Skip to content

Intimitetskoordinatorn bidrar till att skapa en säker arbetsmiljö

Intimitetskoordinator Pia Rickman assisterade vid de sensitiva scenerna i Salome som hade premiär 2022. Detta uppdrag blir allt vanligare inom teater-, dans- och operavärlden. I den här artikeln berättar Pia om sitt arbete och sin roll i Salome

Vad gör en intimitetskoordinator och hur ser yrkets historia ut? 

En intimitetskoordinator hjälper produktionsteamet och skådespelarna i scener som innehåller exempelvis nakenhet, simulerat sex eller andra handlingar som kräver närhet. Precis som en kampkoreograf hjälper intimitetskoordinatorn regissören att skapa scenernas dramaturgi och ser till skådespelarnas säkerhet och välbefinnande. Syftet med samarbetet är att möjliggöra en säker arbetsmiljö för alla, inklusive den tekniska personalen. 

De första TV-produktioner där en intimitetskoordinator anlitades var serierna The Deuce (Alicia Rodis) i USA och Sex Education (Ita O’Brien) i Storbritannien 2018. Bland de första större teaterproduktionerna med en intimitetskoordinator var Frankie & Johnny (Claire Warden) på Broadway i New York och En handelsresandes död (Yarit Dor) i Londons West End 2019. Men yrket har en några år längre historia på teatrarna. 

Forskning i ämnet hade pågått i tio år, men i och med #MeToo-rörelsen blev behovet av strukturella förändringar synligt. På engelska är titeln Intimacy Coordinator för film/TV och Intimacy Choreographer/Director för scenkonst, men på svenska används ”intimitetskoordinator” och på finska ”läheisyyskoreografi” oavsett konstform. 

Salome serves as the pilot project for consent and intimacy training at the Finnish National Opera and Ballet. I am pleased to assist performers and the creative team in identifying and discussing vulnerabilities in general, while ensuring that intimate scenes respect the mental and physical boundaries of each individual involved.”

Vilken roll har intimitetskoordinatorn i Salome? 

Salome är Finlands Nationaloperas och -baletts pilotprojekt för samtyckes- och intimitetsutbildning. Jag är glad om jag kan hjälpa artisterna och teamet att identifiera och diskutera sårbarhetfaktorer på ett allmänt plan och att möjliggöra det konstnärliga arbetet i intima scener, med respekt för de egna fysiska och mentala gränserna. 

När arbetsmiljön är säker kan vi gå djupare in i de teman som operan behandlar. Intima scener får på så sätt en ännu mer exakt form. Salomes intimitetskonsultation är i första hand avsedd att öppna upp för diskussion om säkra arbetsmetoder i intima scener. Men i ett bredare perspektiv handlar det om faktisk jämlikhet och om vilka historier vi berättar, hur och varför vi berättar dem. 

Opera behandlar ofta svåra ämnen som makt, passion, lidande och död. Scenerna kan innehålla kyssar, sex och fysisk närhet – eller de kan vara våldsamma med slagsmål, sexuellt våld eller maktmissbruk. De uppträdande och teamet behandlar innehållet i verket utifrån sina egna yrkesroller och utgångspunkter, men det har inte tidigare fästs någon större uppmärksamhet vid att artisternas upplevelse av intimitet är individuell. 

Intima scener kan tidigare ha spelats med bara lite repetition eller improviserats, och i så fall kan de medverkande ha använt sina egna erfarenheter som material. Intimitetskoordinatorn hjälper bland annat till att skilja den privata rollen från arbetsrollen genom att koreografera dessa intima situationer. Syftet är att se till att säkerheten inte bara är den enskildes ansvar. 

Även om regisituationerna kanske är samtalande och hänsynstagande, har det tidigare inte funnits någon tydlig metod för hur sensitivt innehåll ska uppföras. Under konstens täckmantel kan artisterna ha förväntats göra saker utan någon diskussion om varje individs gränser. Det har också talats om att artisterna har tillägnat sig ett sätt att inte lyssna till sina egna gränser när det gäller ämne, sceners innehåll eller beröring och nakenhet, utan antagit att det är en del av jobbet. 

Att skapa en tydlig och säker struktur för att repetera och uppföra intima scener har varit den viktigaste delen av pilotprojektet. Alla de tiotals eller hundratals personer som direkt eller indirekt är involverade i produktionen spelar en viktig roll i skapandet av den strukturen. 

Vilken typ av produktioner har du tidigare medverkat i? 

Salome är den första operan jag någonsin har medverkat i. Jag jobbar främst med film- och TV-dramaproduktioner. I Finland var mitt första samarbete inom filmproduktion 2020 som intimitetskoordinator i filmen Tove, regisserad av Zaida Bergroth och producerad av Helsinki-filmi. Andra samarbeten i inhemska filmer har varit Den svavelgula himlen och Girls Picture (Tytöt tytöt tytöt), som hade premiär våren 2022. Att använda sig av en intimitetskoordinator blir småningom allt vanligare också inom teater, dans och opera. I mitt arbete ingår även undervisning, utbildning och medverkande i olika diskussioner. 

Jag arbetar också med skolor inom branschen: förra året testades till exempel en intimitetsutbildning som del av skådespelar- och regissörsutbildningen (MA) mellan ELO/Aalto-universitetet och Teaterhögskolan. Jag initierar också liknande dialoger mellan utbildningar vid universitet i Storbritannien, där jag bor och arbetar för det mesta. 

”Även om regisituationerna kanske är samtalande och hänsynstagande, har det tidigare inte funnits någon tydlig metod för hur sensitivt innehåll ska uppföras. Under konstens täckmantel kan artisterna ha förväntats göra saker utan någon diskussion om varje individs gränser.”

Intimitetskoordinatorer har nu använts en tid inom filmvärlden. Vilka skillnader eller likheter finns det mellan film- och operaproduktioner ur ett intimitetsperspektiv? 

En av de största skillnaderna mellan scen- och kameraarbete är naturligtvis publikens roll. På opera eller teater ser publiken skådespelarna i verkligheten och från många vinklar samtidigt, till skillnad från filmer, där skådespelarna ses genom kamerans förmedling och historien berättas genom klippning. Därför måste koreografin på scen vara säker och fungerande som helhet. Den måste också gå att upprepa på ett annat sätt än i film- och TV-produktioner, där det blir många upprepningar av en scen på grund av tagningarna – men när scenen väl är klar är den över. På en teater- eller operascen däremot upprepas koreografin flera kvällar under spelperioden och verket kan tas upp på repertoaren igen någon gång senare. Därför är det viktigt att regiassistenten eller scenmästaren finns till hands för att säkerställa artisternas intimitetsrepetitioner och koreografins kontinuitet under spelperioden. 

I en opera fästs förstås stor vikt vid musikernas och sångarnas yrkeskunskap, scenografin, kostymerna och dansens koreografi. För att göra mänskliga ögonblick på scenen effektiva, måste det skapas metoder för att också ta hand om de artister som tolkar dessa ögonblick. 

Vilken utbildning har du? 

Jag är utbildad regissör och lärare i skådespelarkonst. Innan jag började träna och undervisa blivande skådespelare arbetade jag länge inom produktion av film och TV-drama som regiassistent och produktionschef. Intimitetskoordinatorutbildningen omfattar förutom egentlig koreografi och tekniker även säkerhets- och samtyckesträning. 

Jag har varit med och grundat ett europeiskt gille för intimitetskoordinatorer, som syftar till att öka kunskapen, standardisera bästa praxis och behörighet samt främja och/eller upprätthålla medlemmarnas färdigheter. Kontinuerligt och kollegialt lärande är särskilt viktigt när det gäller att utveckla yrkeskunskaper som bygger på personliga erfarenheter. Jag är också en av grundarna av företaget Nordic Intimacy Coordinators med målet att möta behovet inom branschen i Norden. 

Läs mer om Pia: piarickman.com
Läs mer om europeiskt gille för intimitetskoordinatorer: theintimacyguild.com
Läs mer om företaget Nordic Intimacy Coordinators: nordicintimacy.com

Intervju PETRA RÖNKÄ
Bilder HEIKKI TUULI
Pia Rickmans bild EARTHY PHOTOGRAPHY 

Läs mer om Salome.