Vinkit vierailuun
Oikotie onnistuneeseen iltaan
Täältä löydät käytännön vinkkejä, joiden avulla vierailustasi Oopperassa ja Baletissa tulee mahdollisimman onnistunut.
käsiohjelmat ja osajaot
Mitä laittaa päälle?
käytännön vinkit
Tule ajoissa
Saavu ajoissa paikalle. Myöhästyneet eivät pääse saliin sisään kesken esityksen, vaan vasta väliajalla. Oopperatalon ovet aukeavat 1,5 tuntia ennen esitystä.
Liput mukaan
Varmista, että sinulla on mukanasi oikea lippu. Ota lippusi hyvissä ajoin esille. Liput ja alennuksiin oikeuttavat todistukset tarkistetaan katsomon ovilla.
Tietoa takseista
Tilaamme esitysten päättyessä takseja luotettavilta toimijoilta Töölönlahden puoleisen sisäänkäynnin luo. Asiakas valitsee taksinsa itse.
Voit uppoutua teoksen maailmaan etukäteen usealla eri tavalla. Tiettyjen esitysten yhteydessä järjestetään n. 30 min kestäviä teosesittelyjä Alminsalin lämpiössä ennen näytöksen alkua. Teosesittelyihin on vapaa pääsy. Tarkista teosesittelyjen aikataulut.
Kunkin teoksen omalta sivulta löydät myös kattavasti teosta taustoittavaa materiaalia kuten muun muassa juonen, valokuvia, soittolistoja, trailereita ja iltakohtaiset esiintyjätiedot.
Ensi-iltapäivänä julkaistava käsiohjelma taas on kattava tietopaketti, joka sisältää synopsiksen, taustoittavia artikkeleita ja tekijätietoja. Voit ostaa sen joko paikan päältä esityksen yhteydessä tai Oopperashopista silloin, kun sinulle parhaiten sopii.
Opera&Ballet-mobiilisovelluksessamme on kätevä Taskuopas, jonka avulla voit tutustua illan esiintyjiin, lukea juonikuvauksen tai katsoa trailereita ja kuunnella musiikkia esitykseen valmistautuessasi. Pääset tutustumaan Taskuoppaaseen, kun olet ostanut lipun päänäyttämön ooppera- tai balettiesitykseen. Taskuoppaan löydät sovelluksen Esitykseni-välilehdeltä.
Kaiken A ja O on saapua ajoissa paikalle. Tällöin sinulla on riittävästi aikaa virittäytyä illan esitykseen ja ehdit halutessasi nauttia Oopperaravintolan tarjoiluista. Suosittelemme saapumaan paikalle viimeistään 15 minuuttia ennen esityksen alkua. Oopperatalon ovet aukeavat pääsääntöisesti 1,5 tuntia ennen esityksen alkua. Oopperaravintolan myyntitiskit ja ennen esitystä nautittavat tarjoilut ovat valmiina heti ovien avaamisen jälkeen. Suosittelemme tilaamaan tarjoilut ennakkoon verkkokaupastamme.
Myöhästyminen ja salista poistuminen kesken esityksen
Myöhästyneet eivät pääse saliin sisään esityksen ollessa käynnissä, vaan vasta väliajalla. Haluamme taata sekä katsojille että esiintyjille rauhan esityksen aikana. Suosittelemme saapumaan paikalle viimeistään 15 minuuttia ennen esityksen alkua.
Samasta syystä, jos poistut salista kesken esityksen, pääset takaisin vasta väliajan päätyttyä. Jos kuitenkin myöhästyt, aulahenkilökuntamme on apunasi.
Naulakkopalvelut kuuluvat käyntiisi eivätkä maksa mitään. Huomaa kuitenkin, ettei katsomoon saa paloturvallisuussyistä viedä suurikokoisia reppuja tai laukkuja tai muuta tilaa vievää tavaraa. Voit ottaa katsomoon mukaan korkeintaan A3-kokoisen laukun (leveys 42 cm, korkeus 30 cm ja syvyys 16 cm). Pidäthän laukun sylissäsi tai istuimellasi. Voit turvallisin mielin jättää tätä suuremmat laukut naulakkoon säilytykseen.
Muistathan, että sekä katsomossa että näyttämöllä on aina tuoksuille herkkiä ihmisiä. Otathan huomioon kanssakatsojasi ja esiintyjät käyttämällä hajusteita kohtuudella. Emme tällä hetkellä pysty tarjoamaan kokonaan tuoksuttomia esityksiä.
Ruoka- ja juomatuotteiden vieminen katsomoon on kielletty. Oopperaravintolan tarjoiluista voi nauttia lämpiötiloissa ennen esitystä ja väliajalla. Lue lisää ravintolapalveluistamme.
Liput skannataan ja alennuksiin oikeuttavat todistukset tarkistetaan katsomon ovilla. Puhelimesta näytetty lippu kelpaa hyvin.
Etsithän lippusi hyvissä ajoin ja varmistathan, että sinulla on oikea lippu, jossa on QR-koodi. Huomaa, että tilausvahvistus ei ole lippu.
Lippusi toimitetaan sinulle sähköpostitse osoitteesta liput[at]opera.fi. Jos olet hukannut lippusi, löydät sen kirjautumalla asiakastilillesi. Voit näyttää lipun henkilökunnalle suoraan asiakastililtäsi Tulevat tapahtumat -välilehdellä, kun painat Näytä lippu -painiketta.
Voit myös lähettää lippusi sähköpostiisi uudelleen asiakastilisi kautta. Kirjautumisen jälkeen valitse Tulevat tapahtumat ja kyseinen esitys, minkä jälkeen voit lähettää lipun uudestaan.
Jos olet ladannut mobiilisovelluksen, löydät liput myös sovelluksen Esitykseni-välilehdeltä.
Lippuusi on merkitty tarkka paikka ja se, kannattaako sinun mennä sisään saliin oikealta vai vasemmalta puolelta. Penkkirivien päädyissä on rivinumeroinnit, ja istumapaikan numerot löytyvät istuimista. Voit tarkastaa paikkasi ennakkoon katsomokartoista Näyttämöt-sivulla.
Permannolle mennään päälämpiöstä portaita alas. 1. parvi sijaitsee päälämpiön tasolla, 2. parvelle pääsee hissillä tai portaita pitkin. 3. parvelle pääsee ainoastaan portaita pitkin. Täällä voit tutustua asiakastilojemme pohjakarttoihin.
Esitysten kokonaiskestot vaihtelevat teoksen mukaan. Väliajan kesto on noin 30 minuuttia, ja se on laskettu mukaan esityksen kestoon. Useimmissa esityksissä on yksi väliaika, mutta joissakin esityksissä väliaikoja on kaksi. On myös teoksia, joissa ei ole lainkaan väliaikaa. Voit tarkistaa väliaikojen määrän ja keston kunkin teoksen omalta sivulta.
Esityksen valokuvaaminen, videoiminen ja musiikin taltioiminen on tekijänoikeussyistä ehdottomasti kielletty.
Esiintyjien loppukiitosten kuvaaminen sekä lämpiötiloissamme somettaminen on sen sijaan enemmän kuin sallittua. Kuvaa tunnelmat väliajalta ja tägää kuvaan @oopperabaletti niin mekin löydämme sen.
Huomioithan muut asiakkaat kuvaustilanteissa, ja ethän jaa kuvia muista ilman lupaa.
Esitämme teokset pääsääntöisesti alkuperäiskielellä. Juonen seuraamista helpottaa näyttämöaukon yläpuolella sijaitseva tekstilaite, jossa tarina kulkee useimmiten suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi käännettynä. Esityksen seuraaminen on vielä helpompaa, jos tutustut teoksen käänteisiin etukäteen.
Tulkkaamme vuosittain yhden oopperateoksen viittomakielelle. Tieto viittomakielelle tulkatuista esityksistä julkaistaan Esteettömyys-sivullamme sekä sosiaalisessa mediassa.
Hyvä yleispätevä neuvo on seurata, mitä muu yleisö tekee. Suomessa ooppera- ja balettiesityksissä taputetaan kapellimestarin saapuessa orkesterimonttuun sekä näytöksen ja esityksen päätyttyä. On myös sallittua, jopa suotavaa, osoittaa suosiotaan erityisen vaikuttavan aarian tai soolonumeron jälkeen.
Esityksen päätyttyä aplodit kestävät usein pitkään – varaudu siis taputtamaan sydämesi kyllyydestä! Joskus suosiota osoitetaan myös seisten, eikä jalkojen tömistäminen tai bravon tai jopa bravissimon huutaminen ole missään nimessä kiellettyä.
Voit tiedustella löytötavaroita päivystävältä vahtimestarilta, p. (09) 4030 2306. Löytötavarat toimitetaan kahden viikon välein Suomen löytötavarapisteeseen. Emme vastaa yleisön henkilökohtaisesta omaisuudesta.
Kun ostat liput meiltä, pyydämme sinulta yhteystietojasi. Näin pyrimme varmistamaan sen, että tavoitamme sinut, mikäli esitys joudutaan vaikkapa yllättäen perumaan.
Jos yhteystietosi muuttuvat, käythän päivittämässä tietosi verkkokaupan asiakastilillesi tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Vältä lippujen ostamista välittäjältä. Saat liput huokeampaan hintaan suoraan meiltä, minkä lisäksi varmistat sen, että saat rahasi takaisin, mikäli esitys perutaan.