Skip to content

Simon Boccanegra: handlingen

Lär känna personer och handlingen i Giuseppe Verdis opera Simon Boccanegra.

personer

Simon Boccanegra, kaparkapten och ny ledare för stadsstaten Genua, doge
Jacopo Fiesco, genuesisk adelsman, uppträder under namnet Andrea Grimaldi
Paolo Albiani, doges favorithovman
Pietro, genuesisk folkledare
Amelia (Maria), Simon Boccanegras dotter, Jacopo Fiescos dotterdotter och fosterdotter, uppträder under namnet Amelia Grimaldi
Gabriele Adorno, genuesisk adelsman
En kapten
Tjänarinnan

handlingen

Prolog

Torget framför Fiescos palats. Året är 1339 och folket i Genua är trötta på alla interna konflikter. De föreslår att en ny doge ska väljas. Plebejledarna Paolo och Pietro vill att Simon Boccanegra, som varit framgångsrik i sjökrig, ska ställa upp som deras kandidat. Boccanegra går med på förslaget bara för att han tror att som doge ska han kunna gifta sig med Maria, patricier Jacopo Fiescos dotter. Fiesco håller dottern i arrest, eftersom hon har fått ett barn med Boccanegra.

Fiesco kommer ut ur sitt palats sörjande sin dotter som precis har dött. Boccanegra vet inte det och föreslår att de ska försonas. Fiesco går med på det, men bara på villkor att han får vårdnaden om sin dotterdotter. Boccanegra berättar för honom att flickan har försvunnit. Boccanegra går in i palatset för att leta efter Maria, men finner henne död. Samtidigt väljs han till doge.

Akt I

Vi befinner oss i Grimaldipalatsets trädgård vid soluppgången, 25 år senare. Som doge har Boccanegra förvisat många av sina politiska motståndare och Fiesco lever nu utanför Genua under namnet Andrea Grimaldi. Hans fosterdotter Amelia väntar på sin älskare Gabriele Adorno. Amelia berättar för Adorno att man vill gifta bort henne med Paolo, Boccanegras favorit. Hon avslöjar också att hon inte alls är släkt med Grimaldi utan föräldralös. Adorno är fast besluten att besegra Boccanegra.

Boccanegra träffar Amelia, och under en känslosam duett inser han att Amelia är hans försvunna dotter Maria. Boccanegra säger till Paolo att han måste ge upp allt hopp om Amelia.

Rådssalen. Boccanegra förhandlar om ett avtal mellan Genua och Venedig, men avbryts av en folkmassa som rusar in i rummet. Den arga Adorno anklagar Boccanegra för att ha rövat bort Amelia, som har försvunnit. Han är precis på väg att anfalla Boccanegra när Amelia dyker upp och ställer sig mellan dem. Hon bönfaller Boccanegra att förlåta Adorno och berättar för honom hur hon kidnappades. Hon avslöjar dock inte den skyldiga. Boccanegra vädjar om fred och beordrar Paolo att förbanna den som fört bort Amelia. Den förskräckta Paolo förbannar sig själv – det var han som låg bakom kidnappningen.

Akt II

Dogens bostad. Paolo törstar efter hämnd, häller gift i Boccanegras vattenkaraff och försöker därtill övertala Fiesco och Adorno att mörda honom. Fiesco vägrar, men Adorno, som överväldigas av svartsjuka, beslutar sig för att döda Boccanegra. Amelia – Maria – ber sin far att förlåta Adorno, och han går med på det. När han blir ensam dricker Simon Boccanegra vatten och faller i sömn. Adorno återvänder, men innan han hinner döda Boccanegra anländer Amelia och avslöjar att hon är Boccanegras dotter Maria. Nu svär Adorno trohet till Boccanegra. Utanför hörs upprorsmakarnas rop.

Akt III

Dogens palats. Genua firar Boccanegras seger över de upproriska. Paolo döms till döden. På väg till avrättningsplatsen avslöjar han för Fiesco att han har förgiftat Boccanegra. Simon Boccanegra stapplar in allvarligt sjuk. Boccanegra och Fiesco försonas när Boccanegra avslöjar att Amelia är Fiescos dotterdotter Maria. I sin sista stund i livet ger han sin välsignelse till äktenskapet mellan sin dotter och Adorno. Adorno utses till ny doge, Fiesco meddelar att Boccanegra är död.

Operans många intriger

1. Förhållandet mellan Boccanegra och Fiesco

Förutom maktkamp är orsaken till konflikten att Boccanegra haft en kärleksaffär med Fiescos dotter Maria och de har ett barn tillsammans. Därför har Fiesco låst in Maria i sitt hus och Boccanegra har inte kunnat träffa henne.

2. Boccanegras och Marias barns öde

Barnet får namn efter sin mor, så i prologen avser Maria Fiescos dotter, senare Boccanegras dotter. Namnet är viktigt: när också barnbarnet heter Maria, kan Fiesco i slutet känna att han har fått tillbaka sin dotter.

Boccanegra har ordnat så att barnet får bo hos en gammal kvinna, men kvinnan dör och barnet försvinner. Hon hamnar som fosterdotter just hos Fiesco, som inte vet att det är det egna barnbarnet han fått till sig. Det är förvirrande för såväl publiken som personerna i operan att Fiesco från och med första akten uppträder som Andrea Grimaldi, medan den försvunna Maria använder namnet Amelia Grimaldi. Av någon anledning förblir hennes sanna identitet hemlig nästan ända till slutet av operan, även om den avslöjas i första akten för Boccanegra.

3. Förhållandet mellan Amelia/Maria och Gabriele Adorno

Amelia och Gabriele Adorno är älskande. Adorno känner inte till sin älskades verkliga ursprung och betraktar Boccanegra som sin fiende och rival om Amelia.

4. Förhållandet mellan Paolo och Boccanegra

Paolo är till en början Boccanegras favorit, men när Boccanegra avvisar hans äktenskapsplaner med Amelia vänder han sig mot Boccanegra. Fientligheten leder till att han organiserar bortrövandet av Amelia och börjar planera att mörda Boccanegra.

De sammanvävda intrigerna gör berättelsen invecklad, men i slutet knyts alla trådar ändå ihop så här:

  1. Fiesco och Boccanegra försonas när deras släktskap avslöjas.
  2. Amelias sanna identitet avslöjas för alla.
  3. Gabriele och Maria kan gifta sig när försoning har uppnåtts.
  4. Den upproriske Paolo döms till döden, men han har redan förgiftat Boccanegra.

Text JUHANI KOIVISTO
Synopsis MARK PULLINGER

Simon Boccanegra på Finlands nationalopera 22.3–26.4.2024.