Blushing
kansallisbaletin nuorten tanssijoiden ilta
Kansallisbaletin nuorten tanssijoiden illassa nähdään näyttävä kavalkadi uutta ja vanhaa! Ensi-iltansa saa saksalaiskoreografi Marco Goecken teos Blushing. Illan toisena nykytanssiteoksena nähdään ranskalaiskoreografi Julian Nicosian teos Fragments of Time, joka kantaesitettiin Alminsalissa viime keväänä. Lisäksi illan ohjelmassa nähdään katkelma baletista Bajadeeri.
Bajadeeri (katkelma)
Fragments of Time
“Palaan todella mielelläni ensimmäisiin lapsuusajan muistoihini. Vanhan muiston noustessa esiin koetan tietoisesti ymmärtää, mikä sen herätti ja miksi juuri siinä tilanteessa.
Muistoillamme on usein yhteys nykyhetkeen. Onko muiston heräämiselle aina jokin syy vai voiko muistaminen olla toisinaan silkkaa sattumaa? Tällaiset “hetket”, kumpuavat ne sitten menneisyydestä tai nykyisyydestä, tarvitsevat toisiaan rakentaakseen tulevaisuutta.
Fragments of Time kertoo muistoista ja hetkistä, joista ei vielä ole tullut muistoja. Niiden rinnakkaiselosta sekä siitä, kuinka menneisyys ja tulevaisuus voivat sulautua yhteen hetkeen. Halusin myös painottaa nuoruuden ainutkertaisuutta. Sen rajatonta energiaa, intoa ja peräänantamattomuutta.
Teos kulkee nykybaletin maailmasta kohti nykytanssin estetiikkaa ja klassisesta musiikista tummempaan, futuristiseen äänimaailmaan. Mielestäni se kuvaa aidolla tavalla monivaiheista matkaa, joka minulla on ollut onni kokea tanssijana ja ihmisenä.“
– Julian Nicosia
Blushing
“Aloitan työskentelyni yksittäisistä ilmiöistä, kuten sanasta tai liikkeestä”, kertoo koreografi Marco Goecke. “Blushing tarkoittaa punastumista. Lähtökohtani oli tutkia, mitä ihmisessä tapahtuu, kun hän punastuu.“
Goecken kansainvälinen ura sai alkunsa Blushingista, jonka hän loi vuonna 2003 Stuttgartin baletille. Hän voitti sillä ensimmäisen palkinnon kansainvälisessä Prix Dom Pérignon -koreografiakilpailussa. Kilpailun raati, johon kuului mm. venäläinen balettilegenda Natalia Makarova, päätti epätavanomaisen teoksen voitosta pitkällisten keskustelujen päätteeksi.
Tänä päivänä Goecken liikekieli on niin vakiintunut, että saksalainen tanssikriitikko Horst Koegler on käyttänyt siitä jopa termiä “système goeckien“, joka kääntyy suomeksi vapaasti “goeckelaiseksi menetelmäksi“. Vuonna 2003 sen sijaan oli hyvin yllättävää, että raati, joka siihen mennessä ei ollut osoittanut erityistä mieltymystä avant-gardeen, antoi äänensä kaikista teoksista juuri Blushingille.
Blushingin äänimaailma vaihtelee punk rockista katumusiikkiin ja hiljaisuuteen. Hiljaisuudenkin aikana saattaa kuitenkin kuulla tanssijoiden hengittävän, naputtelevan, tömistelevän ja liukuvan pitkin lattiaa. Toisin kuin myöhemmissä koreografioissa, Blushingissa ei ole lavastusta. Goecke arvostaa luomuksensa selkeyttä ja yksinkertaisuutta; lavastuksen uupumisen ansiosta kaikki keskittyy tanssijoiden taiteelliseen läsnäoloon.
Kansallisbaletin nuorisoryhmä
Nuorisoryhmäläiset ja koordinaattori Nicholas Ziegler kertovat ryhmän toiminnasta. Videolla nähdään keväällä 2024 esitetyn Moving On -teoksen harjoituksia.
Tekijät
Bajadeeri (katkelma)
- Koreografia
- Javier Torres
- Musiikki
- Ludvig Minkus
Fragments of Time
- Koreografia
- Julian Nicosia
- Musiikki
- J.S. Bach, Janiv Oron, Michael Anklin, Kally Lee Ovens
- Valaistus
- Vesa Pohjolainen
Blushing
- Koreografia, puvut ja valaistus
- Marco Goecke
- Musiikki
- Tom Waits, Garbage
Rooleissa
Illan esiintyjätiedot julkaistaan myöhemmin.