Skip to content

Areenakiertueita ja koululaisvierailuja

Kansallisbaletin käännekohtia 11

Kansallisbaletti on vuosikymmenten saatossa pyrkinyt tuomaan taidemuotoa lähelle kansaa myös Oopperatalon ulkopuolelle. Toisaalta uusia kohderyhmiä on houkuteltu tutustumaan taidemuotoon esimerkiksi lapsille suunnattujen tuotantojen myötä sekä tarjoamalla koululuokille mahdollisuus harjoitusten seuraamiseen.

Erityisesti koululaisille suunnatut näytännöt Oopperatalossa alkoivat 1950-luvulla.

Koululaisnäytännöt

Nuoria houkuteltiin oopperan ja baletin maailmaan 1950-luvulta lähtien, kun talousjohtaja Alfons Almi alkoi järjestää Oopperatalossa erityisiä koululaisnäytäntöjä. Nykypäivänä teosten viimeiset näyttämöharjoitukset on avattu koululais- ja erityisryhmille, jotka pääsevät seuraamaan lähes valmiita teoksia juuri ensi-illan kynnyksellä. Koululuokan kanssa tehty vierailu Oopperatalossa on jäänyt monen nuoren katsojan mieliin vuosikymmeniksi.

Kansallisbaletin 90-vuotisjuhlavuonna 2012 käynnistyi Svenska Kulturfondenin kanssa toteutettu hanke, jossa yli 4 000 ruotsinkielistä peruskoulun oppilasta eri puolilta Suomea saapui Oopperataloon seuraamaan balettiesitystä. Vuonna 2017 käynnistyi puolestaan Suomen Kulttuurirahaston ja Svenska Kulturfondenin laaja Taidetestaajat-hanke, jonka myötä Suomen kaikki kahdeksasluokkalaiset vietiin kulttuuritapahtumiin. Ooppera ja Baletti on ollut yksi suurimmista yhteistyökumppaneista, ja tuhannet koululaiset ovat hankkeen myötä tutustuneet talon esityksiin.

Balettienergiaa pojille -tapahtumassa ykkösluokkalaiset pojat pääsevät tutustumaan baletin treenaamiseen omassa koulussaan.

Baletti jalkautui myös kouluihin ja laitoksiin 1960-luvulta alkaen. Almi käynnisti vuonna 1969 Ulos talosta -projektin, jonka myötä tanssijat vierailivat työpaikoilla ja laitoksissa. Kouluissa balettia esittelevät Tutustu balettiin -tapahtumat käynnistyivät 1974 ja jatkuivat vielä 1980-luvulla. Kouluihin suunnattu yleisötyö laajeni 2010-luvulla monien erilaisten hankkeiden myötä. Balettienergiaa pojille -tapahtumissa pääkaupunkiseudun alakoulujen ensimmäisen luokan pojille on esitelty balettia liikunnan ja esityksen muotona ja houkuteltu myös poikia opiskelemaan balettia. So You Think You Can Muuv? -tanssityöpajat on suunnattu puolestaan peruskoulun 5.–9.-luokkalaisille tavoitteena innostaa nuoret liikuntaharrastusten pariin. Tanssityöpajoja on järjestetty pääkaupunkiseudun lisäksi ympäri Suomen.

Hartwall Areenalla baletin vierailua seurasi monituhatpäinen yleisö.

Balettia suurilla areenoilla

Balettia oli viety jo 1950-luvun kesäkiertueilla teattereiden ja seurantalojen lavoille ympäri maan, mutta suurten yleisömäärien areenavierailut saivat alkunsa Doris Laineen kaudella 1989, kun Carmina Burana ja Les Noces esitettiin tanssijoiden, orkesterin, kuoron, pianistien ja laulusolistien voimin Helsingin Messukeskuksessa. Ainutkertaista tapahtumaa seurasi lähes 2 500 -päinen yleisö, mikä oli huikea määrä vanhaan Oopperataloon verrattuna – varsinkin kun samalla päivälle osui useita kilpailevia urheilu- ja viihdetapahtumia.

Uuden Oopperatalon myötä myös omaan katsomoon mahtui jo 1 300 katsojaa, mutta Kenneth Greve halusi viedä balettia vielä suuremmille ja helpommin lähestyttäville areenoille. Hartwall Areenalla järjestettiin suuri show 2013 ja Ballet All Stars vei esitykset Helsingin jäähalliin ja Ouluhalliin 2015.

Ennen Oopperatalon valmistumista 1992 Kansallisbaletti esitti muun muassa Ballet Pathétiquen Eduskuntatalon edustalle rakennetulla näyttämöllä.

Maksuttomat ulkoilmaesitykset houkuttelevat yleisöä

Suuret maksuttomat ulkoilmatapahtumat ovat vetäneet yleisöä baletin ääreen jo vuosikymmeniä, niin Helsingissä kuin muuallakin Suomessa. Ennen uuden Oopperatalon valmistumista baletinjohtaja Jorma Uotinen järjesti massiivisen tempauksen Eduskuntatalon edustalla. Kaksi ulkoilmaesitystä keräsi jopa parikymmentätuhatta katsojaa seuraamaan Uotisen Ballet Pathétique’iä ja muuta ohjelmaa. Uuden Oopperatalon myötä jokavuotiseksi yleisötapahtumaksi vakiintuivat oopperan ja baletin yhteisesitykset Töölönlahden rannalla Taiteiden yönä elokuussa. Esitykset ovat vetäneet yleisöä pimeneviin iltoihin sankoin joukoin, ja samalla yleisölle on voitu esitellä alkavan kauden ohjelmiston parhaita paloja.

Senaatintorilla vuonna 2012 yleisö täytti Helsingin tuomiokirkon portaat ääriään myöten.

Kenneth Greven johtajakaudella ulkoilmaesitykset laajenivat Töölönlahdelta Helsingin keskustaan ja myös maakuntakeskuksiin. Helsingissä kevätkauden päättyessä järjestettiin esitykset tuhatpäiselle yleisölle esimerkiksi Narinkkatorilla 2009 ja 2010, Senaatintorilla 2012 sekä Kansalaistorilla 2014. 2010-luvun kesäkiertue-esitykset toteutettiin maksuttomina tapahtumina maakuntakeskusten toreilla ja aukioilla vuosina 2011–2017. Kansallisbaletin tanssijoita nähtiin myös esimerkiksi Marimekon näytöksissä Esplanadilla ja Joulukadun avajaisissa Aleksanterinkadulla.

Teksti JUSSI ILTANEN
Kuvat SUOMEN KANSALLISOOPPERAN JA -BALETIN ARKISTO (mm. Mirka Kleemola, Sakari Viika, Kari Hakli)

Kirjallisuutta
Juhani Koivisto: Suurten tunteiden talo (WSOY 2011)
Laakkonen ym. (toim.): Se alkoi joutsenesta. Sata vuotta arkea ja unelmia Kansallisbaletissa (Karisto 2021)

Muita lähteitä:
Suomen kansallisoopperan ja -baletin arkisto