Skip to content

Monen vuoden poikkeusolot

Kansallisbaletin käännekohtia 16

Uuden vuosikymmenen alkaessa talvella 2020 niin baletissa kuin koko yhteiskunnassakin elettiin tavalliseen tapaan. Helmikuussa ensi-iltansa sai baletti Carmen, joka täytti katsomot. Samaan aikaan uutisissa kerrottiin kuitenkin Kiinan Wuhanissa alkunsa saaneesta uudesta koronaviruksesta, jonka pelättiin leviävän myös muualle maailmaan – ja ensimmäisistä todetuista tautitapauksista myös Euroopassa.

Pandemia katkaisee esitykset – tanssijat etätöissä

Maaliskuussa tilanne muuttui nopeasti myös Suomessa. Sairaalahoidon ylikuormituksen ja runsaiden kuolemantapausten välttämiseksi yhteiskunnassa otettiin käyttöön nopeasti rajoitukset, jotka sulkivat kaikki kokoontumiset, myös teattereiden ja konserttisalien katsomot. Etätyötä suositeltiin vaihtoehdoksi kaikille aloille, joissa työskentely työpaikalla ei ole välttämätöntä.

Myös Oopperatalossa pandemian nopean leviämisen aiheuttamat muutokset tapahtuivat äkkiarvaamatta. Torstaina 12. maaliskuuta oli tarkoitus esittää jälleen Carmen-baletti, kun vain pari tuntia ennen esityksen alkua jouduttiin tekemään nopea päätös: esitys perutaan ja Oopperatalo suljetaan yleisöltä. Ensivaiheessa sulkutilan kuviteltiin kestävän muutaman viikon, ehkä kuukauden, mutta lopulta koko kevään esitykset jouduttiin perumaan, ja myös Alexander Ekmanin teoksen COW ensi-ilta jäi pois kevään ohjelmistosta.

Oopperan ja Baletin henkilökunta siirtyi pääosin etätyöhön, ja myös tanssijoiden työ jatkui suurelta osin kotona. Tanssikunnon ylläpitäminen oli kuitenkin tärkeää esityskatkosta huolimatta. Turvallisuussyistä talossa järjestettiin balettitunteja enintään 10 henkilölle, ja tunnit suoratoistettiin niin, että tanssijat saattoivat treenata myös kotona. Kotiin tanssijat saivat palan tanssimattoa treenausalustaksi. Yleisölle esityksiä ei voitu Oopperatalossa tarjota, mutta suureen suosioon kohosivat aiempien esitysten tallenteet, joita julkaistiin maksutta Stage24-palvelussa.

Merirosvo-baletin harjoituksissa syksyllä 2020 koreografi Anna-Marie Holmes ohjasi harjoitusta videoyhteyden välityksellä ulkomailta käsin, kun balettimestari Ingrid Němečková sekä tanssijat Violetta Keller ja Jonathan Rodrigues työskentelivät paikan päällä Oopperatalossa.

Kasvomaskit katsomoon ja harjoitussaleille

Pandemiatilanteen helpottaessa kesällä 2020 rajoitustoimia höllennettiin niin, että syyskausi baletissa päästiin käynnistämään poikkeusolosuhteissa. Katsomossa oli myynnissä vain joka toinen paikka turvavälien säilyttämiseksi ja katsojilta edellytettiin kasvomaskin käyttöä. Myös harjoitukset jatkuivat poikkeusoloissa. Tanssijoiden turvallisuuden takaamiseksi harjoituksissa käytettiin kasvomaskeja, minkä vuoksi voitiin harjoitella vain lyhyitä osuuksia kerralla.

Omat haasteensa toivat ulkomailla asuvat koreografit, harjoittajat ja muut työryhmän jäsenet, kun liikkuminen maiden välillä oli rajoitettua, lentoyhteydet vähentyneet minimiin, ja alati muuttuvat karanteenirajoitukset maahan saapuville vaikuttivat mahdollisuuksiin tulla Suomeen. Harjoituksia toteutettiin myös etänä: parhaimmillaan uutuusbaletti Jekyll & Hyden tanssijat olivat Helsingissä, koreografi San Franciscossa ja harjoittaja Philadelphiassa – kaupunkien välisistä aikaeroista huolimatta.

Syksyllä 2020 kasvomaskin käyttäminen oli arkipäivää myös harjoitussalissa. Koreografi Val Caniparoli ohjasi tanssijoita baletin Jekyll & Hyde harjoituksissa.

Pandemian vuoksi keväällä peruuntunut COW:n ensi-ilta avasi baletin ohjelmiston syksyllä 2020. Sitä seurasivat Merirosvo sekä Jekyll & Hyde, joka sai kansainvälistäkin näkyvyyttä pandemian keskellä toteutuneena kantaesityksenä. Samaan aikaan tautitilanne kuitenkin heikkeni, ja katsomot jouduttiin jälleen sulkemaan yleisöltä.

Esitykset siirtyvät – harjoitukset jatkuvat

Esitysten keskeydyttyä marraskuussa 2020 baletti jatkoi edelleen harjoittelua tuleviin Pähkinänsärkijän ja Hiirikuninkaan esityksiin sekä Joutsenlammen ensi-iltaan. Esityskatkoa jouduttiin kuitenkin jatkamaan viikko toisensa perään, ja valmiiksi harjoitetut teokset jäivät odottamaan tilanteen parantumista. Next Steps -illan kaksi nykytanssiteosta toteutettiin poikkeuksellisesti: molemmat teokset saivat ensi-iltansa videoteoksina Stage24-palvelussa.

Kansallisbaletin nuorisoryhmän nykytanssiesitykset toteutettiin keväällä 2021 poikkeuksellisesti videoteoksena. Emrecan Tanışin Golden oli toinen kahdesta kantaesitysteoksesta.

Parantuneen tautitilanteen ja kasvaneen rokotekattavuuden ansiosta esitykset käynnistyivät lopulta kesän jälkeen elokuussa 2021. Ensin ohjelmistossa ollut Prinsessa Ruusunen esitettiin pitkin turvavälein ja poikkeussäännöin vain noin neljänneksen kokoiselle katsomolle, mutta Spartacuksen ensi-illassa 1.10. katsomo voitiin lopulta ottaa täyteen yleisöä – ensimmäisen kerran noin puoleentoista vuoteen. Pähkinänsärkijä ja Hiirikuningas palasi lopulta pitkän tauon jälkeen marraskuussa näyttämölle ja Joutsenlammen on tarkoitus saada ensi-iltansa tammikuussa 2022. Pandemia ei kuitenkaan vielä hellittänyt, vaan esitystä seuraavalta yleisöltä edellytettiin koronapassin käyttöä, ja uusi tautiaalto siirsi Joutsenlammen ensi-iltaa suunnitellusta. Mahdolliset uudet aallot tai muuntuneet tautivariantit saattavat vaikuttaa esitysmahdollisuuksiin vielä vuosia.

Teksti JUSSI ILTANEN
Kuvat SUOMEN KANSALLISOOPPERAN JA -BALETIN ARKISTO (Heikki Tuuli, Roosa Oksaharju)

Lähteitä:
Kansallisoopperan ja -baletin arkisto ja tiedotteet
yle.fi 29.4.2020

Katso Stage24:ssä