Gå till innehållet

Vi öppnar en ny nätbutik 11.4.2018. Därmed förnyas våra försäljnings- och leveransvillkor. Operans och Balettens nya försäljningsvillkor gäller för säsongen 2018-2019. Nu kan du även köpa Operarestaurangens produkter via nätbutiken oopperabaletti.fi. På denna sajt finner du Operarestaurangens förnyade försäljningsvillkor.

Vid föreställningarna av Fantomen på Operan tillämpas egna speciella försäljningsvillkor.

Flexibel prissättning

Vi tillämpar flexibel prissättning. Biljettpriset påverkas förutom av plats i salongen även av själva föreställningen (verket och eventuella stjärngäster), dess tidpunkt (t.ex. veckodag) och efterfrågan på biljetter. Platsens pris kan förändras under en spelperiod. Vid premiärerna gäller en högre prissättning.  Det lättaste sättet att finna prisuppgifter och salongsplanens lediga platser är att gå in på verkets sida och klicka på den dag som du önskar.

Nedsatta pris

Nedsatta pris gäller, beroende på verket och föreställningen, vissa begränsade platser på parketten samt på 1:a och 2:a balkong, om ej annat meddelats.  Rabatter beviljas på föreställningarnas normalpriser på huvudscenen och de gäller inte premiärer eller gästspelsföreställningar. Priser och rabatter på föreställningarna i Almisalen och foajéerna varierar beroende på verket. Vänligen observera att biljetterna till Fantomen på Operan har avvikande rabatter och försäljningsvillkor. Förändringar är möjliga.

Grupprabatter gäller från måndag till torsdag. Rabatten för grupper på 10–29 personer är  5%/biljett och för grupper på minst 30 personer 10%/biljett. Via nätbutiken kan man tills vidare köpa högst 20 biljetter till en viss föreställning. Se även Gruppbiljetter.

Ungdomsrabatten är 40–50% på biljettpriset för under 20-åringar. Se även biljetter till föreställningar samma dag.

Studerande, värnpliktiga och civiltjänstgörare beviljas 40% rabatt på biljettpriset. Förmånen gäller från måndag till torsdag och med begränsning till föreställningar under veckoslutet. Se även biljetter till föreställning samma dag.

Pensionärsrabatt 10 e/biljett på begränsade platser på parketten och på 1:a balkong. Se även biljetter till föreställningar samma dag.

Biljetter till föreställning samma dag för under 20-åringar, studerande, värnpliktiga, civiltjänstgörare, arbetslösa och pensionärer kostar 20 e/biljett. Rabatten gäller beroende på försäljningssituationen begränsade platser på parketten och 2:a balkong  (inga bokningar, gäller ej oinlösta biljetter). Förmånen ges enbart personligen. Intyg som berättigar till rabatten krävs vid inköp av biljetten och vid själva föreställningen.

Researrangörsrabatt 10% på biljett med normalpris beviljas ansvariga researrangörer (grupper på minst 10 personer).

Kort eller annat bevis som berättigar till rabatt bör företes på anmodan, då du kommer till föreställningen.

Utbyte av biljetter

Biljetter till grundpris samt ungdoms-, studie- och pensionärsbiljetter inkluderar avgiftsfritt utbyte på vår nättjänst. Utbytesrätt av biljetterna förutsätter att du har ett i kraft varande kundkonto. Vid gruppbokningar (10 biljetter eller fler), biljetter till kampanjpris och till Fantomen på Operan gäller utbytesrätten inte.

Med utbytesrätt kan du byta dina biljetter till en annan föreställning inom samma programsäsong, om det finns plats i salongen. Byter du till en dyrare biljett, så betalar du skillnaden. Om du inte genast hittar en föreställning att byta till, kan du avbeställa köpet, varvid biljettens pris läggs som saldo till ditt kundkonto.  Observera att kontots saldo bör användas till en annan föreställning under samma programsäsong. Med saldot kan man inte köpa present- eller säsongskort.

För utbyten som gjorts vid Operans biljettkassa och per telefon debiterar vi en serviceavgift på 5e/biljett. Serviceavgiften begärs i samband med utbytet av biljett. Utbytet av biljett bör ske senast två vardagar före föreställningen.

Betalda biljetter återinlöses inte.

Om du inte utnyttjat utbytesmöjligheten i tid (senast 2 vardagar före föreställningen) eller om biljetten inte inkluderar utbytesrätt, återinlöses betalda biljetter inte. Ifall programmet förändrats eller om föreställningen inhiberas p.g.a. övermäktiga hinder (force majeure) returneras biljettpriset mot inträdesbiljett inom en månad efter förändringen eller inhiberingen. Operan och Baletten svarar inte för övriga utgifter.

Kundkonto

I den nya nätbutiken har du ett eget kundkonto. Då du loggar in på ditt kundkonto kan du administrera dina biljettbokningar, editera dina kontaktuppgifter och kolla upp dina gamla köp. Om du inte kan komma till en föreställning som du köpt inträde till, kan du byta ut biljetter med grundpris till någon annan föreställning.  Då du avbokar ett köp, sparas biljettpriset som saldo på ditt kundkonto. Kundkontots saldo står till ditt förfogande till föreställningar under innevarande säsong. Med saldot kan man inte köpa present- eller säsongskort. Kundkontots saldo nollställs vid slutet av spelsäsongen, senast den 31.5.2019.

Betjäningsavgifter

Opera- och balettbiljetter säljs på nätbutiken oopperabaletti.fi,  vid Operans och Balettens biljettförsäljning och i Stockmanns varuhus. Biljettprisen är de samma i nätbutiken och vid Operans och Balettens biljettförsäljning. På Stockmanns servicetjänst debiteras en betjäningsavgift på 1,5 e/biljett och för säsongskort 1,5 e/säsongskort.

Leverans- och betalningssätt

Nätbutiken

Välj utskriftsbiljett som leveranssätt. Det är ett avgiftsfritt alternativ. Tag en utskrift biljetterna som du beställt på nätet eller visa upp dem på din smartmobil, då du kommer till föreställningen. Biljetten/biljetterna levereras i PDF-format till dig via e-post och du kan skicka dem vidare till alla medlemmar i ditt sällskap. Biljetterna du köpt sparas även på ditt kundkonto och därifrån kan du vid behov sända dem på nytt till dig själv.

Bokningar

Du kan boka biljetter per telefon eller personligen vid Operans och Balettens biljettförsäljning. Biljetter kan inte bokas på nätbutiken eller på Stockmanns servicetjänst. Vi debiterar en bokningsavgift på 5e/beställning. Enskilda biljetters bokningstid är 1–2 veckor räknat från bokningsögonblicket. Biljetterna måste emellertid lösas ut senast 2 dagar före föreställningen. Du kan även lösa ut dina bokade biljetter på vår nätbutik, om du har ett giltigt kundkonto.

Vänligen observera att biljetter i G-kategorin på tredje balkong har specialprissättning och de kan inte reserveras. Du kan köpa dem direkt vid servicepunkter och vår nätbutik.

Du kan boka dina biljetter per telefon och betala med kreditkort eller mot faktura. Det är bara att ringa till Operans och Balettens biljettförsäljning. Vi ber om dina kreditkortsuppgifter (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX, Diners) och debiterar ditt kreditkort för biljetterna. Du får biljetterna per post eller e-post, du väljer själv. Obs! AMEX kan tills vidare användas som betalmedel endast vid Operans och Balettens servicepunkt, i nätbutiken och på Stockmann.

Expeditionsavgifter:
– betalning mot faktura och leverans av biljetterna per post eller e-post: 10 e/beställning
– betalning med kreditkort och biljetterna per post: 10 e/beställning
– betalning med kreditkort och leverans av biljetterna via e-post: 5 e/beställning

Om du löser ut en bokad biljett på Stockmann, debiterar varuhuset utöver biljettens bokningsavgift en serviceavgift på 1,5e/biljett.

Betalningssätt

I vår nätbutik accepteras som betalmedel de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX, Diners), nätbanken, ackumulerat saldo på kundkonto och nätpresentkort köpt för säsongen 2018–2019.

Vid Operans och Balettens biljettförsäljning accepteras som betalmedel kontanter, debitkort, Visa Electron samt de vanligaste kreditkorten. Därtill duger som betalmedel även kultursedlar (Smartum, Tyky-kuntoseteli, Tyky-Online och Virikeseteli), e-pass,  Virikerkortti, Ticket Mind&Body-kort, Ticket Duo-kort och jSmartum-saldokort.

Gruppbiljetter

Rabatter

Grupprabatter gäller begränsade platser beroende på verket från måndag till torsdag. Rabatten för grupper på 10-29 personer är 5 %/biljett och för grupper på minst 30 personer 10 %/biljett. På nätbutiken kan du tills vidare köpa högst 20 biljetter till samma föreställning. Om din grupp är större än så, tag då kontakt med Operans och Balettens gruppförsäljning, tfn 09 4030 2210 må–fr kl. 9–16.

Bokningsvillkor

Gruppbokningar är i kraft högst 2 månader från bokningsögonblicket. Gruppbiljetter måste emellertid lösas ut senast 30 dagar före föreställningen. Observera att gruppbiljetterna inte inkluderar rätt att byta ut biljetterna. Bokningsavgiften är 5e/bokning. Den debiteras för beställningar under 30 biljetter, då biljetterna löses ut. Du kan lösa ut biljetterna på nätbutiken,  vid Operans och Balettens biljettförsäljning  samt på Stockmanns servicetjänst.

Om du vill lösa ut gruppbiljetterna mot faktura, tag kontakt med Operans och Balettens gruppförsäljning. Då du betalt fakturan sänds biljetterna till dig per post eller e-post, du väljer själv. Expeditionsavgiften är 10 e/beställning (betaltid 7 dygn).

Lyckoplats

En lyckoplats kostar 45–55 euro och berättigar till bästa lediga platsbiljett på parketten eller balkongen (värd 69–95 euro). Biljetten kan köpas på förhand i nätbutiken, men den egentliga platsbiljetten (inträdesbiljetten) får du först samma dag. Du kan avhämta platsbiljetten på föreställningsdagen från kl. 12 vid Operans och Balettens kundbetjäning. Platsbiljetten överlämnas mot din Lyckoplatsbiljett.

Lyckoplatserna delas ut i den ordning de köpts och väljs av Operan och Baletten bland de bästa lediga platserna. Platserna placeras i första hand på parketten. Vi kan tyvärr inte garantera att den som köper två Lyckoplatser får dem bredvid varandra. Ett begränsat antal Lyckoplatser finns till salu till vissa valda föreställningar. Högst 2 biljetter/köp. Försäljningen av Lyckoplatser slutar dagen före föreställningen eller då de reserverade Lyckoplatserna till föreställningen tagit slut. Lyckoplatser kan inte bytas ut eller återinlösas.

Tarjoilut

Operarestaurang

Operarestaurangens försäljningsvillkor på säsong 2018–2019

Operarestaurangens försäljningsvillkor

Servering i anslutning till föreställningar säljs av Operans och Balettens nätbutik, kundbetjäning och telefontjänst. Alla köp betalas i samband med bokningen. Vi levererar ett kvitto på betalningen per e-post.  Uppgift om bordsnumret ges senast 24 timmar före föreställningens början per e-post. Vänligen ha med dig kvittot på bokningen (som print eller på telefonskärmen), då du kommer till föreställningen.

Grupper på över 20 personer betjänas av Operarestaurangens företags- och gruppförsäljning.

Sortiment

Urvalet av varor kan variera vid olika föreställningar och datum. Då du handlar på nätbutiken, meddela datum för din föreställning och storleken på gruppen för vilken beställningen görs. Serveringen dukas upp färdigt på bordet antingen före föreställningen eller under pausen enligt ditt val.

Detaljerade uppgifter om matprodukternas ingredienser fås på kundtjänsten och per telefon.

Bordets placering

I mån av möjlighet reserverar vi alltid ett bord möjligast nära utgången från din sittplats i salongen. Ifall föreställningen är fullsatt, kan bordet vara i Almisalens foajé (en trappa ner från huvudfoajén). Observera att för bokningar gjorda i nätbutiken kan vi inte garantera något visst bord. Vi kan även placera flera sällskap vid samma bord. Det kan också bli fråga om ett bord där serveringen avnjuts stående.

Vi informerar om bordets placering och bordsnumret per e-post senast 24 timmar före föreställningens början. Vi sänder meddelandet till den e-post som är förknippad med ditt kundkonto.

Bokning per telefon

Då du bokar per telefon via Operans och Balettens telefontjänst, kan du betala med kreditkort. Vi ber om dina kreditkortuppgifter (Visa, Eurocard, MasterCard, Diners) och debiterar ditt kreditkort för biljetterna.  OBS! AMEX duger tills vidare som betalmedel för servering enbart vid Operans och Balettens kundtjänst och i nätbutiken.

Då du bokar per telefon och får kvitto från oss per e-post, debiterar vi 5 €/bokning i expeditionskostnader. För bokning och betalning av tillgängliga platser vid bord per telefon debiteras inga expeditionsavgifter.

Avbokning av servering

Om du får förhinder att besöka en föreställning, kan du avboka din servering via ditt kundkonto senast 48 timmar före föreställningen. Observera att avbokning förutsätter att du är inskriven som användare i Operans och Balettens nätbutik. Värdet för din servering läggs till saldot på ditt konto. Kundkontots saldo står till ditt förfogande för föreställningar och servering under det innevarande spelåret. Med saldot kan man inte köpa present- eller säsongskort. Kundkontots saldo nollställs vid slutet av spelåret, senast den 31.5.2019. Om du inte utnyttjat bytesmöjligheten senast två dagar före föreställningen, återinlöses betald servering inte.