Gå till innehållet

Operans och Balettens tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller följande av Finlands nationalopera och -balett sr:s tjänster: webbplatserna http://oopperabaletti.fi och https://shop.oopperabaletti.fi/, föreställningsdatabasen http://encore.opera.fi samt projektwebbplatsen https://operabeyond.com.

Tillgänglighetsutlåtandet har gjorts/uppdaterats 23.9.2020.

Tjänstens tillgänglighet har bedömts av den externa expertorganisationen Eficode Oy.

Status för webbtjänsternas tillgänglighet

Uppfyller tillgänglighetskraven delvis

Icke-tillgängligt innehåll

2. Oproportionell börda

Kontrasten mellan texten och bakgrundsfärgen är för svag på vissa sidor. Därtill är kontrasterna mellan färgerna på biljettbutikens platskarta alltför svaga. Den otillräckliga kontrasten beror på den visuella linjen som i tiderna har valts för webbplatsen, där ett centralt element är att placera text på bild. Att ändra på detta skulle bryta av det visuella utseende på hela webbplatsen och det kan betraktas som en oproportionell börda.

Problemen med kontraster och det visuella utseendet kommer att beaktas och vid behov åtgärdas i samband med att webbplatsen framöver förnyas. I biljettbutiken kan kunden också köpa biljetter genom att använda bästa platser-funktionen som väljer de bästa platserna i salongen i den prisklass som kunden önskar. Det går också att köpa biljetter per telefon, e-post eller personligen i Operahusets kundtjänst.

Webbplatsen oopperabaletti.fi har 3 programvideor som inte är tillgängliga. Dessa videor heter: Näin vaihdat ostamasi liput verkkokaupassa; Näin ostat liput ja tarjoilut verkkokaupasta; Näin kirjaudut Oopperan ja Baletin verkkokauppaan. Det görs inte nya versioner av dessa videor. Däremot har det skapats förklarande texter till ikonerna som det hänvisas till i videorna. Detta borde förbättra tillgängligheten och göra det enklare att hitta viktig information i navigeringen också utan att titta på instruktionsvideorna. Hänvisningarna till ikonerna och navigeringens logiska struktur ska förnyas och beaktas när webbplatsen framöver förnyas. Det går också att köpa biljetter per telefon, e-post eller personligen i Operahusets kundtjänst.

Inträdesbiljetten och e-postbekräftelsen över inköpet uppfyller inte tillgänglighetskraven till alla delar. Uppgifterna på dem kommer direkt från biljettförsäljningssystemet som inte ännu helt stöder tillgängligheten. Vi har dock försökt göra inträdesbiljetten och e-postbekräftelsen tydliga och därmed säkerställa att all väsentlig information framhävs. Vi har en stor mängd foajépersonal som hjälper publiken att hitta sin plats. Därtill ges information i Operans och Balettens telefonbetjäning samt i Operahusets kundtjänst.

Under hösten 2020 genomförs även följande förbättringar av tillgängligheten på webbplatsen oopperabaletti.fi: bilders beskrivning i textform, användning av HTML-rubriknivåer, programmatisk framhävning av aktiva objekt samt utveckling av sökfunktionen. 

Märkte du brister i tillgängligheten på vår webbplats?

Tala om det för oss så gör vi vårt bästa för att avhjälpa bristen. Ge oss feedback:

Tillsynsmyndighet

Om du märker problem med tillgängligheten på vår webbplats, ge först feedback till oss, det vill säga webbplatsens administratör. Vi svarar dig inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret du fått eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till regionförvaltningsverket i Södra Finland. Regionförvaltningsverket i Södra Finland har på sin webbplats detaljerade instruktioner för hur anmälan görs och hur saken behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi
webbtillganglighet(at)rfv.fi
telefonväxel 0295 016 000