Skip to content

Oppimateriaalia kouluille

Denis & Katya: tehtäviä 2. asteen oppitunneille

Denis & Katya kertoo teini-ikäisen parin hätkähdyttävän tositarinan. Traagisesti etenevät tapahtumat saavat pohtimaan, kuinka kerromme tarinoita ja millä tavoin ne saattavat värittyä internetissä.

Marraskuussa 2016 Denis Murayov ja Katya Vlasova aloittivat Periscope-verkkosivustolla suoratoiston, joka todisti teini-ikäisen pariskunnan viimeisten päivien karua kohtaloa. Tuntien edetessä Denis ja Katya jatkoivat suoratoistoa, online-katsojien määrä jatkoi kasvuaan ja spekulaatiot internetissä kävivät hurjemmiksi. Oopperan päärooleissa esiintyvät Ville Rusanen ja Mari Palo, ja lavalla soittavat Kansallisoopperan sellistit.

Philip Venablesin säveltämä ja Ted Huffmanin kirjoittama tositapahtumiin perustuva ooppera kantaesitettiin Philadelphian oopperassa syksyllä 2019. Se on saanut sen jälkeen useita menestyksekkäitä ensi-iltoja ympäri maailman. Teos voitti Fedora Generali Prize for Opera -palkinnon vuonna 2019 ja Ivor Novello Award -palkinnon 2020. Suomen Kansallisoopperassa ja baletissa teos esitetään yhteistyössä Musica Novan ja Taite ry:n kanssa. Libreton on suomentanut teoksen ohjaaja Johanna Freundlich.

Tutustu teokseen

Oopperan juoni pääpiirteittäin

Denisillä on rikkinäinen koti, joka ei näy hänen ulkoisesta olemuksestaan. Hänellä on siistit vaatteet ja joidenkin mielestä kunnollisen pojan maine. Katyan isäpuoli puolestaan lyö Katyaa kotona. Hänen vanhempansa eivät hyväksy suhdetta Denisiin, joten Katya karkaa pois kotoa.

Nuoret karkaavat yhdessä, varastavat rahaa bussimatkaan ja murtautuvat Katyan isäpuolen pikkukylässä sijaitsevaan metsästysmajaan. Kahden päivän ajan he juovat viskiä, tupakoivat, syövät nuudeleita ja chattaavat.

Katyan äiti keksii, minne nuoret ovat paenneet. Kolmantena päivänä Äiti meni metsästysmajaan ja syntyi välikohtaus, kun Katya ei suostunut lähtemään pois äidin vaatimuksista huolimatta. Jossain kohtaa asekaappikin avattiin. Denis

ampui äitiä jalkaan tai lonkkaan ja Katya sai haavan äidin veitsestä. Äiti soitti poliiseille ja väitti, että hänen tyttärensä on siepattu.

Naapuri teki pihatöitä ja poliisiauto pysähtyi pihaan, talon eteen 20 metrin päähän. Naapuri juoksi sisään ja joutui paniikkiin, kun kuului laukaus ja lasi meni sirpaleiksi. Denis oli ampunut ikkunasta ja Katya oli kuvannut ja striimannut tapahtumaa livenä.

Netissä alkoi tapahtua. ”Ne halus itselleen yleisön ett ne vois pelastuu”. Poliisi huusi, että päästä Katya vapaaksi, sillä he luulivat Denisiä sieppaajaksi. Katya huusi, että kyseessä ei ole sieppaus, mutta poliisit käskyttivät heitä tulemaan ulos. Denis ampui poliisia kohti, minkä jälkeen paikalle saapui erikoisjoukkoja.

Netin voima sen kun kasvoi ja kaikenlaisia toimintaohjeita ja mielipiteitä alkoi tulvia sieltä täältä. ”Meidät halutaan erottaa iäks jos tullaan pois”. Vanhemmat odottivat ulkona, Denisin äiti pyörtyi. Poliisit huusivat megafoniin. Jossain kohtaa Katya laittoi viestin opettajalleen, että meidän aika alkaa loppua. Opettaja yritti lohduttaa, että kyllä kaikki selviää. Denis sanoi näkevänsä äitinsä, joka itkee.

Erikoisjoukot heittivät mökkiä kohti jotain räjähtävää ja mursivat oven. Sitten oli hiljaista. Ensihoitajat tulivat paikalle.

Kolme päivää myöhemmin Katya haudattiin vähin äänin. Densin äiti halusi poikansa Katyan kanssa samaan hautaan mutta Katyan äiti kielsi. Nuorten haudat olivat kolmen haudan päässä toisistaan.

Tehtäviä oopperan tematiikan pohjalta

1. Musiikki tapahtumien tulkkina -musiikkikollaasi

  • Valitse kolmesta viiteen olemassa olevaa musiikinpätkää soittolistoistasi, joita kuuntelet (tai etsi uusia) ja jotka mielestäsi tavalla tai toisella voisivat sopia Denis & Katya -teoksen kronologisiin tapahtumiin ja tunnelmiin.
  • Liitä musiikit toisiinsa.
  • Määrittele kullekin musiikinosalle sopiva pituus tätä kokonaisuutta ajatellen.
  • Kuuntele valmis kokonaisuus ja tee mahdolliset tarvittavat tarkennukset.

Kun kollaasit ovat valmiita,

  • Kuunnelkaa toistenne musiikkikollaaseja.
  • Pohtikaa yhdessä, mitä uusia tunnelmia ja ulottuvuuksia valitut musiikkityylit avaavat teemaan liittyen.
  • Kuultuanne voitte myös puhua siitä, mikä mielestänne kussakin teoksessa oli hyvää ja mikä toimi hyvin.
  • Oliko valittu jopa samoja kappaleita?

2. Teemasta haiku-runoja

Japanilaiset haiku-runot ovat lyhyitä, tiiviitä tekstejä, joissa tunnelma on parhaimmillaan mitä koskettavin. Tavujen määrä on haiku-runossa ennalta määritelty:

5 tavua

7 tavua

5 tavua

Pohdi teoksen tematiikkaa:

  • Mitä tunteita, aiheita sieltä nousee esiin?
  • Mitkä asiat koskettavat sinua? Oliko teemassa jotain omakohtaista?
  • Oletko joskus kokenut itse tapahtuman, jossa koko homma on sinusta lähtenyt elämään ihan omaa elämäänsä?

Näiden ajatusten pohjalta,

  • Kirjoita kolmesta viiteen omaa haiku-runoa, jotka heijastavat joko ajatuksiasi oopperan pohjalta tai omia kokemuksiasi.
  • Haikussa on se hyvä puoli, että siinä ei tarvitse olla konkreettinen vaan asiat voi halutessaan kuvata hyvinkin abstraktilla tavalla, ilman, että kokemasi tilanne itsessään paljastuu muille. Vahvat tunteet saavat kyllä tulla esiin.

3. Valokuvat tarinan kertojina

Etsi ympäristöstäsi hetkiä, tilanteita, jotka kuvaavat niitä tunteita, joita Denis & Katya -oopperan tarina sinussa herättää. Valokuvaa näitä tilanteita ja tee niistä valokuva- tai videokollaasi.

Pohdi kuvakerronnassa oman teoksesi

  • draaman (tarinan) kaarta
  • valon, värin ja muotojen merkitystä tarinan kerronnassa
  • sitä, mihin kuvassasi haluat kulloinkin katsojan huomion kohdistaa.

Katsokaa toinen toistenne kollaaseja ja pohtikaa yhdessä mikä kussakin teoksessa puhuttelee ja miksi. Mikä näkemässänne on hyvää?

4. Tableaux-tarinasta liikkeeksi

Jakautukaa eri kokoisiin ryhmiin ja valitkaa Denis & Katya -oopperan tarinasta muutama kohtaus (joita ette kerro muille). Ajatelkaa kutakin kohtausta mielessänne kuin valokuvaa.

Pohtikaa yhdessä omassa ryhmässänne:

  • Mikä tilanne siinä on menossa?
  • Keitä siinä tilanteessa on mukana?
  • Mitä he ovat kuvassa jähmettyneet tekemään?
  • Miten he ovat asettuneet kuvassa suhteessa toisiinsa?
  • Kenellä on valta? Miten se näkyy?
  • Mihin yleisö sijoittuu? (muut tunnin osallistujat)
  • Sopikaa kuka kukin on ja hakeutukaa asemiinne (kaikkien ryhmänjäsenten ei tarvitse olla tableaux-kuvassa ihmisiä, tilassa voi olla myös sohvia, pöytiä, ikkunoita, joihin ihmiskeho on taipunut jne…)

Miettikää myös, mitä kuulisimme, jos joku koskettaisi olkapäätä ja se olisi tilanteen roolihahmolle merkki alkaa puhumaan omia vuorosanojaan.

  • Mitä kukin henkilö sanoisi siinä tilanteessa?
  • Millä tunteella niitä sanoisi?
  • Miksi hän sanoisi juuri niin?

Kun katsotte toistenne kohtauksia, arvioikaa katsojina:

  • Mistä kohtauksesta on kyse?
  • Keitä siinä on?
  • Missä he ovat jne.
  • Mikä ryhmän toteutuksessa on hyvää/ toimivaa?

5. Teoksesta mainokseen

Suunnittele ja toteuta Denis ja Katya -oopperalle sopiva mainoskuva.

  • Millä keinoin voit saada sanottua mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä?
  • Mitkä asiat tässä teoksessa puhuttelevat sinua?
  • Toteutuksessa voit huomioida ja pohtia värien, muotojen ja kokojen voimaa, niiden välistä suhdetta toisiinsa ja eri materiaaleja.

TEKSTI JA TEHTÄVÄT TUULA JUKOLA-NUORTEVA

Lisää oppimateriaaleja