Gå till innehållet

Bli samarbetspartner med Nationaloperan och -baletten

Finlands nationalopera och nationalbalett får verksamhetsunderstöd av undervisningsministeriet och städerna Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla. Våra huvudsakliga samarbetspartner är Helsingin Sanomat och Arbetspensionsbolaget Varma. Därtill samarbetar vi också med Finnair, Evli Bank och Kalevala Koru.

Samarbetet med Arbetspensionsbolaget Varma har fortsatt sedan 1984.

Samarbetsavtalet med Helsingin Sanomat innefattar bl.a. storskaligt marknadsföringssamarbete, hänförande tillställningar för intressentgrupper samt riksomfattande sändningar av opera- och balettföreställningar och relaterat material på HSTV.

Finnair var Finlands nationalbaletts samarbetspartner under Japan-turnén våren 2017.

I samarbete med Kalevala Koru skapades ett halssmycke inspirerat av Kenneth Greves verk Kalevalalandet. 

Bli hänförd. Förnya dig. Skilj dig ur massan.

Vill du höra mer om samarbetsmöjligheterna? Kontakta vårt finansieringsteam:

Development Manager Heidi Lehmuskumpu, heidi.lehmuskumpu[at]opera.fi, 050 469 9025

External Relations Manager Heidi Almi, heidi.almi[at]opera.fi, 040 511 4348

Helsingin Sanomat -logo Varma -logo

FINNAIR_logo  Kalevala Koru_logoEvli Pankki logo

Don Quijote

Evli Bank ny samarbetspartner

Evli Bank, som specialiserat sig på placeringar, inledde i början av 2018 ett samarbete med Nationaloperan och -baletten. I centrum för samarbetet står starka upplevelser för Evlis kunder, personal och andra intressentgrupper. Samtidigt stöder Evli finländsk kultur, kreativitet och kompetens. Avtalsparterna förenas av kvalitet, inhemskhet och ett starkt internationellt samarbete.

”Våra varumärken fungerar bra tillsammans. Gemensamt för Evli och Nationaloperan och -baletten är verksamhetsprecisionen och tjänsternas höga kvalitet, vilket i kombination med passionen erbjuder unika kundupplevelser”, konstaterar Evli Banks verkställande direktör Maunu Lehtimäki.

Finnair

Finnair Nationalbalettens partner vid Japanturnén

Finnair var samarbetspartner till Finlands Nationalbalett under gästspelet i Japan våren 2017. För Finnair erbjöd samarbetet ett fräscht sätt att marknadsföra Europa och Finland för japanska konsumenter. Både Finnair och Nationalbaletten står för hög kvalitet, internationalism och nordisk exotik.

Vid en galakväll under gästspelet i Japan uruppfördes baletten Mumintrollet och trollkarlens hatt samt därtill utdrag ur klassiska baletter.

Mumintroll och trollkarlens hatt

Våra brand är mycket kompatibla. Målet är att göra Finnair ännu mera känt i Japan och utöka den japanska turismen i Europa.”

– Emmi Teräs, Head of Marketing Communication, Asia–Pacific, Finnair

Kolla stämningarna vid förberedelserna inför Japanturnén

Finnair intervjuade några av våra dansare med japansk ursprung, Hanako Matsune och Mai Komori, samt Nationalbalettens konstnärliga ledare Kenneth Greve mitt under förberedelserna.

Läs mera om turnén

#FNBtour

Varma fortsätter sitt samarbete med Finlands nationalopera

En midsommarnattsdröm

”Att öka välbefinnandet är ett av våra centrala mål”

”Nationaloperans och Nationalbalettens gästspel runtom i Finland, skolföreställningar och direktsändningar över nätet ger alla finländare möjligheter att uppleva konst. Det är också bra att minnas att Nationaloperan är en mångsidig arbetsgivare. Tack vare samarbetet kan vi få intressanta uppslag också för att utveckla arbetslivet tillsammans med den kreativa sektorn”, säger Ville-Veikko Laukkanen, Varmas vice verkställande direktör.

Kalevalalandet

Kalevala Koru designade ett halssmycke med verket Kalevalalandet som inspirationskälla

Kalevala Koru designade ett halssmycke inspirerat av Kalevalalandet som hade premiär i november 2017. Smycket är ett ställningstagande för den finländska ihärdigheten och inre styrkan, och dess centrala betydelse. Smycket designades av Kirsti Doukas.

”Kalevala Koru och Kalevalalandet bygger på samma teman kring finländskhet, och ett samarbete känns därför mycket naturligt. Det moderna verket passar bra ihop med vårt företag, som håller på att förnyas, beskriver Riitta Huuhtanen, verkställande direktör för Kalevala Koru.