oppimateriaalia kouluille
Peppi Pitkätossu: äidinkielen ja liikunnan tehtäviä alakouluun
Pohdinta- ja kirjoitustehtävä
Roolihahmo syntyy monista eri luonteenpiirteistä.
Meillä jokaisella on omia luonteenpiirteitä. Ne auttavat meitä olemaan juuri sellaisia persoonia kuin olemme.
- Kuvaile itseäsi tai parasta kaveriasi mahdollisimman monipuolisesti.
- Minkälainen olet?
- Minkälainen hyvä ystäväsi on?
- Mistä tykkäät?
- Mistä hyvä ystäväsi tykkää?
Luo oma Peppi-hahmosi alla olevien kysymysten avulla. Kirjoita Pepistä kuvaus vihkoon.
- Miten kuvailisit Peppiä?
- Minkä ikäinen hän mahtaa olla?
- Minkälaisia luonteenpiirteitä hänellä voisi olla?
- Minkälaisista asioista Peppi tykkää?
- Miksi Peppi käyttäytyy niin kuin hän käyttäytyy?
- Minkälaiset asiat ovat Pepille tärkeitä ja merkityksellisiä?
- Pelkääkö Peppi mitään?
- Onko mitään, mitä hän inhoaa?
- Jos Peppi voisi muuttaa yhden asian elämässään, mitä luulet, mikä se olisi?
- Ketkä ovat Pepille kaikkein rakkaimpia? Miksi juuri he?
- Mitä Peppi tarvitsee?
- Onko Pepillä jokin salaisuus, jota kukaan ei tiedä?
Mitä paremmin tanssija tutustuu roolihahmoonsa ja keksii hänelle sopivia luonteenpiirteitä, sen helpompaa hänen on olla tuo henkilö näyttämöllä.
Liikkumistehtävä
Ilmaisemme itseämme myös liikkeen kautta. Pepilläkin on oma tapansa liikkua.
- Minkälaisesta liikkumisesta sinä pidät?
- Keksi viiden liikkeen sarja, joka kuvaa sinun tapaasi olla ja toimia. Oletko nopea, tasainen, joustava, iso/pieni, näkyvä, hillitty…?
- Toista liikesarjaasi ja kokeile samoihin liikkeisiin erilaisia tulkinnan muotoja. Miltä tuntuu tehdä liikkeet liioitellusti, hyvin pieninä, todella hitaasti, hurjan nopeasti, sekoitellen jne…
- Minkälainen liike tuntuu sinulle kaikkien omimmalta?
Pohdinta- ja kirjoitustehtävä
Meistä kukin oppii asioita omalla tavallaan. Jokaisella on omia tapoja oppia asioita. Yksi oppii katsomalla, toinen kuulemalla, kolmas kirjoittamalla, neljäs matkimalla…
Kun Pepin opettaja kertoo koulussa apinoista, haluaa Peppi kertomisen sijaan näyttää, miten apinat käyttäytyvät.
- Millä tavalla sinä opit parhaiten?
- Tuntuuko jokin tapa oppia sinulle erityisen haastavalta? Miksi?
- Mikä tekee uusista asioista kiinnostavia?
- Mitä voisit tehdä, jos jokin uusi, kouluun liittyvä asia ei kiinnostaisikaan sinua/tai se olisikin vaikea oppia?
- Jos voisit päättää yhden asian, mikä kaikkien tulisi osata, mikä se voisi olla?
- Kirjoita vastauksesi vihkoon.
Pohdinta- ja kirjoitustehtävä
Peppi on matkustanut paljon ja kokenut reissuillaan monenmoisia seikkailuja.
- Minkälaisista matkoista sinä pidät?
- Onko sellaisia paikkoja, jossa et vielä ole käynyt, mutta tahtoisit jonakin päivänä käydä?
- Mikä niissä paikoissa tuntuu niin mukavalta?
- Mitä siellä haluaisit tehdä?
- Kenet ottaisit mukaasi vai menisitkö yksin?
- Milloin viimeksi koit seikkailun? Mitä tapahtui?
- Mikä olisi parasta, mitä lomalla voisi tapahtua?
- Mitä siitä voisi seurata?
- Mitä voisit tehdä, että olisit askeleen lähempänä tuota unelmaasi?
- Kirjoita ajatuksiasi vihkoon.
TEKSTI JA TEHTÄVÄT TUULA JUKOLA-NUORTEVA