Gå till innehållet

Beställ servering i förväg

Vi ser till publikens och personalens säkerhet. All förhandsbeställd servering dukas fram på namngivna bordsplatser. Vänligen gör din beställning i god tid på förhand i nätbutiken, per telefon, i kundtjänsten eller med mobilappen.

Du kan beställa servering till föreställningar må-fr per telefon eller på plats senast på föreställningsdagen kl. 16. Telefonbeställningar till veckoslutsföreställningar ska göras senast på fredag kl. 16. Om det finns lediga bord kan servering till föreställningsdagen också köpas i kundtjänsten en timme före föreställningen.

Under föreställningarna är försäljningspunkterna i foajéerna öppna som vanligt – Carmen ja champagnebaren betjänar före föreställningen och under pauserna, Juha-försäljningsdisken bara under pauserna. Vi rekommenderar att alla kunder över 12 år bär munskydd i Operahuset, om deras hälsotillstånd tillåter det.

Operahusets dörrar öppnas 1,5 timmar före föreställningens början. Servering före föreställningen dukas fram på borden en timme innan föreställningen börjar. Också försäljningsdiskarna öppnas en timme före föreställningen.

Kom inte till föreställningen om du är sjuk! Du kan avboka dina biljetter och serveringen fram till sju timmar före föreställningens början. Läs mer om försäljningsvillkor.

Se foajérestaurangens bordkarta.

Vardagslyx och njutning för alla sinnen

Smakvärlden och utseendet hos operarestaurangens utbud har slipats så att det kompletterar opera- och balettupplevelsen till en helhetsmässig erfarenhet.

Årstiderna är viktiga i den finska matkulturen och spelårets växlande menyer planeras därför enligt växtsäsong. Den rena naturen och lokala råvaror spelar huvudrollen i restaurangens produkter. I både mat och dryck tas hänsyn till alla kunder från de yngsta till de äldsta, och det finns såväl veganska som glutenfria läckerheter.

Food&Events Tapahtumaravintolat står för våra restaurangtjänster. Läs mer om Food&Events Tapahtumaravintolat på deras egen webbplats.

Operans och Balettens egen bakelse Adagio

Operarestaurangens egen konditor har introducerat en nyhetsbakelse där kreativitet och lokalhistoria möts på ett utsökt sätt. Bakelsen döptes till Adagio i en namntävling som arrangerades på våren 2021.

Inspirationen till husets egen bakelse kommer från närmiljön. Utformningen har fått intryck av husets runda former och balettdansösernas tutu. Det överraskande äppelkompotthjärtat syftar på äppelträden som växer på tomten och sockerglasyren påminner om platsens historia – vi befinner ju oss på den gamla sockerfabrikens tomt.

Fest för de törstiga

De efterlängtade specialkaffena finns äntligen att få i Juhan Kulma Café där baristan serverar varm cappuccino och espresso till vänner av specialkaffe.

De törstiga kan även njuta av husets egen drink ”Gyllene klaven” där cocktailmixer på jordgubbe och rabarber, kokad av den helsingforsiska småproducenten Cocktail Chef, blandas med husets torra cava. Drinken finns också som mocktail, där cavan ersätts av alkoholfritt mousserande vin. Det unika i drinken är isbiten med en gyllene klav inuti.

Se Operarestaurangens produkter

Klicka här att bekanta dig med Operarestaurangens produkter. Vänligen observera att utbudet kan variera enligt föreställning och datum.

Bra att veta inför beställning

Mer tips gällande serveringen finns bland de vanligaste frågorna.

Beställ servering i vår webbutik

Vår webbutik betjänar

Toppa upplevelsen genom att beställa servering till föreställningen enkelt i vår webbutik. Men tänk på att försäljningen i webbutiken slutar senast 24 timmar före föreställningen. För att kunna beställa servering i webbutiken måste du logga in.

Kundtjänsten till din hjälp

Ring och beställ

(09) 4030 2213 (pvm/mpm)
må–fr 10–17

Per telefon kan man förbeställa servering till föreställningarna må–fr ännu samma dag fram till kl. 16. Till lördagsföreställningar bör telefonbeställningarna göras fredagar före kl. 16. Beställning gjord per telefon kostar 5 €/bokning. Observera att vi inte reserverar servering per telefon utan bokningen debiteras i samband med samtalet.

I kundtjänsten i Alfons aula (ingång från Tölövikens sida) kan du också en timme före föreställningens början fråga om det finns lediga bordsplatser.