Skip to content

Tips för besöket

Genväg till en lyckad kväll

På den här sidan har vi samlat den viktigaste informationen och anvisningar för dig, så att ditt besök på Operan och Baletten ska bli så lyckat som möjligt.

Programblad och medverkande

Vad ska man ha på sig?

Praktiska råd

Kom i tid

Om du kommer för sent kan du gå in i salongen först under pausen. Operahusets dörrar öppnas vanligen 1,5 timme före föreställningens början.

Biljettkontroll

Kontrollera att du har korrekt biljett. Ta fram biljetten i god tid. Biljetterna skannas och intyg som ger rabatt kontrolleras vid dörren till salongen.

Taxi

Taxistolpen vid Tölövikens ingång är öppen efter föreställningarnas slut. Kunden väljer sin taxi själv.

Du kan utforska verkets värld i förväg på många olika sätt.

På tjänsten Stage24 kan du titta på trailers av verket, lyssna på verkpresentationer och läsa fördjupande artiklar.

På respektive verks egen sida hittar du också mycket material om verket, bland annat fotografier, spellistor, trailers och medverkande per kväll.

Programbladet som publiceras på premiärdagen är ett omfattande infopaket som innehåller synopsis, bakgrundsartiklar och information om teamet bakom uppsättningen. Du kan köpa programbladet antingen på plats i samband med föreställningen eller i Operashopen när det passar dig bäst.

I vår mobilapp Opera&Ballet finns en praktisk Fickguide där du kan läsa om kvällens artister, verkets handling eller se trailers och lyssna på musik för att förbereda dig inför föreställningen. Du kan använda Fickguiden när du har köpt biljett till en opera- eller balettföreställning på huvudscenen. Fickguiden finns på appens fliken Mina föreställningar.

Tänk på att det i salongen kan finnas personer som är känsliga för dofter. Respektera alltså andra i publiken och använd parfym med måtta. För närvarande kan vi inte erbjuda helt doftfria föreställningar.

A och O är att komma i tid. Då har du tillräckligt med tid att komma i stämning inför kvällens föreställning och om du vill kan du äta och dricka något i Operarestaurangen. Operahusets dörrar öppnas vanligen 1,5 timme före föreställningens början. Operarestaurangens försäljningsdiskar öppnar och servering beställd till före föreställningen är klar genast när dörrarna öppnas. Du kan också beställa servering på förhand.

Komma för sent eller gå ut under föreställningen

De som kommer för sent kan inte gå in i salongen under pågående föreställning, utan först efter pausen. Vi vill garantera lugn och ro under föreställningen för såväl de medverkande som publiken.

Av samma orsak är det önskvärt att ingen avlägsnar sig från salongen under föreställningen. Om du ändå är tvungen att gå från salongen mitt i föreställningen, kan du komma in igen först efter pausen. Du får alltid hjälp i sådana situationer av vår foajépersonal.

Här hittar du mer information om ankomsten till Operahuset.

Garderobsbetjäningen ingår i ditt besök och kostar ingenting. Av brandsäkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta stora ryggsäckar, väskor eller annat skrymmande in i salongen. Du kan ta med dig en väska in i salongen, men den får inte vara större än A3-storlek (bredd 42 cm, höjd 30 cm och djup 16 cm). Vänligen håll väskan i ditt knä eller på din stol. Om din väska är större än A3 kan du lugnt lämna den till förvaring.

Biljetterna skannas och intyg som ger rabatt kontrolleras vid dörren till salongen. Det går bra att visa biljetten i telefonen.

Ta fram biljetten i god tid och kontrollera att du har korrekt biljett med QR-kod. Observera att bokningsbekräftelsen inte är biljett.

Dina biljetter skickas till dig per e-post från adressen liput[at]opera.fi. Om du har tappat din biljett kan du skicka den på nytt till din e-post genom att logga in på ditt kundkonto. När du är inloggad, välj Kommande evenemang och den aktuella föreställningen, och så kan du skicka biljetten på nytt. Om du har laddat ner mobilappen, finns biljetterna också där på fliken Mina föreställningar.

Den exakta platsen anges på din biljett, liksom om det är bäst att gå in i salongen från den högra eller vänstra sidan. Radnumret finns i ändarna av bänkraderna och sittplatsernas nummer på stolarna. Du kan kontrollera var din plats ligger i förväg på salongskartorna.

Till parketten går du nedför trappan från huvudfoajén. 1. balkong ligger i höjd med huvudfoajén, till 2. balkong kommer du med hiss eller trappor och till 3. balkong med trappor.

Föreställningens längd varierar enligt verk. Pausen är cirka 30 minuter och den är medräknad i föreställningens längd. De flesta föreställningar har en paus, men vissa har två pauser. Det finns också verk som inte har någon paus alls. Du kan kolla antalet pauser och längden på respektive verks egen sida.

Av upphovsrättsliga skäl är det absolut förbjudet att fotografera eller filma föreställningen eller spela in musik från den.

Det är tillåtet att fota artisternas tack i slutet och publicera på sociala medier från våra foajéer. Fotografera stämningen och tagga bilden med @oopperabaletti så hittar också vi den.

Men dela inte bilder på andra kunder utan deras tillstånd.

I regel uppför vi verken på originalspråk. Ovanför scenen finns en textningsapparat med översättning vanligen till finska, svenska och engelska, vilket gör det enklare att följa handlingen. Det blir ännu lättare att följa föreställningen om du bekantar dig med verket i förväg.

Vi tolkar årligen ett operaverk till teckenspråk. Information om de tolkade föreställningarna publiceras på vår sida Tillgänglighet och på sociala medier.

En bra tumregel är att göra som den övriga publiken gör. I Finland applåderar publiken vid opera- och balettföreställningar när dirigenten kommer till orkesterdiket samt efter akterna och föreställningen. Det är också tillåtet, rentav välkommet, att applådera efter en aria eller ett solonummer som är särskilt imponerande.

Applåderna efter föreställningen räcker ofta länge – förbered dig alltså på att klappa av hjärtans lust! Ibland står publiken upp och applåderar, ger stående ovationer, och det är inte heller förbjudet att stampa med fötterna eller ropa bravo eller till och med bravissimo.

Om du glömt något i Operahuset kan du fråga efter hittegods av jourhavande vaktmästaren, tfn (09) 4030 2306. Vi för hittegods till Suomen löytötavarapiste med två veckors mellanrum. Vi ansvarar inte för publikens personliga egendom.

När du köper biljetter av oss ber vi om dina kontaktuppgifter. Detta för att säkerställa att vi kan nå dig om föreställningen exempelvis måste ställas in på kort varsel.

Om dina kontaktuppgifter ändras, vänligen uppdatera dem på ditt kundkonto i webbutiken eller meddela dem till vår kundtjänst. Undvik att köpa biljetter av förmedlare. Du får biljetterna till ett billigare pris direkt av oss och därtill säkerställer du att du får pengarna tillbaka om föreställningen ställs in.

Läs Operans och Balettens dataskyddsbeskrivning.

Operashop