Siirry sisältöön
Kokonaiskesto 2 h 20 min
2 väliaikaa (25 min)
10 esitystä
25.8.2017 – 21.9.2017
Baletit
Päänäyttämö
liput
15-119 €
Kamelianainen

Tarina rakkaudesta, uhrauksesta ja kaipauksesta

Armand Duval on rakastunut Pariisin seurapiirien juhlittuun kurtisaaniin Marguerite Gautier’iin. Vain ohikiitävän hetken rakastavaiset voivat elää yhteistä unelmaansa maaseudulla.

Kansallisbaletin syksyn 2017 aloittaa Alexandre Dumas nuoremman kirjaan pohjautuva klassikkobaletti Kamelianainen. Se on yhdysvaltalaisen koreografin Val Caniparolin kuuluisin teos. Traagisen rakkaustarinan tapahtumia siivittävät Frédéric Chopinin sävellykset.

Suosittelemme balettia yli 9-vuotiaille katsojille.

Kamelianainen on Bostonin baletin tuotanto.

Kuuntele Chopinin musiikkia

Kamelianainessa kuullaan pääasiassa Chopinin nuoruudentuotantoa. Mukana ovat Pianokonsertto nro 1, Krakowiak ”Grand Rondeau de Concert”, Muunnelmia Mozartin Don Giovannin duetosta ”Là ci darem la mano”, Fantasia puolalaisista kansansävelmistä, laulu Melancholie sekä Andante spianato et Polonaise brillante.

Lue lisää Kamelianaisen musiikista käsiohjelmasta.

Kuuntele näyte Kamelianaisen musiikista:

Kamelianainen

“Inspiraationi lähteenä on ollut ennen kaikkea Greta Garbon tähdittämä elokuva Camille eikä niinkään alkuperäinen Dumas’n kirja tai siihen pohjautuva ooppera.”

– Val Caniparoli

Kamelianainen on Val Caniparolin kuuluisimpia teoksia

Yhdysvaltainen koreografi Val Caniparoli laati koreografian alun perin Floridan baletille vuonna 1994. Sen jälkeen teos on liitetty usean balettiryhmän ohjelmistoon, ja se sai ensi-iltansa Mikko Nissisen johtaman Boston Ballet’n esittämänä vuonna 2004. Caniparoli on ollut uransa ajan tuottelias koreografi, jonka teoksia on noin 40 balettiryhmän ohjelmistossa. Kamelianainen on yksi hänen kuuluisimmista teoksistaan.

Val Caniparoli syntyi vuonna 1951 ja tanssi San Franciscon baletin tanssijana ennen koreografiksi siirtymistään. Hän opiskeli myös musiikkia 13 vuoden ajan instrumentteinaan mm. alttosaksofoni, klarinetti ja huilu. Musiikkiopinnot ovat vaikuttaneet Caniparolin työhön, ja hän on käyttänyt baleteissaan sävellyksiä musiikin eri aloilta.

Caniparolin liikekielestä on todettu, että sillä on vahvat juurensa klassisessa baletissa. Lisäksi hän on ammentanut vaikutteita monesta eri tanssityylistä, kuten nykytanssista, etnisestä tanssista ja taitoluistelusta. Taitoluistelun vaikutteet näyttäytyvät etenkin pääparin monissa taiturillisissa nostoissa.

Kamelianainen

Katsoja voi uppoutua hetkeksi suuria tunteita tulvivaan teokseen

”Kamelianaisen syntyvaiheet ovat yhtä dramaattiset kuin itse teos. Minun ei ollut tarkoitus tehdä tätä balettia, vaan Ballet Florida oli tilannut sen koreografi Norbert Vesakilta ja pukusuunnittelija Robert de la Roselta vuonna 1990. Heillä oli jo valmiina baletin käsikirjoitus, musiikkivalinnat ja jopa pukuluonnokset. Kohtalo puuttui kuitenkin peliin, ja Vesak kuoli aivoverenvuotoon paluulennolla New Yorkista, jossa hän oli ollut etsimässä kankaita Kamelianaisen pukuja varten. Ironista kyllä minä olin ollut heidän kanssaan samalla lennolla matkalla New Yorkiin. Ajatus teoksesta haudattiin, kunnes sitten pukusuunnittelija de la Rose oli minuun yhteydessä muutaman vuoden kuluttua ja kysyi olisinko kiinnostunut tekemään koreografian heidän suunnitelmiensa pohjalta.”

Lue koreografi Val Caniparolin haastattelu kokonaisuudessaan Kamelianaisen käsiohjelmasta.

#Kamelianainen

Kamelianainen

“Tämä on todella erityinen baletti. Siinä on hätkähdyttävää teatterin voimaa. Kaipausta. Intohimoa. Onnea. Uhrausta. Petosta. Nöyryytystä. Menetystä. Surua.”

– The Globe and Mail

Katso traileri

Kamelianainen

Koreografi Val Caniparoli kertoo teoksen synnystä. (englanniksi)

Koreografi Val Caniparoli harjoittaa teosta Bostonin baletissa. (englanniksi)

Kuvagalleria

Juoni

Marguerite palaa vieraidensa kanssa asuntoonsa oltuaan illan teatterissa, seuralaisenaan paroni de Varville. Ilmapiiri on sähköinen ja vapautunut joukkion nautittua samppanjaa, ja vieraat tanssivat. Yhtäkkiä rakastunut Armand saapuu paikalle, seuranaan Prudence, opportunistinen entinen kurtisaani ja modisti. Marguerite antaa lopulta periksi Armandille ja kutsuu hänet vaivihkaa makuuhuoneeseensa illanvieton päätyttyä.

Rakastuneet Marguerite ja Armand ovat liittyneet muiden vieraiden joukkoon eväsretkelle. Paroni de Varville keskeyttää kesäpäivän vieton ja vaatii Margueritea palaamaan. Illalla Armandin isä ilmaantuu paikalle ja vaatii Margueritea luopumaan suhteestaan Armandiin, jotta hän perheineen voi jatkaa sosiaalisesti hyväksyttyä elämäänsä. Sairaaksi olonsa tunteva, keuhkotaudista kärsivä Marguerita suostuu vastahakoisesti vaatimukseen, teeskentelee Armandille rakkautensa sammuneen ja haluavansa palata takaisin suojelijansa paronin luo.

Olympe järjestää suuret juhlat Pariisin seurapiireille. Sairauden heikentämä Marguerite ja paroni de Varville saapuvat juhliin. Armand ei ole toipunut menetyksestään ja nöyryyttää Margueritea julkisesti. Paroni haastaa Armandin kaksintaisteluun ja Armand vastaanottaa haasteen.

Sairaana ja muistinsa menettäneenä Marguerite näkee mielikuvissaan Armandin ja paronin kaksintaistelun ja oman vääjäämättömän menetyksensä. Kuolemansa kautta hän kohtaa uudelleen rakkautensa intohimon ja löytää oman viattomuutensa.

Juoni kokonaisuudessaan ja muuta taustatietoa luettavissa teoksen käsiohjelmasta.

Tekijät

Koreografia, sovitus
Val Caniparoli
Musiikki
Frédéric Chopin
Puvut, lavastus (2. näytös), käsikirjoitus, konsepti ja musiikin koostaminen
Robert Glay de la Rose
Lavastus
David Gano
Valaistus
John Cuff
Toteutus
Oğulcan Borova
Toteutus
Charla Whiteley
Käsikirjoitus, konsepti ja musiikin koostaminen
Norbert Vesak

Rooleissa

Esitykset ja liput

2 h 20 min
2 väliaikaa (25 min)
10 esitystä
25.8.2017 – 21.9.2017
Baletit
Päänäyttämö
liput
15-119 €
pe 25.8.2017
klo 19:00
la 26.8.2017
klo 19:00
pe 1.9.2017
klo 19:00
la 2.9.2017
klo 19:00
ti 5.9.2017
klo 19:00
la 9.9.2017
klo 14:00
to 14.9.2017
klo 19:00
pe 15.9.2017
klo 19:00
ke 20.9.2017
klo 19:00
to 21.9.2017
klo 19:00

Yleisön kommentit

ritva
“Nautittava esitys, suloinen musiikki, hyviä tanssijoita ja ennenmuuta herkänkauniisti toteutettu loppukohtaus!”
Merja K
“Aivan loistava esitys, kaikki esiintyjät tuntuivat nauttivan itsekin lavalla ollessaan, saumatonta yhteistyötä! Musiikki ei soinut liian kovaa, vaan tuki erinomaisesti lavalla esiintyjien tunnelmia. En ole käynyt baletissa koskaan ja tämä esitys sai minut hurmaantumaan, kiitos!”
Elina
“Aivan huikea. Linda Haakana oli todellinen tähti ja maailmanluokan tulkitsija. Tarina on surullinen ja kaunis. Katsomossa ei säästy kyyneliltä.”
Helena K. Espoo
“Kiitos sydänjuuria koskettaneesta esityksestä. Olen nähnyt lukuisia oopperaversioita samasta aiheesta, mutta yhdenkään loppunäytös ei ole ollut niin syvällinen kuin eilinen. Chopin itki puolestamme. Kokonaisuudessaan aivan ihana.”
PP
“Henkäyksenkevyttä Chopinia ja upeaa liikettä. Upea!”
Laura Lindberg
“Aivan huikean sykähdyttävä baletti, upeat tanssijat, upeat pianistit, upea orkesteri. Kaunista, ihana kokemus. Yksi ihanimmista näkemistäni baleteista - ja niitä on monta. Kiitos!”
Marjukka Eronen
“Suosittelen lämpimästi kaikille hyvän musiikin ja baletin ystäville.”
Vaikuttunut katsoja
“Tarina, upeat tanssijat, musiikki, muusikot ja laulajat ja tietysti ihanat puvut - kaikki tämä teki baletista ainutlaatuisen kokemuksen, liikutuksen saakka. Suosittelen kaikille balettia rakastaville ja myös ensikertalaisille! Tämän haluat varmasti kokea!”
Tunnetta!
“Taitavat tanssijat, huippupianistit ja esitys täynnä tunnetta. Ainutlaatuisen kaunista liikekieltä koreografiassa. Musiikki ja tanssin liikkeet yhdistyivät sulavasti kokonaisuuksiksi. Näin voimakkaita tunteita ei balettiesitys ole aiemmin minussa herättänyt. Tunsin, että monet muutkin salissa kokivat samoin. Suosionosoituksetkin sen todistivat.”

Arviot

Paljon melua teatterista -blogi 6.9.2017
“Kamelianainen oli taitavasti tehtyä ja hyvää perusbalettia” lue lisää
Keskisuomalainen 28.8.2017
“Tunteellinen Kamelianainen koskettaa” lue lisää
Demokraatti 28.8.2017
“Kansallisbaletin Kamelianainen on koreografisesti vaisu” lue lisää
Etelä-Suomen Sanomat 26.8.2017
“Tunteellinen Kamelianainen koskettaa Kansallisbaletissa” lue lisää
Hufvudstadsbladet 27.8.2017
“Kameliadamen utan helhetsvision” lue lisää
Turun Sanomat 26.8.2017
“Kamelianainen tavoittaa tunteet viimeisessä näytöksessään” lue lisää
Helsingin Sanomat 27.8.2017
“Uutuusbaletti kohoaa hitaasti lentoon” lue lisää
La Traviata

Kamelianaisen tarina myös oopperana

Alexandre Dumas nuoremman kirjasta (1848) on tehty näytelmiä, lukuisia elokuva- ja televisioversioita. Muun muassa Giuseppe Verdi on pohjannut oopperansa La Traviata samaan tarinaan.

Nauti Kamelianaisen tarinasta myös oopperassa! La Traviata palaa Kansallisoopperaan joulukuussa 2017.

Kausikortti

kiikarit

Tämäkin teos kuuluu kausikorttiin

Kausikortin hankkimalla ostat liput koko kauden valittuihin uutuusesityksiin, joita on yhteensä seitsemän. Saat alennuksia, etuja ja oman vakiopaikkasi katsomoon. 

Afternoon Tea

Kauden makeat ja suolaiset

Mitä saisi olla? Valitse kauden monipuolisesta menusta omat suosikkisi.

Kun tilaat tarjoilut ennakkoon verkosta tai Oopperaravintoloiden myyntipalvelusta, pääset valitsemaan huomattavasti suuremmasta valikoimasta – ja vältät väliaikojen  jonot. Lämpiön ravintoloiden pöytäkartan löydät tästä. (PDF)

Oopperaravintoloiden myyntipalvelu
p. (09) 4030 2377, arkisin klo 9–11 ja 12–16
palvelupiste Oopperatalon Töölönlahden puoleisessa aulassa avoinna tiistaista perjantaihin klo 12–16
ravintolapalvelut[at]opera.fi