Kansallisbaletin nuorten tanssijoiden illassa nähdään näyttävä kavalkadi uutta ja vanhaa! Ensi-iltansa saa saksalaiskoreografi Marco Goecken teos Blushing. Illan toisena nykytanssiteoksena nähdään ranskalaiskoreografi Julian Nicosian teos Fragments of Time, joka kantaesitettiin Alminsalissa viime keväänä. Lisäksi illan ohjelmassa nähdään katkelma baletista Bajadeeri.
Bajadeeri (katkelma)
Pas d’action baletista Bajadeeri
Bajadeeri on yksi klassisen baletin kulmakivistä. Tarunhohtoiseen Intiaan sijoittuva baletti kertoo soturi Solorin ja temppelitanssijattaren rakkaudesta, joka ei voi saada täyttymystään. Kansallisbaletin taiteellinen johtaja Javier Torres on toteuttanut nuorisoryhmälle kohtauksen baletista alkuperäisen Marius Petipan koreografian pohjalta. Kohtauksessa nähdään pas d’action -tanssi, jossa Solor on kihlautunut hänelle puolisoksi valitun prinsessa Gamzattin kanssa.
Fragments of Time
“Palaan todella mielelläni ensimmäisiin lapsuusajan muistoihini. Vanhan muiston noustessa esiin koetan tietoisesti ymmärtää, mikä sen herätti ja miksi juuri siinä tilanteessa.
Muistoillamme on usein yhteys nykyhetkeen. Onko muiston heräämiselle aina jokin syy vai voiko muistaminen olla toisinaan silkkaa sattumaa? Tällaiset “hetket”, kumpuavat ne sitten menneisyydestä tai nykyisyydestä, tarvitsevat toisiaan rakentaakseen tulevaisuutta.
Fragments of Time kertoo muistoista ja hetkistä, joista ei vielä ole tullut muistoja. Niiden rinnakkaiselosta sekä siitä, kuinka menneisyys ja tulevaisuus voivat sulautua yhteen hetkeen. Halusin myös painottaa nuoruuden ainutkertaisuutta. Sen rajatonta energiaa, intoa ja peräänantamattomuutta.
Teos kulkee nykybaletin maailmasta kohti nykytanssin estetiikkaa ja klassisesta musiikista tummempaan, futuristiseen äänimaailmaan. Mielestäni se kuvaa aidolla tavalla monivaiheista matkaa, joka minulla on ollut onni kokea tanssijana ja ihmisenä.“
– Julian Nicosia
Julian Nicosia
Ranskalainen Julian Nicosia aloitti tanssiharrastuksensa akrobaattisen showtanssin parista. Hän suoritti klassisen baletin opintonsa Lyonin musiikki- ja tanssikonservatoriossa 2006–2010, ja työskenteli Lyonin oopperan balettiryhmässä vuodesta 2010 ja Dresden Frankfurt Dance Companyssa (DFDC) vuodesta 2015. DFDC:ssä hän loi oman koreografian How long is now-Part1 vuonna 2017 ja tanssielokuvan An Endless Shape 2019. Työskenneltyään ryhmän apulaiskoreografina ja balettimestarina hän on siirtynyt freelance-koreografiksi.
“Aloitan työskentelyni yksittäisistä ilmiöistä, kuten sanasta tai liikkeestä”, kertoo koreografi Marco Goecke. “Blushing tarkoittaa punastumista. Lähtökohtani oli tutkia, mitä ihmisessä tapahtuu, kun hän punastuu.“
Goecken kansainvälinen ura sai alkunsa Blushingista, jonka hän loi vuonna 2003 Stuttgartin baletille. Hän voitti sillä ensimmäisen palkinnon kansainvälisessä Prix Dom Pérignon -koreografiakilpailussa. Kilpailun raati, johon kuului mm. venäläinen balettilegenda Natalia Makarova, päätti epätavanomaisen teoksen voitosta pitkällisten keskustelujen päätteeksi.
Tänä päivänä Goecken liikekieli on niin vakiintunut, että saksalainen tanssikriitikko Horst Koegler on käyttänyt siitä jopa termiä “système goeckien“, joka kääntyy suomeksi vapaasti “goeckelaiseksi menetelmäksi“. Vuonna 2003 sen sijaan oli hyvin yllättävää, että raati, joka siihen mennessä ei ollut osoittanut erityistä mieltymystä avant-gardeen, antoi äänensä kaikista teoksista juuri Blushingille.
Blushingin äänimaailma vaihtelee punk rockista katumusiikkiin ja hiljaisuuteen. Hiljaisuudenkin aikana saattaa kuitenkin kuulla tanssijoiden hengittävän, naputtelevan, tömistelevän ja liukuvan pitkin lattiaa. Toisin kuin myöhemmissä koreografioissa, Blushingissa ei ole lavastusta. Goecke arvostaa luomuksensa selkeyttä ja yksinkertaisuutta; lavastuksen uupumisen ansiosta kaikki keskittyy tanssijoiden taiteelliseen läsnäoloon.
Marco Goecke
Marco Goecke suoritti balettiopintonsa Heinz-Bosl-säätiön balettiakatemiassa Münchenissä ja Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa. Hän työskenteli tanssijana Berliinin valtionoopperassa ja Hagenin teatterissa, jossa hän loi myös ensimmäisen oman koreografiansa Loch vuonna 2000. Goecke alkoi tehdä koreografioita useille tanssiryhmille ympäri maailman ja on luonut muutamassa vuodessa lähes sata teosta. Hän on toiminut vakituisena koreografina Stuttgartin baletissa vuodesta 2005, Rotterdamin Scapino-baletissa 2006–2012 ja Gauthier Dance Stuttgartissa 2019–2023 sekä apulaiskoreografina Nederlands Dans Theaterissa vuodesta 2013. Vuosina 2019–2023 Goecke oli Hannoverin valtionbaletin taiteellinen johtaja, ja vuodesta 2025 lähtien hän toimii Baselin teatterin balettiryhmän taiteellisena johtajana ja vakituisena koreografina. Goecke on palkittu useilla kansainvälisillä kulttuurialan palkinnoilla kuten Nijinsky-palkinnolla 2006. Stuttgartin baletille tehty Blushing voitti Dom Pérignon -palkinnon vuonna 2003. Kansallisbaletin ohjelmistossa oli hänen teoksensa Lonesome George 2019.
Vuonna 2013 toimintansa aloittaneessa Suomen kansallisbaletin nuorisoryhmässä työskentelee 14 nuorta tanssijaa. Kansainvälisen ryhmän tanssijoista noin kolmannes on suomalaisia, muut ovat saapuneet Suomeen Britanniasta, Italiasta, Yhdysvalloista, Australiasta, Ranskasta ja Etelä-Koreasta. Nuorisoryhmän tanssijat esiintyvät omien esitystensä lisäksi myös Kansallisbaletin päänäyttämön teoksissa muiden tanssijoiden rinnalla. Nuorisoryhmän toimintaa rahoittaa Jane ja Aatos Erkon säätiö.
Nuorisoryhmäläiset ja koordinaattori Nicholas Ziegler kertovat ryhmän toiminnasta. Videolla nähdään keväällä 2024 esitetyn Moving On -teoksen harjoituksia.
J.S. Bach, Janiv Oron, Michael Anklin, Kally Lee Ovens
Valaistus
Vesa Pohjolainen
Blushing
Koreografia, puvut ja valaistus
Marco Goecke
Musiikki
Tom Waits, Garbage
Rooleissa
Illan esiintyjätiedot julkaistaan myöhemmin.
Esitys on Alminsalissa
Alminsali on Oopperatalon pienempi näyttämö. Kulku Alminsaliin tapahtuu Töölönlahden puoleisen sisäänkäynnin kautta.
Alminsalin katsomo on lievästi nouseva riveillä 1–7, jyrkempi nousu alkaa riviltä 8. Lisärivit A–E ovat tasaisella lattialla, mutta ne eivät ole käytössä kaikissa esityksissä.
Huomioithan, että Alminsalin näyttämö on noin metrin korkeudella. Tämän vuoksi emme suosittele ostamaan lippuja etummaisilta riveiltä, mikäli olet tulossa esitykseen esimerkiksi pienten lasten kanssa.
Voit kokea Kansallisbaletin nuorisoryhmän Blushing-esityksen myös kotona. Katso maksuton suora lähetys lauantaina 1.3. klo 18.20 alkaen Stage24-palvelussa.
Suora lähetys toteutetaan yhteistyössä OperaVisionin kanssa.