Siirry sisältöön

Ooppera- ja balettinautintoja esteettömästi

Esteettömästi perille

Suomen Kansallisooppera ja -baletti toimii Oopperatalossa, joka on osoitteessa Helsinginkatu 58, Helsinki. Oopperataloon on kaksi sisäänkäyntiä: pääsisäänkäynti Mannerheimintien puolella ja Töölönlahden sisäänkäynti Oopperankujan puolella.

Oopperan ja Baletin oma pysäköintialue Töölönlahden sisäänkäynnin puolella on tarkoitettu invapysäköintiin. Sitä kautta on myös esteetön sisäänkäynti taloon.

Vaatesäilytys

Töölönlahden sisäänkäynniltä saavuttaessa vaatesäilytys on suoraan aulan perällä. Vaatesäilytys on maksuton.

Lipunmyynti

Oopperan lipunmyynti palvelee numerossa (09) 4030 2211. Puhelinpalveluajat ovat
maanantaista perjantaihin klo 10–18 ja lauantaisin klo 12–18. Oopperatalon asiakaspalvelupiste sijaitsee Alfonsin aulassa Töölönlahden sisäänkäynnin yhteydessä ja se on avoinna maanantaista perjantaihin klo 14–19 sekä lauantaisin klo 12–18.

Varaathan esteettömän paikan lipunvarauksen yhteydessä tai viimeistään viikkoa ennen esitystä Oopperan asiakaspalvelusta (09) 4030 2210 ma-pe klo 10–16. Voit olla asiakaspalveluun yhteydessä myös sähköpostitse liput[at]opera.fi.

Kun avustettavalla on lippu esitykseen, avustaja saa lipun 30 eurolla tai 50% alennuksella mikäli lipun perushinta on alle 30 euroa. Avustavat koirat ovat tervetulleita Kansallisoopperaan, lisätietoja saa asiakaspalvelusta.

Esteettömät paikat katsomossa

Hissillä pääsee 1. ja 2. parvelle, mutta permannolle ja 3. parvelle pääsee vain portaita kulkemalla. Päänäyttämön katsomossa pyörätuolipaikat sijaitsevat 1. parven aitioissa 3 ja 4 sekä 2. parven aitioissa 1, 2, 3 ja 4. Huomaathan, että opiskelija-alennus koskee luonnollisesti myös pyörätuolipaikkoja.

Myös Alminsalissa on pyörätuolipaikkoja, ja esteetön kulku saliin tapahtuu oman hissin kautta.

Esteettömät wc-tilat

Esteettömät wc-tilat sijaitsevat Alfonsin aulassa Töölönlahden sisäänkäynnin läheisyydessä ja 2. parven katsomoiden päädyissä.

Induktiosilmukka

Induktiosilmukka parantaa kuulolaitteen avulla välittyvää kuuntelukokemusta päänäyttämön katsomossa. Induktiosilmukka toimii tällä hetkellä vain permannolla ja 2. parvella. Voit tutustua kuuluvuuskarttaan täällä. Mainitsethan toiveistasi lipunvarauksen yhteydessä.

Oopperan ja Baletin asiakaspalveluun Töölönlahden sisäänkäynnin yhteyteen on asennettu palvelupistesilmukka helpottamaan kuulolaitetta käyttävien asiakkaiden asiakaspalvelua. Palvelupistesilmukan avulla asiakaspalvelijan ääni siirtyy puhujan mikrofonista suoraan kuulolaitteeseen ilman ympäristön aiheuttamia häiriöitä. Asiakaspalvelupiste, jossa palvelupistesilmukka toimii, on merkitty asianmukaisella tunnuksella.

Tekstilaite

Kansainvälisen käytännön mukaisesti oopperat esitetään pääosin alkuperäiskielellä. Juonen seuraamista helpottaa näyttämöaukon yläpuolella sijaitseva tekstilaite, jossa tarina kulkee yleensä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi käännettynä.

Viittomakielelle tulkatut esitykset

Kansallisoopperassa tulkataan yksi oopperateos noin kerran vuodessa viittomakielisille asiakkaille. Tieto tulkatuista esityksistä julkaistaan Oopperan verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

Carmen-oopperan esityksissä 21.9.2019 ja 3.10.2019 on viittomakielinen tulkkaus. Lippuja viittomatulkkauspaikoille voi tiedustella ryhmämyynnistämme sähköpostitse liput@opera.fi.

Hajusteet ja tuoksut

Kokonaan hajusteettomia esityksiä tai paikkoja ei valitettavasti ole, mutta kannustamme jokaista saapujaa ottamaan huomioon muut, sillä katsomossa on varmasti aina tuoksuille herkkiä.

Lisätietoja ja palautetta

Saavutettavuusasioissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme (liput[at]opera.fi, (09) 4030 2210 ma–pe klo 10–16). Paikan päällä oopperatalossa sinua auttavat aulaemännät ja vahtimestarit, jotka palvelevat aulassa, lämpiötiloissa ja naulakoilla.

Mikäli haluat antaa palautetta esteettömyydestä Oopperatalossa, olethan yhteydessä meihin. Haluamme jatkuvasti kehittää Oopperatalon esteettömyyttä, joten kaikki palaute on erittäin tervetullutta.