Siirry sisältöön

Karita Mattilan tähdittämä Covid fan tutte avaa Kansallisoopperan syksyn

Kokoamme tähän uutiseen tietoa koronaviruksen vaikutuksista Oopperan ja Baletin toimintaan (päivitetty 27.5.2020)

Kansallisooppera ja -baletti varautuu mahdollisiin koronaviruspandemiasta johtuviin kokoontumisrajoituksiin myös syksyllä, ja kauteen 2020–2021 tulee muutoksia. Syksyn oopperaohjelmiston aloittaa mm. Karita Mattilan tähdittämä Covid fan tutte, jonka johtaa Esa-Pekka Salonen. Uuden libreton Mozartin Così fan tutten musiikkiin kirjoittaa Minna Lindgren.

Salosen johtama Covid fan tutte saa ensi-iltansa elokuun lopussa. Jussi Nikkilän ohjaaman produktion tähtinä ovat kotimaiset huippusolistit Karita Mattila, Miina-Liisa Värelä, Tommi Hakala, Johanna Rusanen, Tuomas Katajala ja Waltteri Torikka. Minna Lindgren kirjoittaa Mozartin Così fan tutten musiikkiin libreton ajankohtaisesta aiheesta, joka yhdistää poliittista satiiria ja realitya.

”Meillä oli mahdollisuus saada tämä uskomaton tiimi kasaan näin nopealla aikataululla, kun taiteilijat istuvat kotonaan tai mökeillään ja odottavat töiden alkua. Tämä idea oli kuin samppanjapullo, josta korkki lensi ilmaan: kaikki olivat innoissaan ja halusivat mukaan tähän hulvattomaan produktioon, joka käsittelee yhteisiä kokemuksiamme tänä absurdina aikana. Tämä on ainutkertainen tuotanto ainutkertaiseen tilanteeseen”, Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi kertoo.

Innocence jää pois ohjelmistosta, Valkyyrian ensi-ilta siirtyy tammikuulle 2021

Kaija Saariahon ja Sofi Oksasen uutuusooppera Innocence jää pois Kansallisoopperan ohjelmistosta kaudella 2020–2021. Koronaviruspandemiasta johtuen viiden oopperatalon yhteistuotantona syntyvä Innocence ei saa kantaesitystään Aix-en-Provencen festivaalilla heinäkuussa, joten teosta ei nähdä myöskään Helsingissä tammikuussa 2021. Innocence sisältyy Kansallisoopperan ohjelmistoon tulevilla esityskausilla.

Innocencen sijaan talvella 2021 Richard Wagnerin Valkyyria, jonka esitysten piti olla alun perin elo-syyskuussa 2020. Valkyyria halutaan toteuttaa täydellisenä tuotantona suurella orkesterilla. Samalla halutaan varmistaa, että koko teossarjaa seuraava yleisö näkee Nibelungin sormuksen eli Ringin osat oikeassa järjestyksessä. Valkyyrian esitykset johtaa Susanna Mälkki. RING-sarjan kolmas osa Siegfried nähdään keväällä 2021 ja päätösosa Jumalten tuho syksyllä 2021.

Myös tämän kevään viimeinen balettiensi-ilta COW siirtyy syksyyn 2020. Tutustu kauden 2020–2021 ohjelmistoon täällä.

Jos sinulla on lippuja ja/tai tarjoiluja peruttuihin esityksiin, lue alempaa tältä sivulta miten voit saada ostoksistasi hyvityksen.

Lipunmyynti kauden 2020–2021 esityksiin alkaa elokuussa

Kansallisoopperan ja -baletin lipunmyynnin aikataulu uudelle esityskaudelle muuttuu. Ennakkotiedoista poiketen kauden 2020-2021 esitysten kaikki yksittäiset liput tulevat myyntiin perjantaina 7.8. klo 12. Alun perin yksittäisten lippujen myynnin oli määrä alkaa kesäkuun alussa.

Kauden 2020–2021 aikataulumuutokset johtuvat koronaviruspandemian vaikutuksista kauden ohjelmistoon. Muutoksilla halutaan varmistaa yleisön ja työntekijöiden turvallisuus.

Hyvitykset

Jos sinulla on lippuja ja/tai tarjoiluja peruttuihin esityksiin, palautamme ostostesi arvon saldoksi asiakastilillesi. Poikkeuksellisesta tilanteesta johtuen asiakastilisi saldo on voimassa jopa kevään 2022 loppuun. Saat hyvityksen valitsemallasi tavalla:

Helpoin ja edullisin tapa on hyödyntää tilin saldo tuleviin esityksiin. Voit ostaa saldolla lippuja ja/tai tarjoiluja tulevan kauden 2020–2021 esityksiin. Poikkeuksellisesti voit lunastaa saldolla myös kausi– tai lahjakortin. Nopeimmin asioit verkkokaupassamme. Kirjaudu asiakastilillesi tästä.

Toinen vaihtoehto on pyytää, että palautamme ostostesi saldon omalle luottokortillesi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen liput@opera.fi, niin olemme sinuun yhteydessä.

Voit saada hyvityksen myös pankkitilillesi. Täytä lomake tästä. Huomioithan, että poikkeustilanteesta johtuen palautusten käsittelyssä on ruuhkaa, ja sen vuoksi maksujen palautumisessa voi kestää jopa pari viikkoa.

Sähköposti on varmin tapa tavoittaa asiakaspalvelu

Onko sinulla kysyttävää? Tilanteesta johtuen asiakaspalvelussamme on ruuhkaa. Varmin tapa saada vastauksia on lähettää sähköpostia osoitteeseen liput@opera.fi. Käsittelemme kaikki viestit ja olemme yhteydessä heti kun pystymme.