La Karita, kokonaan
Karita Mattila on yksi aikamme valovoimaisimmista sopraanoista, jonka ainutlaatuinen ääni ja karismaattiset tulkinnat lumoavat yleisön yhä uudestaan niin oopperanäyttämöillä kuin konserttilavoilla ympäri maailman. Kansallisoopperassa hänet nähdään seuraavaksi Koko Karita -esityksissä, jotka kunnioittavat maailmantähtemme merkittävää uraa. Toimittaja Raila Kinnunen kysyi häneltä viime vuosien kuulumisista ja paluusta Kansallisoopperaan.
Kuuteen kertaan Karita Mattila vetää Kansallisoopperan suuren salin täyteen toukokuussa ja kesäkuun alkupäivinä Koko Karita -esityksellä. Parituntinen esitys jakautuu kahteen osaan: ensin kuullaan Poulencin monologiooppera Ihmisen ääni, väliajan jälkeen tunnelma kiepsahtaa kevyemmäksi, viihteen ja glamourin puolelle.
Karita vastaa sähköpostitse kotoaan Floridasta, illansuussa pitkän harjoituspäivän päätteeksi maaliskuun lopussa. Tulee yksi viesti, sitten toinen. Karitan tapa kirjoittaa on kuin puhelisi toisen kanssa, persoonallinen ja estoton, suomen kieli pulppuaa rehevänä.
– Paluu Suomeen töihin on nykyään minulle todella mieluisaa, ja varsinkin tuleva Kansallisoopperan projekti inspiroi hurjasti! Mutta myös jännittää, onhan se mammuttijuttu vetää koko illan ohjelma. Vaativa kuin mikä. Tämä itsensäpiiskaaja on jo etukäteen ihan selkä punaisena. Toisaalta. Ei mikään minua niin innosta kuin itseni haastaminen ja likoon pistäminen! Siis: ihanaa ja kutkuttavaa!
Karita kertoo, että illan ohjelmisto koottiin yhdessä Kansallisoopperan taiteellisen johtajan Lilli Paasikiven ja ohjaaja Jussi Nikkilän kanssa kolmistaan palavereissa. Kummankin kanssa Karita on tehnyt rakasta yhteistyötä ennenkin.
– Vaihtoehtolista suosikkibiiseistäni oli pitkä. Draaman kulun kannalta kuuntelin Jussin näkemyksiä, jotta löydettiin hyvä setti.
Suomi ja isänmaallisuus
Koska Karita on pitkästä aikaa puhutettavana, täytyy kysyä monia asioita, kaikenlaista, mistä haluaisi kuulla hänen ajatuksiaan.
Pandemia löi sulut koko maailmalle 2020: maiden väliset rajat menivät kiinni, lennot peruutettiin, mannerten välinen sukkulointi kävi mahdottomaksi. Matkatyöläisen elämän ja suunnitelmat se pysäytti kokonaan. Karita ei päässyt kotiinsa Floridaan yhteentoista kuukauteen.
– Jäin ’evakkoon’ Eurooppaan melkein vuodeksi, ja asuin yli puoli vuotta putkeen siitä ajasta pelkästään Helsingissä. Rakastuin Suomeen ja varsinkin Helsinkiin uudestaan – kuin opiskeluaikoinani.
Karita on ahkera Twitterin käyttäjä. Siellä näkyy, miten monipuolisesti hän seuraa maailman asioita useilla kielillä, miten hyvin hän on kartalla Suomen tapahtumista, miten vahva hänen isänmaallisuutensa on.
– Isänmaallisuus on ollut minussa aina. Olen aina ollut hyvin tietoinen juuristani ja niiden merkityksestä. Olen siitä myös puhunut julkisuudessa. Nykyään sosiaalinen media tuo vanhoja tietoja näkyviin. Totta kai Ukrainaan kohdistunut Venäjän hyökkäys ja venäläisten sytyttämä sota on saanut minut entistä tarkemmin seuraamaan tilannetta, ja varsinkin tosiasioita.
– Olen vaikuttunut siitä, että niin moni Puolustusvoimien upseeri ja edustaja seuraa minua Twitterissä! Ja minä saan seurata heitä. Mikä kunnia! Katsos, kun ulkosuomalaisuus ei poista isänmaallisuutta. Omalla kohdallani tuntuu, että päinvastoin. Totta. Ukrainan tilanne on aiheuttanut sen, että seuraan näitä upseereita informaation nälässäni entistä enemmän.
He myös lähettävät Karitan tilille ainutlaatuisia kuvia Suomesta: maisemat, rauha, tila, avaruus, vuodenajat. Ne painuvat myös Karitan tuhansien ulkomaalaisten seuraajien sieluun.
Pioneerin omatunto
Huhtikuussa 2014 sairaustapaus vaihtoi Karitan ja Münchenin filharmonikkojen New Yorkin Carnegie Hallin konsertin kapellimestarin viime metreillä, tilalle ehdotettiin venäläistä Valeri Gergijeviä. Gergijev oli juuri asettunut näkyvästi tukemaan ystävänsä presidentti Vladimir Putinin toimia silloisessa Ukrainan kriisissä ja Krimin miehityksessä.
Karita ilmoitti, ettei hän työskentele Gergijevin kanssa. Äänekkäät mielenosoittajat Carnegie Hallin edustalla vaativat Gergijeville, Putinin sylikoiralle, esiintymiskieltoa. Hätiin saatiin pikahälytyksellä Metropolitanin italialainen kapellimestari Fabio Luisi. Konsertti onnistui täydellisesti, yleisö ja kriitikot olivat polvillaan, mutta Carnegie Hall peruutti Karitan kanssa sovitun seuraavan konsertin – uudeksi paikaksi löytyi Lincoln Centerin yhtä suuri sali.
Karita sanoi silloin toimineensa omantuntonsa ja vakaumuksensa mukaan – eikä kaduta yhtään. Vaikka niin vakavia uhkauksia ja solvauksia tuli, että Mattila vei myöhemmin suomalaisen Putin-kannattajan oikeuteen – mies sai ehdollisen vankeustuomion kunnianloukkauksesta ja laittomasta uhkauksesta. Yksittäisiltä ihmisiltä tuli tukea, kehuja ja kiitoksia rohkeudesta.
– Mitä tulee kieltäytymiseeni Gergijevin kanssa työskentelystä, niin tosiaan tein oikein. Itse en epäröinyt hetkeäkään päätökseni kanssa, koin tekeväni omatuntoni mukaan. Osoittauduin pioneeriksi kyllä – eipä silloin tukea varsinkaan julkisuudessa herunut. En tosin ollut silloin vielä somessakaan, liityin vasta runsas kolme vuotta sitten. Nykyään kyllä olen saanut tukea valtavasti, ja se on lämmittänyt mieltä.
Valeri Gergijevin kaikki työt Suomessa ja muissa länsimaissa on nyt peruttu.
Esikuva
Kaikkien aikojen menestynein, rakastetuin, mittavimman uran tehnyt, karismaattisin ja huomattavan omapäinen suomalainen sopraano on ollut esikuva lukemattomille ihmisille, naisille, nuorille, kollegoille jo paljon ennen hurjaa Twitter-näkyvyyttään. Oman tien kulkijana, valinnoissaan ja ratkaisuissaan pelottomana, naisten aseman puolustajana, feministinä, aborttioikeuden kannattajana, köyhien naisten oikeuksien tukijana, myös taloudellisesti.
– Esikuvana oleminen tuntuu suurelta kunnialta, ja samalla jotenkin uskomattomalta, kun tunnen olevani kaikkea muuta kuin esikuvallinen! Karita kirjoittaa ja naputtelee moninkertaiset hahahahaat-perään.
– Toki olen kiitollinen ja onnellinen ja tosi ylpeä komeasta ja pitkästä urastani, enkä nykyään enää sorru vähättelemään itseäni kuten nuorempana tuli paljonkin tehtyä. Mutta ihan ihmisenä olen täynnä heikkouksia, kuten useimmat muutkin, luulisin.
Hän jatkaa, että omista vajavuuksistaan tietoisena olo auttaa ehkä suhtautumaan vähän armollisemmin itseensä – se tulee elämänkokemusten myötä.
– Vastoinkäymisistäni en ole hävennyt puhua julkisuudessakin, vaikka koetan olla vinkumatta niistä. Erityisen kiitollinen olen kyvystäni nauraa itselleni! Sitä saan tehdä aika paljon. Muutenkin huumori ja huumorintaju ovat voimanlähteitäni, eritoten silloin, kun elämä koettelee. Huumori ja huumorintaju ovat muuten erityisen hurmaavia ominaisuuksia toisessa ihmisessä.
– Twitterissä minua on koskettanut erityisesti se, että minulla on suuri määrä naisseuraajia! Kaikenikäisiä, monilta eri aloilta, upeita, mielenkiintoisia naisia. Se on pysähdyttänyt. Wow. Ja saan seurustella heidän kanssaan, tutustua, keskustella. Se tuottaa minulle suurta iloa. Ja koen kunnia-asiaksi, että he seuraavat minua, ja minä saan seurata heitä.
Elämäkevät uudelleen
Somemaailmassa Karitan selfiet ovat korostaneet hänen sumeilematonta suhtautumistaan elämään, ulkonäköön, seksuaalisuuteen, ikään: kuvat salilla, altaassa, vähissä vaatteissa, hikisenä, meikittömänä – ja kohta taas glamorousina maailmantähtenä ja diivana. Uskomaton määrä kanttia, asennetta ja huumoria – ja kadehdittavaa kuntoa!
– Mitä ikään tulee, en ole koskaan arkaillut mainita sitä tai puhua siitä. En kuitenkaan mene se edellä, omasta mielestäni. Päinvastoin kuin media. Se muistaa aina laittaa ikäni nimen perään, varsinkin kun avaan jotain yksityiselämästäni. Naisen osa? – en tiedä.
– Ikä on minulle mielentila, fyysinen kunto. Erityisen akuutilta tämä ajatteluni tuntuu nykyisessä elämässäni, jossa sinkkuna tunnen eläväni monen sortin elämänkevättä, uudelleen!
Iloisen hahahah-rivin jälkeen Karita jatkaa vakavampaan sävyyn.
– Somen vaikutus Covid-rajoitusten keskellä oli jopa mullistava minulle: olen saanut valtavan lauman virtuaalisia ystäviä Twitterissä! Ihastunut moneen profiiliin, komeine kuvineen (hahahah), ja saanut sieltä elämänsuolaa ihanasti niskaani! Twitter on minulle ehdottoman tärkeä some, sen näkee feedistänikin. Ja kyllä, tweettaan kaikesta, mikä minua kiinnostaa, puhututtaa. Omana itsenäni siellä – se on mottoni. Elämääni mahtuu niin paljon muutakin kuin laulaminen ja musiikki.
– Omana itsenäni näyttäytyminen pätee myös kuviini: tweettailen usein ja mielelläni selfieitäni, esiintymislavan täysissä tällingeissä kuntosalin hikikuviin – se minä olen, oikeasti!
Amerikkalaisia ja brittiläisiä laatulehtiä, kuten New York Timesia ja The Independentiä Karita tilaa digiversiona. Saksalaista, ranskalaista, ruotsalaista ja suomalaista mediaa – radio-ohjelmia, television poliittisia debatteja, tutkimuksia, mielipiteitä – hän seuraa netissä. Kommentoi, laittaa linkkejä Twitteriin.
Keväällä 2020 New York Times teki Karita Mattilasta Euroopan-painoksensa kansijutun. Että tällainen oopperadiiva: laaja-alainen tiedonhankkija ja kommentoija, mielipidevaikuttaja!
Ahdistuksen karistusta
Vuonna 2021 esittävä taide alkoi herätä henkiin, nytkähdellen eri puolilla maailmaa, kunkin maan rokotuskattavuuden ja Covid-tartuntamäärien mukaan.
Myös Karita pääsi hengittämään samaa ilmaa yleisön kanssa oopperarooleissa ja konserteissa: Lontoossa, Lissabonissa, Salzburgissa, Berliinissä, Münchenissä. Riemu katsomossa ja lavalla oli yhtä suurta, Karitan loppupuheet kiitoskumarrusten aikaan pulppusivat sydämen kyllyydestä. Jotkin työt yhä peruuntuivat.
Pandemia ei vielä ole ohitse ja Ukrainan sota muuttaa maailmaa. Eikä niihin pysty vaikuttamaan.
Miten käyt mahdollisen ahdistuksen ja masennuksen kimppuun?
– Liikunta on terapiani. Henki ja elämä. Joka muodossa. Samoin hieronta. Minulla on sekä kotona Jenkeissä että Suomessa Helsingissä hieno hieroja – kokonaisvaltaista hoitoa.
– Soitan ystäville, kirjoitan. Ystäväpiiri on pieni mutta tiheä – tarkoittaa luottamusta. Ei vuoda missään tilanteessa.
– Ja hei, itken paljon! Ainahan minä liikutun, kaikesta ilosta, kaikesta surusta. Sydänsuruista. Voi voi. Kaikesta kauniista kyynelehtiminen lähtee. Puhdistaudun siinä. Annan kyynelten tulla, istun alas. Sitten kun helpottaa, nousen.
Yksi Karitan mielenhoidon tavoista on somen upeista kuvista tuttu. Sikäli vaarallinen, että otokset herkullisista, kauniista lautaselle asetelluista aterioista ajavat katsojan jääkaapille. Tai seuraavan vastauksen jälkeen ehkä baarikaapille…
– Yksi rentoutumiseni muoto on kokkaaminen. Rakastan touhuta omassa keittiössäni. Nautin hyvistä juomista. Cocktail-kulttuuri jenkkiläisittäin on puraissut minua. En pelkästään kilistele, vaan nautin luoda uusia yhdistelmiä itsekin. Vodka ja samppanja, elämän nautinnollisia vesiä!
Vettä, silkkaa juomavettä, kuluu Karitan elämän tahdilla ja treenimäärällä litratolkulla. Muualla maailmassa se on nautittava pullotettuna, Suomessa eliksiirin voi lorottaa turvallisesti suoraan hanasta.
Se on ennallaan, vaikka moni asia nyt muuten järkkyy. Ja entisellään on myös suomalaisen yleisön rakkaus, joka kohta vyöryy rampin yli lavalle. Ja Karita levittää pitkät kätensä ja syleilee kaikki ja jokaisen erikseen.
Teksti RAILA KINNUNEN
Karita Mattilan kuva KIRA GLUSCHKOFF, pysäytyskuvat film noir -videolta RAIMO UUNILA
Koko Karita Kansallisoopperassa 18.5.2022–2.6.2022.