Siirry sisältöön

Oopperan ja Baletin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee seuraavia Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:n palveluita: verkkopalvelut http://oopperabaletti.fi ja https://shop.oopperabaletti.fi/, esitystietokanta http://encore.opera.fi sekä projektisivusto https://operabeyond.com .

Saavutettavuusseloste on laadittu / päivitetty 23.09.2020.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio Eficode Oy.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain

Ei saavutettava sisältö

2. Kohtuuton rasite

Tekstin ja taustavärin kontrasti on osalla sivuista liian heikko. Lisäksi lippukaupan paikkakartan värien kontrastit ovat liian heikkoja. Riittämätön kontrasti johtuu sivustolle aikoinaan valitusta visuaalisesta linjasta, jonka keskeisenä elementtinä on esimerkiksi tekstin sijoittaminen kuvan päälle. Tämän muuttaminen rikkoisi koko verkkopalvelun visuaalisuuden, ja siksi sitä voidaan pitää kohtuuttomana rasitteena.

Kontrastin ja visuaalisuuden ongelmat tullaan huomioimaan ja tarpeen mukaan uudistamaan tulevina vuosina verkkopalvelun uudistamisen yhteydessä. Lippukaupassa asiakas voi ostaa lipun myös käyttämällä parhaat paikat -toimintoa, joka valitsee katsomosta parhaat paikat asiakkaan toivomasta hintaryhmästä. Halutessaan lipun voi ostaa myös puhelinmyynnistä, sähköpostilla tai käymällä Oopperatalon asiakaspalvelupisteellä.

oopperabaletti.fi-sivustolla on 3 ohjevideota, jotka eivät ole saavutettavia. Videoiden nimet ovat:  Näin vaihdat ostamasi liput verkkokaupassa; Näin ostat liput ja tarjoilut verkkokaupasta; Näin kirjaudut Oopperan ja Baletin verkkokauppaan. Näistä videoista ei tehdä uusia versioita. Sen sijaan ikoneille, joihin ohjevideoissa viitataan, on luotu selitystekstit. Tämän pitäisi parantaa saavutettavuutta ja tärkeän tiedon löytymistä navigaatiosta myös ilman ohjevideoiden katsomista. Ikoneihin viittaaminen ja navigaation looginen rakenne tullaan uudistamaan ja huomioimaan kun verkkopalvelu uudistetaan tulevina vuosina. Halutessaan asiakas voi ostaa lipun myös puhelinmyynnistä, sähköpostilla tai käymällä Oopperatalon asiakaspalvelupisteellä.

Pääsylippu ja ostoksesta tuleva vahvistussähköposti eivät kaikilta osin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Tiedot niihin tulevat suoraan lipunmyyntijärjestelmästä, joka ei kaikilta osin vielä tue saavutettavuutta. Pääsylipusta ja vahvistussähköpostista on kuitenkin pyritty tekemään hyvin selkeitä ja näin varmistaa, että oleellinen tieto nousee niissä esille. Talossa on runsaasti aulahenkilökuntaa auttamassa oman paikan löytämisessä. Lisäksi opastusta on saatavilla Oopperan ja Baletin puhelinpalvelusta sekä Oopperatalon asiakaspalvelupisteeltä.

Syksyn 2020 aikana oopperabaletti.fi-verkkopalvelussa korjataan myös seuraavia saavutettavuutta parantavia asioita: kuvien tekstivastineet, HTML-otsikkotasojen käyttö, aktiivisten kohteiden korostaminen ohjelmallisesti, hakutoiminnon kehittäminen, automaattisesti käynnistyvä liikkuva sisältö sekä ladattavat pdf-tiedostot. 

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?

Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Anna palautetta:

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastaamme sinulle 14 päivän sisällä. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000