisia elementtejä ei ole tarkoituksenmukaisia tekstivastineita. Puute koskee myös mobiilisovellusta. (WCAG 1.1.1)
  • HTML-otsikkotasojen käytössä on puutteita, esimerkiksi liittyen otsikkotasojen ylihyppäyksiin. Puute koskee myös mobiilisovellusta. (WCAG 1.3.1)
  • Aktiivisen kohteen korostaminen ohjelmallisesti (WCAG 1.3.1)
  • Osa sivuston painikkeista ei saa näkyvää kohdistusta. (WCAG 2.4.7.)
  • Tekstin suurentamisen seurauksena sisältö ei kaikilta osin pysy luettavana. (WCAG 1.4.4)
  • Tekstin välistysten muokkaaminen rikkoo sisältöä. (WCAG 1.4.12)
  • Osalta iframe-upotuksista voi puuttua kuvaava arvo. (WCAG 2.4.2, 4.1.2)
  • Hakutoiminnossa on puutteita, jotka korjataan kauden 2021-2022 aikana. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Ohjeita antaessa viitataan sisältöjen visuaalisiin ominaisuuksiin tai sijantiin. (WCAG 1.3.3)
  • Osalla sivuista on taustavideo, joka käynnistyy automaattisesti. Puute koskee myös mobiilisovellusta. (WCAG 2.2.2)
  • Osa sivuston linkeistä ei erotu riittävästi ympäröivästä sisällöstä. (WCAG 2.4.4)
  • Rekisteröinti (puutteet koskevat myös mobiilisovellusta):
    • Näkymässä on hyppylinkki, mutta se ei ilmesty näkyviin, kun näppäimistökohdistus osuu siihen. (WCAG 2.4.)
    • Lomakekenttien tarkoitusta ei ole määritelty siten, että ne tukisivat automaattista täydennystä. (WCAG 1.3.5)
    • Virheelliset kentät erottuvat näkeville käyttäjille pelkällä punaisella värillä (WCAG 1.4.1, 3.3.1)
    • Salasanaa ei saa näkyväksi pelkällä näppäimistöllä (android). (WCAG 2.1.1)
    • Puhelimen maakoodi on pudotusvalikko, mutta tätä ei ole selkeästi merkitty ruudunlukijaa ajatellen (android). (WCAG 4.1.2, EN 11.5.2.5)
    • Rekisteröityessä puhelinnumeron maakoodin vaihtaminen ei ole saavutettava (iOS). (WCAG 1.3.1, 2.1.1)

 

Ei saavutettava sisältö Opera&Ballet-mobiilisovelluksessa

Jäljempänä mainittu Opera&Ballet-mobiilisovelluksen sisältö ei noudata lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019, jolloin se ei ole saavutettavaa:

  • Tekstin suurentaminen puhelimen asetuksissa ei vaikuta monien tekstien kokoon sovelluksessa. (WCAG 1.4.4)

Android

  • Näppäimistökohdistus on vaikea havaita, sillä kohdistuksen saavat käyttöliittymäelementit eivät saa näkyvää kohdistuskehystä. (WCAG 1.4.1, 2.4.7)
  • Päävalikko:
    • Valikon kohteen avatessa kohdistus pysyy valikon kohteessa, jolloin näppäimistöllä ja ruudunlukijalla on liikuttava taaksepäin päästäkseen avautuneeseen näkymään. (WCAG 2.4.3)
    • Näkymien vaihtumisesta ei saa ruudunlukijalla palautetta. (EN 11.5.2.15)
    • Valittu valikon kohde käy ilmi visuaalisesti, mutta ei ruudunlukijakäytössä. (WCAG 1.3.1)
  • Sovelluksessa on karusellielementtejä Koti- ja Esitykseni -näkymissä. Karusellit ovat haastavia hahmottaa ruudunlukijakäytössä ja kohdistusjärjestys karusellien kohdalla ei ole looginen. (WCAG 2.4.3, 4.1.2)

iOS

  • Asiakastilinäkymässä kielen vaihto on haastavaa ruudunlukijakäytössä johtuen epäloogisesta kohdistusjärjestyksestä. (WCAG 2.4.3)

 

Sisältö, joka ei ole saavutettavaa kohtuuttoman rasitteen perusteella

Alla listattujen palvelujen tai sisältöjen muuttaminen saavutettaviksi ei ole tällä hetkellä mahdollista, tai se vaatisi mittavia taloudellisia panostuksia. Tämä muodostaa kohtuuttoman rasitteen.

Tällaisia sisältöjä tai toimintoja ovat seuraavat:

  • Tekstin ja taustavärin kontrasteissa on puutteita. Lisäksi lippukaupan paikkakartan värien kontrastit ovat liian heikkoja.
    • Kontrastit huomioidaan verkkopalvelun uudistamisen yhteydessä 2022.
    • Lippukaupassa asiakas voi ostaa lipun myös käyttämällä parhaat paikat -toimintoa, joka valitsee katsomosta parhaat paikat asiakkaan toivomasta hintaryhmästä. Halutessaan lipun voi ostaa myös puhelinmyynnistä, sähköpostilla tai käymällä Oopperatalon asiakaspalvelupisteellä.
  • oopperabaletti.fi-sivustolla on kolme ohjevideota, jotka eivät ole saavutettavia. Videoiden nimet ovat: Näin vaihdat ostamasi liput verkkokaupassa; Näin ostat liput ja tarjoilut verkkokaupasta; Näin kirjaudut Oopperan ja Baletin verkkokauppaan. Näistä videoista ei tehdä uusia versioita. Sen sijaan ikoneille, joihin ohjevideoissa viitataan, on luotu selitystekstit.
    • Ikoneihin viittaaminen ja navigaation looginen rakenne tullaan uudistamaan ja huomioimaan verkkopalvelun uudistuksen yhteydessä 2022.
    • Halutessaan asiakas voi ostaa lipun myös puhelinmyynnistä, sähköpostilla tai käymällä Oopperatalon asiakaspalvelupisteellä.
  • Pääsylippu ja ostoksesta tuleva vahvistussähköposti eivät kaikilta osin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Tiedot niihin tulevat suoraan lipunmyyntijärjestelmästä, joka ei kaikilta osin vielä tue saavutettavuutta.
    • Pääsylipusta ja vahvistussähköpostista on pyritty tekemään hyvin selkeitä ja näin varmistaa, että oleellinen tieto nousee niissä esille. Talossa on runsaasti aulahenkilökuntaa auttamassa oman paikan löytämisessä. Lisäksi opastusta on saatavilla Oopperan ja Baletin puhelinpalvelusta sekä Oopperatalon asiakaspalvelupisteeltä.
  • Oopperan ja Baletin vuosikertomus ei ole kokonaisuudessaan saavutettava.
  • Opera&Ballet-sovellusta voi käyttää vain puhelimen ollessa pystyasennossa. (WCAG 1.3.4)

 

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Seuraavana on listaus sivustollamme olevista sisällöistä, jotka eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin.

Verkkosivuillamme on:

  • Videoita, jotka on julkaistu ennen 23.9.2020. Näistä videoista puuttuu tekstitys ja kuvailutulkkaus tai jompikumpi. Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita.
  • Äänilähetyksiä (teosesittelyitä), jotka on julkaistu ennen 23.9.2020. Näistä äänilähetyksistä puuttuu tekstivastineet. Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2020 julkaistuja äänilähetyksiä.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalveluissamme?

Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Anna palautetta:

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustoillamme saavutettavuusongelmia, anna siitä ensin palautetta meille esimerkiksi täyttämällä palautelomakkeemme. Vastaamme sinulle 14 päivän sisällä. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun puutteita korjataan.

Varmistamme verkkopalveluiden saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.