Skip to content

Tavoitteena kahden kulttuurin uudenlainen fuusio

Syksyllä 2022 ensi-iltansa saavassa Tripla-illassa World Wide Dance -illassa nähdään kantaesityksenä kiinalaisen huippukoreografin Fei Bon teos Earthborn. Artikkelissa Fei Bo kertoi ajatuksiaan luomisprosessin keskellä.

Mitä tavoittelet teoksillasi?

Etsin aiheita ja materiaaleja itse elämän teemoista. Haluan teosteni avulla kuvata asioita, jotka koskettavat minua, ja haluan välittää niiden avulla aistimiani kokemuksia ja kauneutta.

Pyrin Earthborn-teoksen avulla etsimään kulttuurillisia eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia kiinalaisen ja suomalaisen kulttuurin välillä. Jos teoksella pitää olla joku tavoite, niin se voisi olla jonkinlainen näiden kahden kulttuurin täysin uudenlainen fuusio, jossa on ainutlaatuisia piirteitä ja kauneutta.

Mikä on musiikin ja visuaalisuuden merkitys tanssiteokselle?

Musiikki ja visuaaliset elementit luovat teoksen, pohjavireen, sen elämän. Ne toimivat pohjana, jolle voin asettaa teokseni juuret.

Earthborn-teoksessa soi sekä Alan Qinin että VILDÁN musiikki. Teosta suunniteltaessa Kansallisbaletin silloinen johtaja Madeleine Onne suositteli minua tutustumaan VILDÁAN. Heidän saamelaisvaikutteinen musiikkinsa teki minuun suuren vaikutuksen. He eivät vain ylläpidä etnisiä perinteitään, vaan etsivät ja luovat jatkuvasti uutta. Ehdotin Alan Qinille, että hän yhdistäisi tähän musiikkiin eri musiikkityylien kuten popin, sinfoniamusiikin ja elektroakustisen musiikin elementtejä. Alan Qin on lahjakas nuori kiinalaissäveltäjä, joka on opiskellut niin klassista musiikkia kuin nykymusiikia sekä myös perinteistä kiinalaista musiikkia. Uskon hänen luovan maailmanmusiikkia, joka ei ole kiinalaista eikä suomalaista, vaan uutta musiikkia, jolla on monikulttuuriset juuret.

Mistä ammennat aiheita teoksiisi?

Teokseni saavat teemansa useimmiten asioista, jotka koskettavat tunteitani kuten kuulemani musiikki, kiinnostava kohtaaminen tai hauska tarina.

Uusi teokseni kumpuaa elämän ja kuoleman universaaleista teemoista, jotka ovat yhteisiä kaikille roduille ja kulttuureille. Kiinassa vähemmistöillä on lukuisia perinteitä. Kuten esimerkiksi tapa istuttaa puu lapsen syntymän kunniaksi. Näin puu ja lapsi kasvavat rinta rinnan, ja kun ihminen kuolee, hänet haudataan puun alle tai jopa sen rungon sisään. Ihmisen evoluution historia on pitkä, mutta elämä ja kuolema ovat ikuisia teemoja.

Onko itse oleminen lopulta se, joka erottaa elämän ja kuoleman toisistaan? Etsin teokseni avulla elämän ja kuoleman välisiä ristiriitoja. Elämähän voi joskus olla kuin kuolema, ja kuolema puolestaan kuin jälleensyntyminen.

Mitkä ovat Earthborn-teoksen teemat?

Tavoitteeni on tutkia nykyaikaista teollista kulttuuria ja alkuperäisiä kulttuureja. Minulle teollinen kulttuuri on kuin jättimäinen kone, kun taas alkuperäinen kulttuuri on lihaa ja verta oleva luonnollinen olento. Meillä nykyajan ihmisillä on tapana unohtaa olemuksemme sisältävät geenit, elämämme keskeiset osat. Teollisen kulttuurin kehitys on muuttanut sitä aidointa ja luonnollisinta osaa meissä, mikä tekee meistä inhimillisiä. Mies ja nainen edustavat teoksessani näitä kahden kulttuurin törmäyksiä. Toivon, että voisimme oppia alkuperäisiltä kulttuureilta tuon suhtautumisen elämään ja kuolemaan. Että oppisimme arvostamaan elämän luonnollista kiertokulkua, sitä, että on aika kukkia ja aika kuihtua. Nykyajan ihminen tuntee olevansa vain osa konetta, vailla tunteita ja unohtaa helposti suhteensa omaan itseensä. Jos puun kasvu tai kukan puhkeaminen muistuttavat meitä elämän merkityksestä, niin näen sen merkityksellisenä.

Mitä perinne ja traditiot merkitsevät sinulle?

Uskon sellaiseen kulttuuriin, joka pystyy säilyttämään omat ominaispiirteensä samalla kun se jatkuvasti kehittyy vuorovaikutuksessa muiden kulttuureiden kanssa. Tämä koskee etenkin taidetta. Koko historiansa ajan eri kulttuurit ovat olleet jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Kuten kiinalaisessa Dunhuangin kaupungissa, joka kehitti oman taiteellisen tyylinsä Silkkitien tuomien vaikutteiden avulla. Perinteet ja tavat edustavat etnisen ryhmän ainutlaatuista olemusta, joiden avulla se säilyy hengissä. Olemme keskittyneet tämän teoksen luomisprosessissa nimenomaan perinteisiin ja tapoihin, sillä niihin perustuu inhimillinen kehitys ja selviytyminen.

Ajatteletko yleisöä luodessasi uutta teosta?

Mietin miten teokseni voisi kommunikoida yleisön kanssa, sillä emmehän tee näitä töitä vain itseämme varten. Toivon, että teokseni resonoisi vastaanottajissa teatterin omalla erityisellä tunnelmalla. Samalla taiteellinen ilmaisutapani välittää yleisölle minun tunnetilojani. Parhaassa tapauksessa yleisö sitten loisi niistä oman tulkintansa. Taiteen tekemisessä minua kiehtoo eniten se, että tavoitteeni voivat välittyä niin monin eri tavoin yleisölle. Ja jokainen voi luoda oman yksilöllisen tulkintansa teoksesta.

Teksti HEIDI ALMI
Teoskuvat ROOSA OKSAHARJU

Earthborn saa kantaesityksensä Tripla-illassa World Wide Dance 30.9.2022.

Fei Bo

Fei Bo aloitti klassisen kiinalaisen tanssin opinnot vuonna 1992. Hän teki ensimmäisen koreografiansa 16-vuotiaana ja nykytanssin koreografiaopinnot hän aloitti Pekingin tanssiakatemiassa vuonna 1998. Vuonna 2002 Fei Bo kiinnitettiin Kiinan kansallisbalettiin, jolle hän on luonut useita koreografioita. Hänet on palkittu parhaasta koreografiasta mm. Helsingin, Shanghain sekä Pekingin kansainvälisissä balettikilpailuissa, ja hän on saanut parhaan modernin tanssin koreografiapalkinnon Yhdysvaltain YAGP-kilpailussa (Youth America Grand Prix). Vuonna 2008 Fei Bo loi koreografian balettiin Pionipaviljonki (The Peony Pavilion), jossa yhdistetään länsimaista koreografiaa ja perinteisiä kiinalaisia vaikutteita. Teos on vieraillut mm. Hongkongin taidefestivaalilla, Lontoon Sadler’s Wells -teatterissa, Edinburghin festivaalilla sekä Lincoln Centerin festivaalilla. Fei Bo on vieraillut koreografina mm. Hongkongin baletissa ja Bolšoi-baletissa ja luonut yhteistyössä Englannin kansallisbaletin johtaja Tamara Rojon kanssa luoden sooloteoksen Life is a Dream (Elämä on unta). Fei Bo työskentelee ja esiintyy ympäri maailmaa, ja hän liittää teoksissaan itämaisia näkökulmia länsimaiseen taiteeseen.