Siirry sisältöön
Koronaviruspandemian aiheuttamasta poikkeuksellisesta tilanteesta johtuen pidätämme oikeuden muutoksiin. (Myyntiehdot päivitetty 1.9.2020)

Myyntiehdoista löydät tietoa alennuksista, lippujen hinnoittelusta sekä lippujen vaihdosta ja varauksista. Voit ostaa myös Oopperaravintolan tuotteita oopperabaletti.fi-verkkokaupasta ja Oopperan ja Baletin asiakaspalvelupisteestä. Löydät Oopperaravintolan myyntiehdot tämän sivun lopusta.

Huomaathan, että kaikilla ja kaikenikäisillä esitykseen tulijoilla tulee olla oma lippu. Löydät tietoa alennuksista tältä sivulta.

Lippujen ja tarjoilujen peruminen

Noudatamme koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa tarkasti viranomaisten turvallisuussuosituksia. Kaikki tärkeät ja ajantasaiset turvallisuuskäytännöt Oopperatalossa toimimiseen löydät täältä.

Ethän tule sairaana esitykseen. Voit perua liput ja tarjoilut vielä 7 tuntia ennen esityksen alkua. Niiden arvo palautuu asiakastilillesi. Voit käyttää saldon myöhempiin esityksiin kevään 2022 loppuun asti. Lisätietoja löydät myyntiehdoista kohdista Lippujen vaihto ja Asiakastili.

Näin perut liput ja tarjoilut verkkopalvelussamme:

  1. Kirjaudu omalle asiakastilillesi täällä.
  2. Siirry kohtaan Tulevat tapahtumat
  3. Valitse esitys, jonka haluat perua ja klikkaa esitystiedon alta löytyvää Peruuta-painiketta.
  4. Etene ruudulle ilmestyvien ohjeiden mukaan.
  5. Jos olet tilannut esityksen yhteyteen tarjoiluja, muista perua myös ne.
  6. Ostostesi arvo palautuu heti asiakastilisi saldoksi, jonka voit käyttää myöhempiin esityksiin jopa kevään 2022 loppuun asti.

Ohjeet lippujen ja tarjoilujen perumiseen voi katsoa myös videolta: Näin vaihdat ostamasi liput verkkokaupassa

Lippujen vaihto

Perushintaiset liput sekä nuoriso-, opiskelija- ja eläkeläislippu sisältävät maksuttoman vaihdon verkkopalvelussamme. Lippujen vaihto-oikeus edellyttää, että sinulla on voimassa oleva asiakastili. Ryhmävarauksissa (10 lippua tai enemmän), kampanjahintaisissa lipuissa ja vierailuesityksissä vaihto-oikeutta ei ole.

Vaihto-oikeuden myötä voit vaihtaa esityksesi liput toiseen saman ohjelmistokauden esitykseen, mikäli katsomossa on tilaa. Kalliimpaan lippuun vaihdettaessa maksat välisumman. Jos vaihdettavaa esitystä ei löydy heti, voit perua ostoksen, jolloin lippujen arvo tallentuu asiakastilisi saldoksi. Huomioithan, että lähtökohtaisesti tilin saldo tulee käyttää toiseen kuluvan ohjelmistokauden (elokuu – kesäkuu) esitykseen. Sillä ei normaalioloissa voi ostaa lahja- eikä kausikorttia eikä saldoa voi hyödyntää vierailuesityksiin.

Katso tästä ohjeet lippujen vaihtamiseen verkkokaupassa.

Koronapandemian aiheuttamasta poikkeuksellisesta tilanteesta johtuen asiakastilin saldot ovat voimassa kevääseen 2022 saakka. Voit hankkia asiakastilin saldolla lippuja ja/tai tarjoiluja tuleviin esityksiin. Poikkeuksellisesti voit lunastaa saldolla myös kausikortin.

Oopperan ja Baletin asiakaspalvelupisteessä ja puhelimitse tehdyistä vaihdoista perimme palvelumaksun 5e/lippu. Palvelumaksu peritään lipun vaihtamisen yhteydessä. Lippu on vaihdettava viimeistään kahta arkipäivää ennen esitystä.

Maksettuja lippuja ei lunasteta takaisin. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa Ooppera ja Baletti joutuu perumaan esityksen. Silloin voit halutessasi saada hyvityksen pankkitilillesi. Täytä lomake tästä.

Jos et ole hyödyntänyt esityksen vaihtomahdollisuutta ajoissa (verkkokaupassa viimeistään 7 tuntia ennen esitystä) tai lippuun ei sisälly vaihto-oikeutta, maksettuja lippuja ei lunasteta takaisin. Ohjelmistonmuutostapauksissa tai jos näytäntö perutaan ylivoimaisen esteen sattuessa (force majeure) lipun hinta palautetaan pääsylippua vastaan kuukauden sisällä muutoksesta tai perumisesta. Muista kuluista Ooppera ja Baletti ei vastaa.

Joustava hinnoittelu

Noudatamme joustavaa hinnoittelua. Katsomon istumapaikat on hinnoiteltu niiden näkyvyyden mukaan eri hintaluokkiin A–H. Hinnoitteluun vaikuttaa näkyvyys ja kuuluvuus istumapaikalle, etäisyys näyttämöltä, mahdolliset turvakaiteet sekä teoksen ohjauksen vaikutukset näkyvyyteen. Niinpä kaikkein edullisimpien hintaryhmien paikoissa näkyvyys näyttämölle voi olla rajoitettua, ja samassa hintaluokassa voi olla paikkoja eri puolilla salia.

Hintaan vaikuttavat paikan sijainnin lisäksi esitysajankohta (viikonpäivä ja vuodenaika) ja esimerkiksi mahdollinen tähtivierailija. Istumapaikan hinta voi vaihtua kysynnän mukaan esitysperiodin aikana. Ensi-illoissa on käytössä korotettu hinnoittelu. Kätevimmin löydät hintatiedot ja katsomokartan vapaana olevine paikkoineen valitsemasi teoksen sivulta klikkaamalla haluamaasi esityspäivää.

Huomioithan, että edullisimman hintaryhmän liput kolmannella parvella eivät ole varattavissa. 

Alennukset

Alennukset ovat voimassa teos- ja esityskohtaisesti rajatuilla paikoilla permannolla sekä 1. ja 2. parvella, ellei toisin mainita. Alennukset myönnetään päänäyttämön esitysten perushinnoista, eivätkä ne koske ensi-iltoja tai vierailunäytäntöjä. Alennukset pyöristetään lähimpään euroon. Alminsalin ja lämpiöiden esitysten hinnat ja alennukset vaihtelevat teoskohtaisesti. Muutokset mahdollisia.

Ryhmäalennukset ovat voimassa maanantaista torstaihin. Alennus 10–29 henkilön ryhmille on 7%/lippu ja vähintään 30 henkilön ryhmille 12%/lippu. Alennus koskee permannon ja 1. parven paikkoja.

Nuorisoalennus 40–50% lipun hinnasta alle 20-vuotiaille. Ks. myös liput saman päivän esitykseen.

Opiskelijat, varusmiehet ja siviilipalvelusmiehet Alennus 40% lipun hinnasta. Ks. myös liput saman päivän esitykseen.

Eläkeläisalennus 10 e/lippu rajatuilla paikoilla permannolla ja 1. parvella. Ks. myös liput saman päivän esitykseen.

Liput saman päivän esitykseen alle 20-vuotiaille, opiskelijoille, varusmiehille, siviilipalvelusmiehille, työttömille ja eläkeläisille liput maksavat 20–50 e/lippu. Alennus on voimassa myyntitilanteen mukaan rajatuilla paikoilla permannolla ja 2. parvella (ei varauksia, ei koske peruutuspaikkoja). Edun saa vain henkilökohtaisesti. Alennukseen oikeuttava todistus tulee olla mukana lippua ostaessa ja esitykseen tultaessa.

Onnenpaikka on edullinen lippu sinulle, joka et ole ronkeli sen suhteen, missä päin katsomoa istut. Voit ostaa lipun esitykseen koska tahansa verkkokaupasta, mutta saat tietää paikkasi vasta esityspäivänä. Onnenpaikat jaetaan ostojärjestyksessä, joten nopeus on valttia. Kaudella 2020–2021 myyntiin tulee uusi edullisempi Onnenpaikka valittuihin esityksiin. Sillä takaat istumapaikan vähintään 3. parvelle.

Onnenpaikat tulevat myyntiin syksyllä 2020. Liittymällä Oopperan ja Baletin Ystäviin saat ensimmäisten joukossa tietoa, kun Onnenpaikat ovat myynnissä.

Matkanjärjestäjäalennus 10% perushintaisista lipuista myönnetään vastuullisille matkanjärjestäjille (väh. 10 hengen ryhmille). Alennus koskee permannon ja 1. parven paikkoja.

Alennukseen oikeuttava kortti tai muu todiste on esitettävä pyydettäessä, kun saavut esitykseen.

Asiakastili

Oopperan ja Baletin verkkokaupassa sinulla on oma asiakastili. Kirjautumalla asiakastilillesi voit hallinnoida lipputilauksiasi, muokata yhteystietojasi ja tarkastella ostohistoriaasi. Jos et pääsekään ostamaasi esitykseen, voit vaihtaa perushintaiset liput johonkin toiseen esitykseen. Kun perut ostoksen, lippujen arvo tallentuu asiakastilisi saldoksi.

Koronapandemian aiheuttamasta poikkeuksellisesta tilanteesta johtuen asiakastilin saldo on voimassa kevääseen 2022 saakka. Voit ostaa asiakastilin saldolla lippuja ja/tai tarjoiluja tuleviin esityksiin. Poikkeuksellisesti voit lunastaa saldolla myös kausikortin.

Asiakastilin saldon käyttö normaalioloissa

Asiakastilin saldo on normaalioloissa käytössäsi kuluvan kauden esityksiin (elokuu – kesäkuu). Sillä ei voi ostaa lahja- eikä kausikorttia eikä lippuja Oopperatalossa vieraileviin esityksiin (esim. Tero Saarinen Company ja Helsingin Kansainvälinen Balettikilpailu). Asiakastilin saldo nollautuu esityskauden päättyessä.

Katso tästä ohjeet asiakastilin luomiseen.

Palvelumaksut

Ooppera- ja balettilippuja on myynnissä oopperabaletti.fi verkkokaupassa, Oopperan ja Baletin asiakaspalvelupisteessä ja Stockmann-tavarataloissa. Liput ovat samanhintaisia verkkokaupassa sekä Oopperan ja Baletin asiakaspalvelupisteessä. Stockmannin myyntipisteissä peritään palvelumaksua 1,5e/lippu, lahjakortista 1,5e/lahjakortti ja kausikortista 1,5e/kausikortti.

Toimitustavat ja -maksut

Verkkokauppa

Valitse toimitustavaksi printtilippu. Se on maksuton vaihtoehto. Tulosta itse verkosta tilatut liput tai esitä ne älypuhelimen näytöltä esitykseen tullessasi. Lippu/liput toimitetaan PDF-muodossa sinulle sähköpostitse. Lataamalla Oopperan ja Baletin mobiilisovelluksen voit helposti välittää liput kaikille seurueesi jäsenille. Ostamasi liput tallentuvat myös asiakastilillesi, mistä voit tarvittaessa lähettää ne itsellesi uudelleen.

Varaukset ja tilaukset puhelimitse

Voit varata lippuja puhelimitse tai asioimalla Oopperan ja Baletin palvelupisteessä. Lippuja ei voi varata verkkokaupassa eikä Stockmannin palvelupisteissä. Varausmaksuna veloitamme 5e/tilaus. Yksittäisten lippujen varausaika on 1–2 viikkoa varaushetkestä alkaen. Liput tulee kuitenkin lunastaa viimeistään 2 päivää ennen esitystä. Voit lunastaa varaamasi liput myös verkkokaupassamme, jos sinulla on voimassa oleva asiakastili.

Huomioithan, että H-hintaluokan liput kolmannella parvella on erikoishinnoiteltu eikä niitä voi varata. Voit ostaa ne suoraan palvelupisteistä ja verkkokaupastamme.

Voit tilata lippusi puhelimitse ja maksaa luottokortilla tai laskulla. Tämä onnistuu soittamalla Oopperan ja Baletin puhelinpalveluun. Kysymme luottokorttitietosi (Visa, Eurocard, MasterCard, Amex), ja veloitamme liput luottokortiltasi. Liput saat postissa tai sähköpostitse, toiveesi mukaan.

Toimituskulut:
– maksu laskulla ja lippujen toimitus postitse tai sähköpostilla: 10 e/tilaus
– maksu luottokortilla ja lippujen postitus: 10 e/tilaus
– maksu luottokortilla ja lippujen toimitus sähköpostilla: 5 e/tilaus

Jos lunastat varaamasi liput Stockmannilta, perii Stockmann tilauksen varausmaksun lisäksi palvelumaksua 1,5e/lippu.

Maksutavat

Verkkokaupassamme maksuvälineeksi käyvät tavallisimmat luottokortit (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX), verkkopankki, asiakastilille kertynyt saldo ja voimassaoleva verkkolahjakortti.

Oopperan ja Baletin palvelupisteessä maksuvälineiksi käyvät käteinen, debit-kortit, Visa Electron sekä yleisimmät luottokortit (Visa, Eurocard, MasterCard, AMEX). Lisäksi maksuvälineenä käyvät myös kulttuurisetelit (Smartum, Tyky-kuntoseteli, Tyky-Online ja Virikeseteli), epassi, Virikerkortti, Ticket Mind&Body -kortti, Ticket Duo -kortti ja Smartum-saldokortti.

Ryhmäliput

Alennukset

Ryhmäalennukset ovat voimassa teoskohtaisesti maanantaista torstaihin rajatuilla paikoilla. Alennus 10–29 henkilön ryhmille 7%/lippu ja vähintään 30 henkilön ryhmille 12%/lippu. Ryhmäalennus koskee permannon ja 1. parven paikkoja.

Verkkokaupasta voit toistaiseksi hankkia maksimissaan 20 lippua samaan esitykseen. Jos ryhmän koko on tätä suurempi, olethan yhteydessä Oopperan ja Baletin ryhmämyyntiin.

Varausehdot

Ryhmävaraukset ovat voimassa max. 2 kuukautta varaushetkestä. Ryhmäliput tulee kuitenkin lunastaa viimeistään 30 päivää ennen esitystä. Huomioithan, että ryhmälipuilla ei ole vaihto-oikeutta. Varausmaksu on 5e/varaus. Se veloitetaan alle 30 lipun tilauksista lippuja lunastettaessa. Voit lunastaa liput verkkokaupassa, Oopperan ja Baletin asiakaspalvelussa sekä Stockmannin palvelupisteissä.

Jos haluat lunastaa ryhmäliput laskulla, ota yhteyttä Oopperan ja Baletin ryhmämyyntiin. Laskun maksettuasi liput lähetetään sinulle postitse tai sähköpostitse, toiveesi mukaan. Toimitusmaksu on 10 e/tilaus (maksuaika 7 vrk).

Ennakkovaraukset kauden 2020–2021 esityksiin

Ryhmät voivat halutessaan tehdä ennakkovarauksia tulevan kauden esityksiin. Ennakkovarauksista peritään 10 euron palvelumaksu/ tilaus, joka veloitetaan heti kun varaus vahvistetaan.

Onnenpaikka

Onnenpaikan hinta on 49–55 euroa, ja lippu oikeuttaa parhaaseen vapaana olevaan paikkalippuun permannolla tai parvella (arvo 69–99 euroa). Kaudella 2020–2021 myyntiin tulee myös uusi edullisempi Onnenpaikka (20–30 euroa) valittuihin esityksiin. Sillä takaat istumapaikan vähintään 3. parvelle.

Kauden 2020-2021 Onnenpaikat tulevat myyntiin syksyllä 2020.

Lipun voit ostaa verkkokaupasta etukäteen, mutta varsinaisen paikkalipun (pääsylippu) saat vasta esityspäivänä sähköpostiisi.

Onnenpaikat jaetaan ostojärjestyksessä Oopperan ja Baletin valitsemista parhaista vapaista paikoista. Emme valitettavasti voi taata, että kahden Onnenpaikan ostaja saisi vierekkäiset paikat. Onnenpaikkoja on myynnissä rajallinen määrä valittuihin esityksiin. Korkeintaan 2 lippua/ostos. Onnenpaikkojen myynti päättyy viimeistään esitystä edeltävänä päivänä tai kun esitykseen varatut Onnenpaikat ovat täynnä. Onnenpaikkoja ei vaihdeta eikä lunasteta takaisin.

Tarjoilut

Oopperaravintola

Oopperaravintolan myyntiehdot

Tarjoilut esitysten yhteyteen myydään Oopperan ja Baletin verkkokaupassa, asiakaspalvelupisteessä ja puhelinpalvelussa. Kaikki ostokset maksetaan tilauksen yhteydessä. Toimitamme tositteen ostosta sähköpostitse. Pöytänumero ilmoitetaan viimeistään muutamaa tuntia ennen esityksen alkua sähköpostitse. Saapuessasi esitykseen otathan mukaasi tositteen tilauksesta (voit esittää sen printtinä tai puhelimesi näytöltä).

Yli 20 hengen ryhmiä palvelee Oopperaravintolan yritys- ja ryhmämyynti.

Valikoima

Valikoima saattaa vaihdella esityksen ja päivämäärän mukaan. Verkkokaupassa asioidessasi ilmoita esityksesi päivämäärä ja tarjoiluja tilaavan seurueen koko. Tarjoilut katetaan sinulle valmiiksi pöytään valintasi mukaan joko ennen esitystä tai väliajalla.

Yksityiskohtaiset ainesisältötiedot ruokatuotteista ovat saatavissa asiakaspalvelun ja puhelinpalvelun kautta.

Pöytäpaikka

Varaamme pöydän mahdollisimman lähelle katsomossa olevan istumispaikan poistumisreittiä aina kun mahdollista. Esityksen ollessa hyvin täynnä, pöytävaraus voi olla myös Alminsalin lämpiössä (sijaitsee yhtä kerrosta alempana kuin päälämpiö). Huomioithan, että verkkokaupassa tehdyille tilauksille emme voi taata tiettyä pöytää. Normaalioloissa saatamme kattaa useamman seurueen samaan pöytään. Pöytä voi olla myös pystypöytä, jonka ääressä tarjoiluista nautitaan seisten.

Ilmoitamme pöytäsi sijainnin ja pöytänumeron viimeistään muutamaa tuntia ennen esityksen alkua sähköpostitse. Saat viestin asiakastilillesi liitettyyn sähköpostiosoitteeseen.

Tilaukset puhelimitse

Tilatessasi tarjoilut puhelimitse Oopperan ja Baletin puhelinpalvelusta voit maksaa luottokortilla. Kysymme luottokorttitietosi (Visa, Eurocard, MasterCard), ja veloitamme liput luottokortiltasi.

Kun teet tilauksen puhelimitse ja toimitamme tositteen sähköpostitse, veloitamme toimituskulua 5 €/tilaus. Esteettömien pöytäpaikkojen tilaamisesta ja maksamisesta puhelimitse ei veloiteta toimituskulua.

Tarjoilujen peruuttaminen

Jos et pääse esitykseen, voit perua ostamasi tarjoilut asiakastilisi kautta viimeistään 48 tuntia ennen esitystä. Huomioithan, että palautusmahdollisuus edellyttää, että olet kirjautunut käyttäjä Oopperan & Baletin verkkokaupassa. Tarjoilujen arvo siirretään asiakastilisi saldoksi. Asiakastilin saldo on käytössäsi kuluvan kauden esityksiin ja tarjoiluihin. Sillä ei voi ostaa lahja- eikä kausikorttia. Asiakastilin saldo nollautuu esityskauden päättyessä. Jos et ole hyödyntänyt vaihtomahdollisuutta viimeistään kahta päivää ennen esitystä, maksettuja tarjoiluja ei lunasteta takaisin.