Oopperat ovat lähes poikkeuksetta läpisävellettyjä. Se tarkoittaa sitä, että koko tarina ilmaistaan musiikin keinoin alusta loppuun. Musikaaleissa usein puhe ja laulu vuorottelevat. Puheteatterissa taas puhe on pääosassa ja musiikki voi toisinaan tukea näyttämöllä tapahtuvaa toimintaa. Selvitämme Giacomo Puccinin La Bohème -oopperan avulla, mitkä musiikilliset asiat tekevät oopperasta oopperan.
SYNOPSIS ELI LA BOHÈMEN TARINA LYHYKÄISYYDESSÄÄN
1. näytös
Tapahtuu Pariisissa ennen 1. maailmansotaa. Nuoret, boheemit ystävykset runoilija RODOLFO, maalari MARCELLO, muusikko SCHAUNARD ja filosofi COLLINE asuvat yhdessä vaatimattomassa ullakkohuoneessa. Rahat ovat lopussa ja on jouluaatto. Muusikko Schaunard on onnistunut saamaan vähän rahaa, ja ystävykset päättävät lähteä kahvilaan juhlimaan. Vuokraisäntä BENOIT kyselee vuokrarästin perään ja ystävykset juottavat hänet humalaan päästäkseen pälkähästä. Kaverukset lähtevät kahvilaan ja Rodolfo jää vielä viimeistelemään artikkeliaan. Hän tapaa ensikertaa MIMIn, joka on tullut hakemaan tulta kynttiläänsä. Mimi ja Rodolfo rakastuvat ja liittyvät muiden joukkoon.
2. näytös
Aukiolla, ravintolan edessä on paljon väkeä juhlimassa jouluaattoa. Ystävykset puuhaavat kukin omia juttujaan. Rodolfo esittelee Mimin ystävilleen. Marcello huomaa rakkaansa MUSETTAn lähestyvän varakkaan herrasmiehen kanssa. Musetta kiusoittelee Marcelloa, mutta lopuksi rakastavaiset tekevät sovinnon. Illallisen päätteeksi Musetta ohjaa seurueen laskun hämmentyneelle varakkaalle herrasmiehelle.
3. näytös
On aikainen helmikuun aamu portin äärellä. Mimin terveys on huonontunut ja hän kertoo Marcellolle, että kenties olisi aika erota Rodolfosta. Rodolfo tulee ulos kahvilasta ja Mimi piiloutuu. Rodolfo kertoo Marcellolle, että hänen täytyy jättää Mimi koska heillä on kovia riitoja. Mimin piilo paljastuu ja rakastavaiset sopivat erosta. Musetta ja Marcello aloittavat riitelyn.
4. näytös
Ullakkohuone. Monta kuukautta on kulunut siitä, kun kaverukset ovat viimeksi tavanneet entisiä tyttöystäviään. Musetta astuu yllättäen sisään ja kertoo että Mimi on niin heikossa kunnossa, ettei pääse rappuja ylös. Mimi ja Rodolfo laulavat rakkaudestaan ja unelmoivat lämpimästä keväästä. Ystävät yrittävät kukin tavallaan kohentaa Mimin vointia myymällä vähäistä omaisuuttaan. Apu tulee liian myöhään ja Mimi kuolee. Rodolfo jää kaipaamaan Mimiään.
LAULAJAT
Oopperan laulajat voidaan jakaa ryhmiin äänialoittain. Ääniala määräytyy sen mukaan, millä korkeudella kunkin ääni parhaiten soi. Näiden äänialojen avulla säveltäjä varmistaa, että säveltämänsä musiikki on korkeutensa puolesta laulettavaa. Oopperalaulajien laulutekniikka on niin kehittynyt, etteivät he tarvitse mikrofoneja tullakseen kuulluksi laulaessaan orkesterin kanssa.
ÄÄNIALAT
Koloratuurisopraano: Korkein naisääni. Laulaa todella korkealta.
Sopraano: Korkea naisääni. Monissa oopperoissa joko tarinan päähenkilö tai yksi niistä (MIMI ja MUSETTA).
Mezzosopraano: Naisääni, joka sijoittuu sopraanon ja alton väliin. Myös poikalaulajat voivat olla mezzoja.
Altto: Matala naisääni.
Tenori: Korkea miesääni. Monissa teoksissa oopperan sankari (RODOLFO).
Baritoni: Toiseksi matalin miesääni (MARCELLO, SCHAUNARD).
Bassobaritoni: Baritoniakin matalampi miesääni.
Basso: Matalin miesääni. Laulaa todella matalalta (COLLINE, BENOIT)