Gå till innehållet

Vi öppnar en ny nätbutik 11.4.2018. Därmed förnyas våra försäljnings- och leveransvillkor. Operans och Balettens nya försäljningsvillkor gäller för säsongen 2018-2019. Vid föreställningarna av Fantomen på Operan tillämpas egna speciella försäljningsvillkor. I fortsättningen kan du även köpa Operarestaurangens produkter via nätbutiken oopperabaletti.fi. På denna sajt finner du Operarestaurangens förnyade försäljningsvillkor.

Vid föreställningarna under våren 2018 gäller de gamla försäljningsvillkoren, som finns i slutet av denna sajt.

Flexibel prissättning

Vi tillämpar flexibel prissättning. Biljettpriset påverkas förutom av plats i salongen även av själva föreställningen (verket och eventuella stjärngäster), dess tidpunkt (t.ex. veckodag) och efterfrågan på biljetter. Platsens pris kan förändras under en spelperiod. Vid premiärerna gäller en högre prissättning.  Det lättaste sättet att finna prisuppgifter och salongsplanens lediga platser är att gå in på verkets sida och klicka på den dag som du önskar.

Nedsatta pris

Nedsatta pris gäller, beroende på verket och föreställningen, vissa begränsade platser på parketten samt på 1:a och 2:a balkong, om ej annat meddelats.  Rabatter beviljas på föreställningarnas normalpriser på huvudscenen och de gäller inte premiärer eller gästspelsföreställningar. Priser och rabatter på föreställningarna i Almisalen och foajéerna varierar beroende på verket. Vänligen observera att biljetterna till Fantomen på Operan har avvikande rabatter och försäljningsvillkor. Förändringar är möjliga.

Grupprabatter gäller från måndag till torsdag. Rabatten för grupper på 10–29 personer är  5%/biljett och för grupper på minst 30 personer 10%/biljett. Via nätbutiken kan man tills vidare köpa högst 20 biljetter till en viss föreställning. Se även Gruppbiljetter.

Ungdomsrabatten är 40–50% på biljettpriset för under 20-åringar. Se även biljetter till föreställningar samma dag.

Studerande, värnpliktiga och civiltjänstgörare beviljas 40% rabatt på biljettpriset. Förmånen gäller från måndag till torsdag och med begränsning till föreställningar under veckoslutet. Se även biljetter till föreställning samma dag.

Pensionärsrabatt 10 e/biljett på begränsade platser på parketten och på 1:a balkong. Se även biljetter till föreställningar samma dag.

Biljetter till föreställning samma dag för under 20-åringar, studerande, värnpliktiga, civiltjänstgörare, arbetslösa och pensionärer kostar 20 e/biljett. Rabatten gäller beroende på försäljningssituationen begränsade platser på parketten och 2:a balkong  (inga bokningar, gäller ej oinlösta biljetter). Förmånen ges enbart personligen. Intyg som berättigar till rabatten krävs vid inköp av biljetten och vid själva föreställningen.

Researrangörsrabatt 10% på biljett med normalpris beviljas ansvariga researrangörer (grupper på minst 10 personer).

Kort eller annat bevis som berättigar till rabatt bör företes på anmodan, då du kommer till föreställningen.

Utbyte av biljetter

Biljetter till grundpris samt ungdoms-, studie- och pensionärsbiljetter inkluderar avgiftsfritt utbyte på vår nättjänst. Utbytesrätt av biljetterna förutsätter att du har ett i kraft varande kundkonto. Vid gruppbokningar (10 biljetter eller fler), biljetter till kampanjpris och till Fantomen på Operan gäller utbytesrätten inte.

Med utbytesrätt kan du byta dina biljetter till en annan föreställning inom samma programsäsong, om det finns plats i salongen. Byter du till en dyrare biljett, så betalar du skillnaden. Om du inte genast hittar en föreställning att byta till, kan du avbeställa köpet, varvid biljettens pris läggs som saldo till ditt kundkonto.  Observera att kontots saldo bör användas till en annan föreställning under samma programsäsong. Med saldot kan man inte köpa present- eller säsongskort.

För utbyten som gjorts vid Operans biljettkassa och per telefon debiterar vi en serviceavgift på 5e/biljett. Serviceavgiften begärs i samband med utbytet av biljett. Utbytet av biljett bör ske senast två vardagar före föreställningen.

Betalda biljetter återinlöses inte.

Om du inte utnyttjat utbytesmöjligheten i tid (senast 2 vardagar före föreställningen) eller om biljetten inte inkluderar utbytesrätt, återinlöses betalda biljetter inte. Ifall programmet förändrats eller om föreställningen inhiberas p.g.a. övermäktiga hinder (force majeure) returneras biljettpriset mot inträdesbiljett inom en månad efter förändringen eller inhiberingen. Operan och Baletten svarar inte för övriga utgifter.

Kundkonto

I den nya nätbutiken har du ett eget kundkonto. Då du loggar in på ditt kundkonto kan du administrera dina biljettbokningar, editera dina kontaktuppgifter och kolla upp dina gamla köp. Om du inte kan komma till en föreställning som du köpt inträde till, kan du byta ut biljetter med grundpris till någon annan föreställning.  Då du avbokar ett köp, sparas biljettpriset som saldo på ditt kundkonto. Kundkontots saldo står till ditt förfogande till föreställningar under innevarande säsong. Med saldot kan man inte köpa present- eller säsongskort. Kundkontots saldo nollställs vid slutet av spelsäsongen, senast den 31.5.2019.

Betjäningsavgifter

Opera- och balettbiljetter säljs på nätbutiken oopperabaletti.fi,  vid Operans och Balettens biljettförsäljning och i Stockmanns varuhus. Biljettprisen är de samma i nätbutiken och vid Operans och Balettens biljettförsäljning. På Stockmanns servicetjänst debiteras en betjäningsavgift på 1,5 e/biljett och för säsongskort 1,5 e/säsongskort.

Leverans- och betalningssätt

Nätbutiken

Välj utskriftsbiljett som leveranssätt. Det är ett avgiftsfritt alternativ. Tag en utskrift biljetterna som du beställt på nätet eller visa upp dem på din smartmobil, då du kommer till föreställningen. Biljetten/biljetterna levereras i PDF-format till dig via e-post och du kan skicka dem vidare till alla medlemmar i ditt sällskap. Biljetterna du köpt sparas även på ditt kundkonto och därifrån kan du vid behov sända dem på nytt till dig själv.

Bokningar

Du kan boka biljetter per telefon eller personligen vid Operans och Balettens biljettförsäljning. Biljetter kan inte bokas på nätbutiken eller på Stockmanns servicetjänst. Vi debiterar en bokningsavgift på 5e/beställning. Enskilda biljetters bokningstid är 1–2 veckor räknat från bokningsögonblicket. Biljetterna måste emellertid lösas ut senast 2 dagar före föreställningen. Du kan även lösa ut dina bokade biljetter på vår nätbutik, om du har ett giltigt kundkonto.

Vänligen observera att biljetter i G-kategorin på tredje balkong har specialprissättning och de kan inte reserveras. Du kan köpa dem direkt vid servicepunkter och vår nätbutik.

Du kan boka dina biljetter per telefon och betala med kreditkort eller mot faktura. Det är bara att ringa till Operans och Balettens biljettförsäljning. Vi ber om dina kreditkortsuppgifter (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX, Diners) och debiterar ditt kreditkort för biljetterna. Du får biljetterna per post eller e-post, du väljer själv. Obs! AMEX kan tills vidare användas som betalmedel endast vid Operans och Balettens servicepunkt, i nätbutiken och på Stockmann.

Expeditionsavgifter:
– betalning mot faktura och leverans av biljetterna per post eller e-post: 10 e/beställning
– betalning med kreditkort och biljetterna per post: 10 e/beställning
– betalning med kreditkort och leverans av biljetterna via e-post: 5 e/beställning

Om du löser ut en bokad biljett på Stockmann, debiterar varuhuset utöver biljettens bokningsavgift en serviceavgift på 1,5e/biljett.

Betalningssätt

I vår nätbutik accepteras som betalmedel de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX, Diners), nätbanken, ackumulerat saldo på kundkonto och nätpresentkort köpt för säsongen 2018–2019.

Vid Operans och Balettens biljettförsäljning accepteras som betalmedel kontanter, debitkort, Visa Electron samt de vanligaste kreditkorten. Därtill duger som betalmedel även kultursedlar (Smartum, Tyky-kuntoseteli, Tyky-Online och Virikeseteli), e-pass,  Virikerkortti, Ticket Mind&Body-kort, Ticket Duo-kort och jSmartum-saldokort.

Gruppbiljetter

Rabatter

Grupprabatter gäller begränsade platser beroende på verket från måndag till torsdag. Rabatten för grupper på 10-29 personer är 5 %/biljett och för grupper på minst 30 personer 10 %/biljett. På nätbutiken kan du tills vidare köpa högst 20 biljetter till samma föreställning. Om din grupp är större än så, tag då kontakt med Operans och Balettens gruppförsäljning, tfn 09 4030 2210 må–fr kl. 9–16.

Bokningsvillkor

Gruppbokningar är i kraft högst 2 månader från bokningsögonblicket. Gruppbiljetter måste emellertid lösas ut senast 30 dagar före föreställningen. Observera att gruppbiljetterna inte inkluderar rätt att byta ut biljetterna. Bokningsavgiften är 5e/bokning. Den debiteras för beställningar under 30 biljetter, då biljetterna löses ut. Du kan lösa ut biljetterna på nätbutiken,  vid Operans och Balettens biljettförsäljning  samt på Stockmanns servicetjänst.

Om du vill lösa ut gruppbiljetterna mot faktura, tag kontakt med Operans och Balettens gruppförsäljning. Då du betalt fakturan sänds biljetterna till dig per post eller e-post, du väljer själv. Expeditionsavgiften är 10 e/beställning (betaltid 7 dygn).

Lyckoplats

Priset på en lyckoplats är 45–55 euro och biljetten berättigar till bästa tillgängliga lediga plats på parketten eller balkongen (värde 59–79 euro). Biljetten kan köpas på förhand på nätbutiken, den egentliga platsbiljetten får du först samma dag som föreställningen. Du kan avhämta platsbiljetten på föreställningsdagen från klockan 12 vid Operans och Balettens biljettförsäljning. Platsbiljetten levereras mot din Lyckoplatsbiljett.

Lyckoplatserna delas ut i den ordning de köptes och väljs av Operan och Baletten bland de bästa lediga platserna. Platserna placeras i första hand på parketten. Vi kan inte garantera att två köpare av lyckoplatser får sitta bredvid varandra. Det finns bara ett begränsat antal lyckoplatser till salu till vissa utvalda föreställningar. Högst två biljetter per inköp. Försäljningen av lyckoplatser avslutas dagen före föreställningen eller då den kvot lyckoplatser som reserverats till föreställningen är full. Lyckoplatser byts inte ut och återinlöses inte.

Tarjoilut

Operarestaurang

Operarestaurangens försäljningsvillkor på säsong 2018–2019

Operarestaurangens försäljningsvillkor

I den nya nätbutiken kan du förutom biljetter även köpa Operarestaurangens tjänster. Urvalet kan variera beroende på föreställningen och datum. Då du uträttar dina ärenden i nätbutiken, ange föreställningens datum och storleken på ditt sällskap som beställer servering. Beställningar för över 20 personer och privattillställningar tar vi emot per e-post oopperamyynti(at)kanresta.fi.

Serveringarna dukas upp färdigt för dig enligt ditt val antingen före föreställningen eller under pausen. Vi meddelar dig per e-post var bordet finns och bordsnumret senast 24 timmar före föreställningens början.  Du får meddelandet till den e-postadress som är knuten till ditt kundkonto.

Observera att vi inte kan garantera något visst bord till beställningar som gjorts i nätbutiken. Vi kan även duka för flera sällskap vid samma bord.  Bordet kan även vara ett högt bord, där man njuter av serveringen stående. Vänligen ta med kvittot på beställningen (som du kan visa upp som utskrift eller på din mobil) då du kommer till föreställningen.

Om du är förhindrad att komma till föreställningen, kan du avbeställa den servering som du köpt via ditt kundkonto senast 48 timmar före föreställningen. Observera att möjligheten att annullera beställningen förutsätter att du har ett i kraft varande konto i Operans och Balettens nätbutik. Beställningens värde läggs till saldot på ditt kundkonto. Kundkontots saldo kan användas till föreställningar och beställningar under  innevarande säsong. Saldot kan inte användas för inköp av present- eller säsongskort. Kundkontot nollställs i slutet av säsongen, senast den 31.5.2019. Om du inte använt dig av möjligheten att byta ut tjänsterna senast två dagar före föreställningen, återinlöses inte de betalda serveringarna.

Detaljerade uppgifter om matprodukternas ingredienser fås också via försäljningstjänsten.

Försäljningsvillkor våren 2018

Bekanta dig med villkoren på Kanrestas internetsidor.

töölönlahti

Vår 2018

Försäljnings- och leveransvillkor På säsong 2017–2018

Försäljnings- och leveransvillkor på vår 2018

Vi samarbetar med Lippupiste och följer Lippupistes villkor i alla ärenden som gäller försäljning och leverans av biljetter. Samma biljettpriser gäller oavsett om du köper biljetterna i webbutiken, Operans biljettförsäljning eller på Lippupistes försäljningsställen.

Via Lippupistes webbutik kan man tills vidare skaffa normalprisbiljetter och biljetter för pensionärer, ungdomar och studerande. Andra typer av rabattbiljetter säljs på Operans biljettförsäljning och Lippupistes försäljningsställen. Ett kort eller annat intyg över rätten till rabatt ska på begäran kunna visas upp i samband med föreställningen.

OBS. Lippupistes serviceprissättning förändras 1.1.2018. Lippupiste tar i bruk en ny kategori av serviceavgifter: 4,50 € för biljetter som kostar över 50 €. Därutöver tillkommer en leveransavgift på 2 €, förutom för biljetter som inlöses på Operan. I R-kioskerna debiteras utöver serviceavgiften dessutom 1 euro/biljett. Leveransavgifterna vid webbköp förblir oförändrade, men den nya kategorin av serviceavgifter gäller även webbköp.

Biljetter som inlöses på Operan innehåller en serviceavgift som är 1,50–3,50 €. Det är fortfarande förmånligast att inlösa dina biljetter vid Operans biljettkassa.

Serviceavgifter

En serviceavgift enligt Lippupistes prissättning tas ut vid köp via webbutiken, Operans biljettförsäljning och Lippupistes försäljningsställen.

Enskilda biljetter (biljettpriser inkl. serviceavgift):

  • Då biljettpriset är 0–14,99 € tillkommer en serviceavgift på 1,50 €/biljett.
  • Då biljettpriset är 15–29,99 € tillkommer en serviceavgift på 2,50 €/biljett.
  • Då biljettpriset är minst 30 € tillkommer en serviceavgift på 3,50 €/biljett.
  • Då biljettpriset är minst 50 e, är serviceavgiften 4,50 e/biljett (från 1.1.2018, förutom vid Operans biljettkassa.)

Överallt utom vid Operans biljettkassa tillkommer från och med 1.1.2018 en leveransavgift på 2 e/biljett. I R-kioskerna läggs ytterligare 1 e/biljett till helhetspiset. R-kioskerna lägger till 1 €/biljett på det totala priset.

 

Flexbiljett:

Biljettbyte är möjligt beroende på bokningssituationen. Biljettbytet ska ske senast en vecka före föreställningen. Vid byte till en dyrare biljett betalar du prisskillnaden. Flexegenskapen kan läggas till en normalprisbiljett och till en ungdoms-, studerande- och pensionärsbiljett. En serviceavgift tas ut i samband med biljettbytet. Tidigare betalda serviceavgifter gottgörs inte.

Leveranssätt och expeditionsavgifter

Välj det sätt som passar dig bäst.

  1. Köp biljetterna på Operans biljettförsäljning eller Lippupistes försäljningsställen. Då tillkommer endast en serviceavgift på biljettpriset (se priserna ovan).
  2. Beställ biljetterna över nätet och skriv ut dem själv (http://www.lippu.fi/). Biljetten (s.k. Printtilippu) betalas med kreditkort eller i nätbanken innan den skrivs ut. Då tillkommer en avgift på 1 €/leverans. Biljetten skickas i PDF-format till Mina uppgifter i webbutiken, där du kan skriva ut den. Du kan också spara biljetten och skicka den vidare per e-post eller visa upp den i en smarttelefon. Om du tagit i bruk ett Arkkeo-konto skickas automatiskt alla biljetter som du köpt till dokumentarkivet (läs mer på www.arkkeo.com). Kom ihåg att skriva ut din Lyckoplats–biljett. Var också beredd på att du kan bli ombedd att visa upp din ”Printtilippu”-biljett. 
  3. Kanske du vill få en faktura på dina biljetter, särskilt om det är fråga om en gruppbokning? Då ska du ringa Operans gruppförsäljning eller skicka e-post till adressen liput[at]opera.fi. När du har betalat fakturan skickar vi biljetterna till dig per post eller e-post enligt ditt önskemål. Expeditionsavgift från 10 €/beställning (betalningstid 7 dygn).
  4. Du kan beställa din biljett per telefon och betala med kreditkort. Då ska du ringa Operans gruppförsäljning eller Lippupiste. Vi begär dina kreditkortsuppgifter (Visa, OK, Eurocard, MasterCard, AMEX, Diners) och debiterar ditt kreditkort för biljetterna. Biljetterna får du per post eller e-post enligt ditt önskemål. Pris i Finland 10 €/leverans. Pris till andra länder 20 €/leverans.

Vänligen observera att andra expeditionsavgifter gäller för köp via webbutiken än för biljetter som bokas per telefon eller överlag hos Operan. För postleverans från webbutiken är avgiften 8,90 €/beställning. På fakturor från Operan är avgiften 10 €/beställning till Finland och 20 €/beställning till andra länder). Om du köper en biljett per telefon via Operans biljettförsäljning och betalar med kreditkort är avgiften 10 €/beställning, även för leverans utomlands.

Serviceavgifterna varierar också beroende på om du köper biljetterna i webbutiken eller beställer dem per telefon.

Annulleringsvillkor

Betalda biljetter kan inte bytas (med undantag av flexbiljetter) eller återinlösas. Om det sker ändringar i repertoaren eller om en föreställning ställs in på grund av ett oöverstigligt hinder (force majeure) återbetalas biljettens pris mot inträdesbiljett inom en månad från ändringen eller inhiberingen. Operan står inte för eventuella andra kostnader.

Betalmedel

Vid Operans biljettförsäljning kan man betala med debitkort, Visa Electron-kort och de vanligaste kreditkorten. Andra betalmedel som godkänns är kultursedlar (Smartum, Tyky-motionssedlar, Tyky-Online och Virike-sedlar) samt Ticket Mind&Body-kort, Ticket Duo-kort och Smartum-saldokort.