Skip to content

Så här använder du tjänsten Stage24

På Operans och Balettens tjänst Stage24 kan du titta på inspelade föreställningar, trailers och andra videor, läsa artiklar och lyssna på verkpresentationer. Läs anvisningarna för att använda Stage24.

För att kunna se direktströmningar och inspelade föreställningar måste du logga in på ditt kundkonto vid Operan och Baletten. Använd samma användarnamn som när du loggar in i Operans och Balettens webbutik eller skapa vid behov ett nytt kundkonto. När du loggat in kan du också spara dina favoriter.

De flesta direktsändningar och videoinspelningar på Stage24 kan ses i hela världen, men visningsrätten för vissa innehåll är geografiskt begränsad på grund av upphovsrätten. Om videon inte har visningsrätt i ditt land, kan du inte se den. Information om eventuella begränsningar visas på videons sida.

Kontrollera att Stage24 fungerar på din enhet innan du börjar titta.

KABEL
HDMI-kabel behövs om du har en dator och TV. Koppla ihop dem med kabeln och välj på TV:n den HDMI-kanal som du har anslutit datorn till. På så sätt överförs bilden från datorn direkt till TV-skärmen.

WEBBLÄSARE PÅ SMART-TV ELLER SPELKONSOL
Om du har en smart-TV och den har egen webbläsare eller om du är på nätet via en spelkonsol, kan du på webbläsaren gå direkt till webbplatsen oopperabaletti.fi och där till tjänsten Stage24.

SKÄRMSPEGLING
Du kan också överföra Stage24-bilden trådlöst från datorn till TV. För närvarande stöder Stage24 Apples skärmspegling.

APPLE
Om du har AppleTV eller funktionen AirPlay på din smart-TV och du också har Apples telefon eller dator, kan du smidigt överföra Stage24 från webbläsaren till TV:n med hjälp av AirPlay.

AIRPLAY
Kom ihåg att kolla att båda enheterna är i samma wifi-nät.

YouTube och Vimeo inbäddningar kan visas bara om du har godkänt riktade cookies. Du kan ändra dina cookieinställningar längst nere på sidan.

KOLLA INTERNETHASTIGHETEN
Du behöver en tillräckligt snabb internetanslutning för att titta på direktsändningar och inspelningar. Vi rekommenderar en fast nätanslutning på minst 10 Mbps. Du kan enkelt kolla hastigheten på din anslutning på nätet.

STARTA OM MODEMET
Omstart av modemet kan lösa vissa problem. Slå av strömmen ett ögonblick för att starta modemet på nytt.

UPPDATERA DIN WEBBLÄSARE
Använd alltid den nyaste versionen av webbläsaren. Prova också vid behov att byta webbläsare. Vi rekommenderar att du använder Chrome. Installera Google Chrome gratis på din enhet här.

KOLLA COOKIE-INSTÄLLNINGAR
YouTube och Vimeo inbäddningar kan visas bara om du har godkänt riktade cookies. Du kan ändra dina cookieinställningar längst nere på sidan.

STÄNG ONÖDIGA FLIKAR OCH APPLIKATIONER
Stäng alla onödiga flikar och tjänster som kan belasta din internetanslutning och enhetens prestanda.

TÖM WEBBLÄSARENS CACHEMINNE
Att rensa cacheminnet och starta webbläsaren på nytt kan hjälpa vid olika anslutningsproblem. Se anvisningar för att tömma cacheminnet.