Kundtjänstens kontaktuppgifter och öppettider
Kundtjänst
Här har vi samlat kontaktuppgifterna till biljettförsäljningen och kundtjänsten. På sidan hittar du också svar på vanliga frågor.
Smidigt kundkonto
Logga in på ditt kundkonto hos Operan och Baletten så kan du enkelt köpa biljetter och servering var som helst. På kundkontot kan du också hantera dina biljettbeställningar, ändra dina kontaktuppgifter och se din köphistoria. Om du inte kan komma på en föreställning som du har biljetter till, kan du på kundkontot upp till 24 timmar före föreställningen smidigt byta biljetter till normalpris till en annan föreställning. Om du bytar ett inköp till saldot, sparas biljetternas värde som saldo på ditt kundkonto och du kan använda det senare till att köpa biljetter och servering.
Läs mer om användning av Operans och Balettens kundkonto och byte av biljetter.
Vanliga frågor
Hur ska jag klä mig? Måste man klä sig festligt till premiärer?
Nationaloperan och -baletten är avsedd för alla och därför är också klädseln ganska fri. Du är välkommen oavsett om du trivs bäst i festdräkt eller jeans och tröja. Du kan se exempel på publikens olika klädstilar på sidan OopperaLooks.
Många vill ändå klä sig lite festligt: herrarna har ofta kavaj eller kostym och vissa damer har rentav långklänning. Premiärerna förknippas med aningen glamour som också publiken ofta lever upp till med lite festligare klädsel. Även om vi inte har någon officiell klädkod, så ser vi att publiken vill klä sig lite festligare än till vardags när de kommer till Operan och Baletten. Klädseln är ändå i sista hand ditt eget val.
Var kan jag köpa programblad?
Programblad säljs av foajépersonalen, Operashopen, försäljningsskärrorna som rör sig i foajén och försäljningsdisken på övre våningen. Programbladet innehåller bakgrundsinformation om föreställningen och presenterar de medverkande. Det är också ett trevligt minne, om du senare vill återvända till föreställningens stämningar. Programbladet kostar 7 euro.
Kostar garderoben något?
Garderobsbetjäningen ingår i ditt besök och kostar ingenting. Vänligen observera att av brandsäkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta stora ryggsäckar eller väskor eller annat skrymmande in i salongen. Du kan ta med dig en väska in i salongen, men den får inte vara större än A3-storlek (bredd 42 cm, höjd 30 cm och djup 16 cm). Vänligen håll väskan i ditt knä eller på din stol. Om din väska är större än A3 kan du lugnt lämna den till förvaring.
Var ligger toaletterna?
Det finns många toaletter i Operahuset: i Alfons lobbyn vid Tölövikens ingång, Aino lobbyn vid huvudingången (från Mannerheimvägen) samt i Juhan kulma längst bort i huvudfoajén. Toalett med tillgänglighet finns i Alfons lobby vid Tölövikens ingång.
Var kan jag fråga efter hittegods?
Om du glömt något i Operahuset kan du fråga efter hittegods av jourhavande vaktmästaren, tfn (09) 4030 2306. Vi för hittegods till Suomen löytätavarapiste med två veckors mellanrum. Nationaloperan och -baletten ansvarar inte för publikens personliga egendom.
Vart kan jag meddela adressförändring?
Du kan enkelt uppdatera dina kontaktuppgifter på ditt kundkonto i webbutiken. Ändring av e-postadress, telefonnummer eller hemadress kan du också meddela till vår kundtjänst tfn 09 4030 2210 må–fr 10–17, liput[at]opera.fi.
Är det tillåtet att fotografera eller filma föreställningen?
Det är absolut förbjudet att filma eller spela in musik under föreställningen. Du kan koncentrera dig på att njuta av föreställningen med alla sinnen och efteråt återuppleva stämningen på föreställningens webbplats där vi publicerar eventuella trailers för och bilder från verket.
Däremot är det mer än tillåtet att fota artisternas tack i slutet och publicera på sociala media från våra foajéer. Fotografera stämningen under pausen och tagga bilden med @oopperabaletti så hittar också vi den.
Dela inte bilder på andra kunder utan deras tillstånd.
Hur gör jag om jag vill ge blommor till en artist?
Du kan lämna blommor och annat du vill ge en uppträdande artist till vår aulapersonal, de förmedlar blommorna vidare. De uppträdande avgör själv om de tar med blommorna ut på scenen under slutapplåderna.
Varför går det inte att köpa biljetter och servering i webbutiken utan att logga in?
Vår webbutik kräver inloggning eftersom vi vill erbjuda dig så bra service som möjligt. På ditt kundkonto kan du bland annat hantera dina biljettbeställningar, skicka biljetterna på nytt till din e-post, ändra dina kontaktuppgifter och se din köphistoria. Om du inte kan komma på en föreställning som du har biljetter till, kan du på kundkontot upp till 24 timmar före föreställningen byta biljetter till normalpris till en annan föreställning. Om du byter ett inköp, sparas biljetternas värde som saldo på ditt kundkonto och du kan använda saldot till att betala senare inköp. Läs mer om byte av biljetter i försäljnings- och leveransvillkoren.
När du har ett kundkonto får du också mer information om den kommande föreställningen samt ditt bordsnummer om du har beställt servering i samband med föreställningen.
Jag lyckas inte logga in på mitt kundkonto. Vad ska jag göra?
Kontrollera att du försöker logga in på ditt kundkonto med samma e-postadress som du använt för att skapa kontot. Om du har du glömt ditt lösenord kan du beställa en länk för att byta lösenord till din e-post genom att på inloggningssidan klicka på länken Glömt lösenordet? Du ska beställa det nya lösenordet till den e-postadress som du använder för kundkontot. Det kan ta cirka 5 minuter innan meddelandet kommer fram. Om du inte lyckas logga in på kundkontot ens efter att du bytt lösenord, får du hjälp av webbutikens stöd (09) 4030 2212 (lna/msa) må–fr 10–17.
Jag beställde ett nytt lösenord, men meddelandet kom aldrig fram/jag kan inte öppna länken för byte av lösenord i min e-post.
Om du inte får mejlet med länken för att byta lösenord, kontrollera också din skräppost och Erbjudanden-mappen om du använder Gmail. Det kan ta cirka 5 minuter innan meddelandet kommer fram. Din inbox kan också var full och meddelanden kommer därför inte fram. Du får anvisningar för att skapa mer plats i inboxen av din serviceleverantör. Om meddelandet inte finns någonstans, kontakta vårt webbutikstöd (09) 4030 2212 (lna/msa) må–fr 10–17.
Meddelandet med länken för att byta lösenord har detaljerad anvisningar för hur du byter lösenordet. Om det inte går att öppna hyperlänken i meddelandet, har ditt e-postprogram antagligen hindrat öppning av hyperlänkar. Om länken inte öppnas, kan du kopiera länken till webbläsarens adressrad. Följ kraven på exempelvis siffror och specialtecken när du skapar nytt lösenord.
Vad ska jag göra om betalningen inte lyckas eller om inköpet debiteras flera gånger?
Vid problem med betalningen ska du alltid kontakta stödet för vår webbutik (09) 4030 2212 (lna/msa) må–fr 10–17 för att utreda saken.
Jag köpte biljetter i webbutiken, men de har inte kommit fram.
Det tar cirka fem minuter för biljetterna att levereras. Om biljetterna har debiterats av dig och de syns på ditt kundkonto, kontrollera skräpkorgen i din e-post samt Erbjudanden-mappen om du använder Gmail. Din inbox kan också var full och meddelanden kommer därför inte fram. Du får anvisningar för att skapa mer plats i inboxen av din serviceleverantör.
Du kan också försöka skicka biljetterna på nytt till din e-post från ditt kundkonto. Observera att om du genast efter köpet har öppnat biljetterna i mobilappen Opera&Ballet, skickas inte biljetterna längre automatiskt till din e-post.
Observera att när det är rusning i webbutiken kan det ta upp till några timmar innan biljetterna levereras till din e-post.
Om biljetterna inte finns någonstans, kontakta vårt webbutikstöd (09) 4030 2212 (lna/msa) må–fr 10–17.
Vilka betalningssätt kan användas i webbutiken?
I webbutiken kan du använda följande betalningssätt som vår samarbetspartner Paytrail erbjuder:
Nätbank: OP, Nordea, Danske Bank, S-Banken, POP, Aktia, Handelsbanken, Sparbanken och Ålandsbanken
Kortbetalning: Visa, Visa Electron och Mastercard
Mobilbetalning: MobilePay, Pivo och Siirto
Faktura och delbetalning: OP Faktura, OP Kontokredit, Walley och Jousto
Därtill kan du i webbutiken betala med saldo som finns på ditt kundkonto samt med Operans och Balettens giltiga presentkort.
Varför går det inte att betala med kulturbetalningsmedel i webbutiken?
Kulturbetalningsmedel används inte i vår webbutik, eftersom de är personliga och enbart kan användas för att köpa biljetter för eget personligt bruk. Därför kontrollerar vi din identitet när du löser ut biljetten. Det går inte att köpa servering eller presentkort med kulturbetalningsmedel. För närvarande är det inte tekniskt möjligt för oss att genomföra de här begränsningarna i webbutiken, därför går det inte att betala med kulturbetalningsmedel på nätet.
Du kan köpa biljetter med kulturbetalningsmedel i kundtjänsten på Operan samt i servicetjänsten på Stockmanns varuhus. Med Edenreds, Epassis och Smartums distansbetalning går det att köpa biljetter också i vår telefontjänst. Läs mer om betalning med kulturbetalningsmedel.
Jag har köpt biljetter till en föreställning, men vill byta till ett annat datum. Hur byter jag biljetterna?
Om du vill byta biljetter som du köpt, ska du först byta biljetterna till saldo som du kan använda för att lösa ut de nya biljetterna. Det finns detaljerade anvisningar för byte av biljetter i våra försäljnings- och leveransvillkor vid punkten Byte av biljetter.
Hur fastställs biljetternas pris?
Vi tillämpar flexibel prissättning. Platserna i salongen är prissatta i prisklasserna A-H enligt sikten. Prissättningen påverkas av hur väl föreställningen syns och hörs till platsen, avstånd till scenen, eventuella säkerhetsräcken samt hur verkets regi påverkar sikten. Utöver platsens läge påverkas priset även av föreställningens tidpunkt (veckodag och årstid) och eventuella stjärngäster. Läs mer om vår prissättning i försäljnings- och leveransvillkoren.
Jag fick en förmånskod till webbutiken i nyhetsbrevet. Hur utnyttjar jag förmånen?
Följ anvisningarna i nyhetsbrevet, för koden är i kraft en begränsad för vissa föreställningar och kanske endast gäller biljetter i en viss prisklass. Välj plats på salongskartan och biljettyp Normalpris och fortsätt till betalning. Du matar in förmånskoden vid punkten ”Använd presentkort eller kampanjkod”. Då uppdateras biljetternas pris enligt förmånen.
Hur lång är föreställningen?
Föreställningens längd varierar enligt verket som uppförs. Du kan kolla längden på verkets presentationssida. Längden anges också på rollistan med kvällens medverkande som delas ut i foajén och mellan programbladet.
Hur lång är pausen? Ingår den i föreställningens längd?
Pausen är oftast 30 minuter. Vissa föreställningar har två pauser, men de flesta bara en. Vi räknar alltid in pausen i föreställningens totala längd.
Får man gå ut från salongen under föreställningen?
Det är inte önskvärt att gå ut från salongen mitt under föreställningen, för avsikten är garantera såväl övriga åskådare som de medverkande en så ostörd föreställning som möjligt. Om du ändå måste avlägsna dig från salongen under pågående föreställning, kan du komma in igen först efter pausen.
Kan man komma försenat in i salongen om föreställningen har börjat?
Det går inte att komma försenat in i salongen, för avsikten är garantera såväl övriga åskådare som de medverkande en så ostörd föreställning som möjligt. Vi rekommenderar att du anländer till Operahuset senast 15 minuter innan föreställningens start. Om du kommer för sent, be om hjälp av vaktmästarna i aulan eller foajén.
Duger det med en biljett på mobilen?
Biljett som du visar på din telefon duger fint. Läs också om vår mobilapp Opera&Ballet.
Vilka är biljettkassans öppettider?
Du ser de aktuella öppettiderna för vår kundtjänst här.
Går det att köa för biljetter till slutsålda föreställningar?
Det går tyvärr inte att köa för biljetter. Du kan följa det aktuella biljettläget på webben eller genom att ringa vår kundtjänst. Biljetter kan bytas fram till 24 timmar före föreställningen, så biljettläget kan variera snabbt under säsongen.
Kan ni meddela när biljetterna till en viss föreställning släpps?
Enklast får du aktuell information genom att prenumerera på Operans och Balettens nyhetsbrev till din e-post (på finska). Därtill informerar vi om biljettförsäljningen på webbsidan för varje föreställning. Följ oss också på sociala medier.
I regel börjar biljetterna till höstsäsongens föreställningar säljas i mars-april och vårsäsongens biljetter i september-oktober. Det kan dock finnas undantag till detta.
Hur hittar jag min plats?
Den exakta platsen anges på din biljett, liksom om det är bäst att gå in i salongen från den högra eller vänstra sidan. Radnumret finns i ändarna av bänkraderna och sittplatsernas nummer på stolarna. Du kan kontrollera var din plats ligger i förväg på salongskartorna.
Till parketten går du nedför trappan från huvudfoajén. 1:a balkong ligger i höjd med huvudfoajén, till 2:a balkong kommer du med hiss eller trappor och till 3:e balkong med trappor.
Hur är synligheten från balkongerna?
Man ser utmärkt från balkongerna, men skyddsräcket kan begränsa synligheten på 3:e balkongens 1. rad. På sidan Scenerna kan du kontrollera hur man ser scenen från olika håll i salongen.
Är parketten sluttande?
Ja, parketten stiger mot de bakre bänkraderna. Stigningen gör att på de yttersta platserna 698–700 och 725–727på den sista raden, rad 19, syns textningsapparatens svenska och engelska del inte helt och hållet.
Var är det bäst att sitta om jag har långa ben, lång rygg eller är kort?
Det är bäst att fråga råd av vår kundtjänst. De anställda i kundtjänsten hjälper dig gärna att hitta en plats som är så bekväm som möjligt för dig.
Hur är det enklast att komma till Operahuset?
Det bekvämaste sättet att komma till Operahuset är att använda kollektivtrafik, dvs. buss eller spårvagn. De exakta rutterna och tidtabellerna finns i HRT:s ruttplanerare. Här berättar vi hur du enklast kommer till Operahuset.
Var kan jag parkera bilen?
Den närmaste allmänna parkeringsplatsen ligger på Tallbackafältet 100 meter från Operahuset. Parkering där är avgiftsbelagd från måndag till fredag till kl. 21, men gratis på vardagskvällar och veckoslut.
Parkeringsområdet används utöver Operahusets gäster av Tölö sporthalls, Olympiastadions och Soneras Stadiums kunder samt boende i Tölö, så det är bäst att komma i tid för att hitta en ledig plats.
Särskilt vid evenemang på Olympiastadion kan det vara ont om lediga platser.
Vilken tid öppnar dörrarna?
Operahusets dörrar och garderober öppnar vanligtvis 1,5 timmar före föreställningen. För Opera- och balettäventyr, minioperor, Operans tedanser och Musik i foajén-konserter öppnar dörrarna en timme före evenemangets början.
Var ligger den tillgängliga ingången?
Nationaloperans- och balettens egen parkering vid Operagränden på Tölövikens sida är avsedd för rörelsehindrade. Också den tillgängliga ingången till Operahuset ligger på Tölövikens sida.
Var ligger hissen?
Hissen finns i Alfons lobbyn vid ingången från Tölövikens sida. Med hissen kommer man till aulorna, huvudfoajén samt 1:a och 2:a balkong. Till parkett går det trappor från huvudfoajén. Likaså till 3:e balkong kommer man längs trappor från balkongfoajén.
Har Operahuset doftfria föreställningar eller platser?
Det finns tyvärr inte helt doftfria föreställningar eller platser, men vi uppmuntrar alla som kommer till Operahuset att tänka på andra, för det finns säkert alltid doftkänsliga personer i salongen och på scenen.
Vilka föreställningar lämpar sig för barn?
Åldersgränsen för föreställningar på huvudscenen är 5 år. Verkens längd och föreställningarnas starka ljud och ljus är för mycket för bebisar och små barn. Därför tar vi inte in åskådare som är yngre än 5 år till föreställningar på huvudscenen. Rekommenderad åldersgräns meddelas alltid på verkets presentationssida.
Utöver stora opera- och balettverk på huvudscenen har vi också många mindre föreställningar och evenemang som är avsedda uttryckligen för barn och unga, som minioperor för småttingar och konststunder för barn i lekåldern. De här föreställningarna är väldigt populära, så det är bäst att boka biljetter till dem i god tid. Läs mer om våra tjänster för barnfamiljer och se vår repertoar som lämpar sig för barn.
Vilken är åldersrekommendationen?
Åldersgränsen för föreställningar på huvudscenen är 5 år. Rekommenderad åldersgräns meddelas alltid på verkets presentationssida. Du kan fråga mer om åldersrekommendationer och innehållet när du bokar biljetter.
Varifrån ser barn bäst?
Barn ser bäst från parkett och första balkong därifrån det inte är så långt till scenen. Det finns sittkuddar att få för små barn, be att få en av vaktmästarna innan du går in i salongen.
Av brandsäkerhetsskäl får barn inte sitta i en vuxens famn. Också barn måste alltså ha en egen biljett till föreställningen. Läs om vår ungdomsrabatt som också gäller för barn.
Var kan jag beställa servering på förhand?
Du kan beställa servering på förhand i vår webbutik och genom att ringa eller besöka vår kundtjänst. Kundtjänsten finns i Alfons lobbyn vid ingången från Tölövikens sida.
I hur god tid ska man boka servering till pausen för att få sitta där man vill?
Vi rekommenderar att du bokar servering i god tid före föreställningen, till exempel samtidigt som du köper biljetterna. Särskilt till premiärer är det bäst att boka servering genast i början av säsongen. Du kan beställa servering i webbutiken, per telefon eller personligen i kundtjänsten. Serveringen betalas vid beställning.
Finns alla produkter som kan förhandsbeställas också att köpa på plats?
Utbudet av produkter som säljs på föreställningskvällen är betydligt mindre än det som kan beställas på förhand. På webben kan du beställa servering senast 24 timmar före föreställningen, men via telefontjänsten kan du göra en förhandsbeställning fram till kl. 11.30 på föreställningsdagen (mån–fre), om det finns lediga bord. Beställning av servering till lördagsföreställningar ska göras på plats eller per telefon senast kl.16 på fredag.
Finns det veganska produkter?
Javisst. Alla produkter har dietmärkning i webbutiken.
Kan jag få vatten annanstans än från försäljningsdisken?
Det finns vatten i huvudfoajén i närheten av försäljningsdiskarna och i balkongfoajén.
Säljs det latte, cappuccino eller espresso i Operarestaurangen?
Ja. Specialkaffe säljs vid serveringsdisken Bar & Café Juha.
Var kan jag ställa smutsiga kärl?
Du kan ställa dina smutsiga kärl på tomma bord och avsatser.
Vem har ritat Operahuset?
Operahuset är ritat av arkitektbyrå Hyvämäki – Karhunen – Parkkinen. En arkitekttävling utlystes 1975 och Operahuset öppnades vid Tölövikens strand 1993.
Hur många åskådare ryms det i salongen?
Huvudscenen har 1305 platser i salongen, Almisalen har 200–500 platser beroende på evenemang. Därtill lämpar sig de vackra foajéerna väl för framföranden och konserter i mindre skala. Operahuset är också en populär plats för fester och möten. Om du ska arrangera ett evenemang för en mindre eller större grupp, hjälper vi dig gärna.
Kundtjänstens kontaktuppgifter och öppettider
Kundtjänsten och Operashopen
må 12–16
ti–fr 16–19
lö–sö och helgdagar öppnar kundtjänsten 2 h före föreställningen. Kundtjänsten stänger när föreställningen startar.
30.10. kundtjänst är öppet 12–16.
Operahuset
Helsingegatan 58, 00260 Helsingfors
I kundtjänsten kan du köpa både biljetter och servering.
Ingång från Operagränden på Tölövikens sida.
På föreställningsdagar är Operashopen öppen till slutet av 1:a pausen. Om det inte blir någon paus stänger shopen när föreställningen startar.
Telefontjänst (biljetter och serveringsbeställning)
(09) 4030 2211 (lna/msa)
må–fr 10–17
Vänligen observera att biljett- och serveringsbeställningar per telefon måste betalas i samband med samtalet. Samtalet spelas inte in.
Grupper, säsongskort och platser med tillgänglighet
(09) 4030 2210 (lna/msa)
må–fr 10–17
liput[at]opera.fi
Serveringsbeställningar
(09) 4030 2213 (lna/msa)
må–fr 10–17
Serveringsbeställning till föreställningar må–fr kan göras per telefon senast kl. 11.30 samma dag. Telefonbeställningar till lördagsföreställningar ska göras senast på fredag kl. 16.
Vänligen observera att serveringsbeställningar per telefon måste betalas i samband med samtalet. Samtalet spelas inte in.
Serveringsbeställning för grupper
Servering för grupper på max. 20 personer kan köpas i Operahusets kundtjänst och telefontjänsten samt i vår webbutik.
Gruppbeställningar för fler än 20 personer:
ravintola.oopperabaletti[at]restel.fi
(09) 4030 2235 (lna/msa)
må–fr 10–17
Webbutikens kundstöd (ej biljettbokningar)
(09) 4030 2212 (lna/msa)
må–fr kl 10–17