Gå till innehållet

Hösten 2020: beställ alltid servering i förväg

Under undantagsläget hösten 2020 ser vi till publikens och personalens säkerhet. För att garantera tillräckliga säkerhetsavstånd även i foajéerna,  dukas all servering färdigt vid namngivna bordsplatser. Vänligen gör din beställning i god tid på förhand i nätbutiken, per telefon, i kundtjänsten eller med mobilappen.

Under föreställningarna säljs ett litet utbud serveringsprodukter i foajéerna, men även de ska avnjutas vid en bordplats. En bordplats har reserverats för varje åskådare.

Operahusets dörrar öppnas 1,5 timmar före föreställningens början. Servering före föreställningen dukas fram på borden en timme innan föreställningen börjar. Också försäljningsdiskarna öppnas en timme före föreställningen. Observera att huvudfoajéns vinlounge är stängd hösten 2020. 

Kom inte till föreställningen om du är sjuk! Du kan avboka dina biljetter och serveringen fram till sju timmar före föreställningens början.

Beställ servering

Foajérestaurangens bordkarta

För restaurangtjänsterna svarar vår partner Kanresta.

Kundtjänsten till din hjälp

operarestaurangen

Ring och beställ

(09) 4030 2213 (pvm/mpm)
må–fr 10–17

Per telefon kan man förbeställa servering till föreställningarna må–fr ännu samma dag fram till kl. 16. Till lördagsföreställningar bör telefonbeställningarna göras fredagar före kl. 16. Beställning gjord per telefon kostar 5 €/bokning. Observera att vi inte reserverar servering per telefon utan bokningen debiteras i samband med samtalet.

I kundtjänsten i Alfons aula (ingång från Tölövikens sida) kan du också en timme före föreställningens början fråga om det finns lediga bordsplatser.

Bra att veta inför beställning

  • I nätbutiken kan du boka servering för 1–20 personer. Gruppbokningar för över 20 personer görs per e-post: oopperamyynti@kanresta.fi
  • Försäljningen i nätbutiken slutar 24 h före föreställningen. Särskilt under premiärer och matinéföreställningar säljs bordplatserna ofta slut långt före föreställningen.
  • Om du använder Operans och Balettens app kan du också enkelt beställa pausservering med mobilen. Ladda ner appen till din mobil: App Store eller Google Play.
  • Vi meddelar per e-post om bordets placering och bordsnumret senast några timmar innan föreställningen börjar. Observera att för bokningar gjorda i nätbutiken kan vi inte garantera något visst bord. Vi kan även placera flera sällskap vid samma bord. Det kan också bli fråga om ett bord där serveringen avnjuts stående.
  • Förfrågningar om lediga platser vid bord kan även göras per telefon. Per telefon kan man förbeställa servering till föreställningarna må–fr ännu samma dag fram till kl. 16. Till lördagsföreställningar bör telefonbeställningarna göras fredagar före kl. 16. Beställning gjord per telefon kostar 5 €/bokning.
  • Du kan fråga i kundtjänsten vid ingången från Tölövikens sida en timme före föreställningen om det finns lediga bordplatser till kvällens föreställning.
operarestaurangen

“Atmosfären och ett vackert dukat bord satte knorr på vår balettdag!”

– feedback från kunder

Råvaror från närområdet

operarestaurangen

Vi värnar det inhemska

På operarestaurangerna serveras inhemsk ekologisk mat från närområdet. Morötterna och rödbetorna växer på Kanestas egna åkrar.

operarestaurangen

Honung från egna kupor

Få vet att operarestaurangerna tillreder sina rostade mandlar och andra läckerheter med honung som kommit till i husets egna bon.

Denna säsong smakar den fylliga honungen vildvin och lind som det finns mycket av kring Tölöviken.

tölöviken

“Jag tycker om Operahuset som byggnad. De ståtliga vyerna mot Tölöviken höjer stämningen redan över en kopp kaffe före föreställningen.”

– feedback från kunder