Mitä teet työksesi?
Olen Kansallisoopperan lauluosastolla harjoittelijana. Kävin koelauluissa alkuvuodesta 2020 ja sain kyseisen pestin, joka alkoi syksyllä 2020. Harjoittelijana työskentelen Kansallisoopperan oopperalaulajien ja kansainvälisten vierailijoiden rinnalla, ja opiskelen monipuolisesti oopperalaulajan ammattia. Harjoittelupaikan mahdollistaa Matti Salmisen säätiön tuki.
Miten päädyit oopperataloon?
Päädyin tänne monien sattumien kautta. Minulla on taustaa klassisesta laulusta, oopperasta sekä kirkkomusiikista ja olen ollut lapsesta asti kiinnostunut esiintymisestä. Oopperasta viehätyin oikeastaan vasta vuonna 2015, kun sattumalta päädyin Pieksämäelle italialaisen Francesca Micarellin laulukursseille. Sittemmin olen ollut myös lauluvalmennuksessa Italiassa Micarellin luotsaamassa Belcanto Academyssa, ja olen käynyt muutamilla kursseilla Saksassa.
Tieni vei lopulta viihdemusiikin pariin, ja minut kruunattiin tangokuninkaaksi heinäkuussa 2019. Intohimoni esiintymiseen ja monipuolinen musiikkitaustani johdattivat minut koelauluihin Kansallisoopperalle ja sain lopulta paikan harjoittelijana. Koen, että pesti on tähän elämäntilanteeseeni juuri sopiva: voin yhdistää perhe-elämäni ja suuren haluni tehdä musiikkia. Viihdelavoja en aio myöskään jättää. Keikkoja on tulevaisuudessa tiedossa, toki huomattavasti vähemmän. Nyt halusin tarttua mahdollisuuteen Kansallisoopperalla ja siitä olen erittäin kiitollinen. Harjoittelupaikka on minulle mahdollisuus tutkia, mihin minusta on oopperalaulajana.
Joskus pohdin, että alkoiko tämä kaikki liian myöhäisellä iällä? Sittemmin olen huomannut, että tämä oli juuri sopiva hetki koettaa rahkeitani. Tähän asti laulaminen ja esiintyminen ovat olleet puhtaasti harrastuksiani, eikä minulla ole oikeastaan ollut mahdollisuutta pohtia tosissani uraa laulajana. Aika näyttää, minne polkuni taiteilijana vie.
Millainen on tavallinen työpäiväsi?
Jokainen päivä on ollut äärimmäisen mielenkiintoinen! Syyskuussa pääsin laulamaan Trubaduurissa kuoron riveissä; se on hieno teos, jossa on mukavasti laulettavaa kuorolle. Tällä hetkellä harjoittelen kolmea eri roolia varten. Aikani kuluu partituurin sekä sanojen ja stemmojen opettelemiseen. Juuri nyt opiskelen myös etänä saksaa ja italiaa: onhan erityisen tärkeää tietää, mitä yleisölle laulaa. Lisäksi sain roolikiinnityksen maaliskuussa 2021 ensi-iltansa saavaan Pajatsoon, jossa laulan Beppen roolin.
Mikä on tärkein työvälineesi?
Koko kroppa. Keuhkot, ääni, hyvä terveys ja energiatasot. Kaikki nämä vaikuttavat sekä harjoituksissa että esityksissä jaksamiseen. Minulle tulee tällä hetkellä valtavasti uutta tietoa ja opittavaa lyhyessä ajassa, joten on muistettava pitää balanssi työn ja levon välillä. Kropan lisäksi kalenterista on ollut paljon hyötyä. Päiväni ovat tarkkaan rytmitettyjä ohjatun harjoittelun ja oman harjoittelun vuorotellessa. Sen takia on hyvä merkata kalenteriin, milloin aikoo mitäkin tehdä.
Mitä ominaisuuksia työsi vaatii?
Nöyryyttä, kunnianhimoa, oikeaa asennetta ja halua selviytyä haasteista. Oopperan tekeminen on yhteistyötä ja tiimipeliä. Mahtavat ja kannustavat kollegat ovatkin yksi tämän työn parhaista puolista. Lisäksi oopperalaulajana tarvitaan kykyä heittäytyä ja muovautua. Ensin saatamme esimerkiksi laulaa italiaa ja pian kieli vaihtuukin seuraavassa harjoituksessa saksaksi.
Olen ymmärtänyt, että monipuolinen taustani on vahvuuteni. Tangolaulajana olen saanut klassiselle puolelle lisää eläytymiskykyä ja tulkintavoimaa, mutta myös laulamisen keveyttä. Sekä oopperassa että viihdemusiikissa keskeisenä seikkana on tarjota kuulijalle minun kauttani tulkittu elämys säveltäjän ja kirjoittajan ajatuksista. On mainio tunne, kun tajuaa, että on kyennyt välittämään tunteen eteenpäin kuulijalle.
Mikä työssäsi on haastavinta?
Työajan ja oman tekemisen rytmittäminen. Viime vuodet ovat vierähtäneet viihdemusiikin ja myyntityön parissa, joten uuden maailman omaksuminen ottaa aikansa, vaikka klassisen musiikin tausta minulla onkin. Toisaalta olen huomannut, kuinka nopeasti voi oppia uutta, kun pääsee panostamaan yhteen asiaan. Kun on hiljattain käyttänyt 6–12 tuntia päivässä oopperan opiskelemiseen, on kehityskin ollut huimaa.
”Tähän asti laulaminen ja esiintyminen ovat olleet puhtaasti harrastuksiani, eikä minulla ole oikeastaan ollut mahdollisuutta pohtia tosissani uraa laulajana. Aika näyttää, minne polkuni taiteilijana vie.”
Entä mikä parasta?
Parasta on se, että saan tehdä musiikkia ja esiintyä upeiden kollegojen kanssa. Oopperassa on kannustava ilmapiiri sekä äärimmäisen ammattitaitoinen henkilökunta. Heidän tukensa on ollut korvaamatonta näin oopperaurani alussa.
Onnistuneen päivän jälkeen on onnellinen olo kävellä Töölönlahtea pitkin kotiin ja ajatella, että tätä saan nyt tehdä työkseni. Oman oppimisvauhdin huomaaminen on ollut myös erityisen motivoivaa, ja joka työpäivän jälkeen voi luottavaisin mielin suunnata katseen seuraavaan päivään.
Mitä teet vapaa-ajallasi?
Olen erä- ja kalaihmisiä ja rentoudun parhaiten luonnossa. Harjoittelijan pestin myötä edessäni oli muutto Haapavedeltä Helsinkiin, mikä on ollut iso askel elämässäni. Viikot minulla vierähtävät Helsingissä töiden parissa, mutta nautin myös suuresti siitä, että pääsen kotiini Haapavedelle perheeni luo viikonloppuisin.
Mikä on lempiteoksesi?
Carmen: se on teoksista kaikkein kaunein, mahtavin ja vaikuttavin.
Teksti PETRA RÖNKÄ
Kuvat HEIKKI TUULI & STEFAN BREMER & J. PIHLAJA