Gå till innehållet

Biljettförsäljnings öppetider

Operans och Balettens biljettförsäljning

Servicepunkt
ti–fr 12–19, lö 12–18
Helsingegatan 58, 00260 Helsingfors

Ingång från Tölövikens sida.
På måndagar och helgdagar öppnas servicepunkten 2 timmar före föreställningen.

Telefonbetjäning (09) 4030 2211
må–fr 9–18, lö 12–18

Stockmanns servicetjänst

Helsingfors, Esbo, Vanda, Tammerfors och Åbo

Kolla de olika städernas öppettider på varuhusens egna webbsidor.

www.stockmann.com

Grupper, säsongskort och kundtjänst

öppet må–fr 9–16
(09) 4030 2210
liput[at]opera.fi

Hittegods

Om du glömt någonting på Operan under ett besök, kan du höra dig för hos jourhavande vaktmästare, tfn (09) 4030 2306. Tillvaratagna effekter sänds vidare med två veckors mellanrum till landets hittegodsbyrå (Suomen löytötavarapiste). Vi ansvarar inte för allmänhetens personliga egendom. 

Scenerna

Main Auditorium

Huvudscenen

Operans och Balettens huvudscen har 1300 platser i salongen. I samband med renoveringen år 2015 fick salongen bekväma stolar med god sikt från nästan alla platser. Parketten stiger mot de bakre raderna. Därför syns inte textmaskinens översättningar riktigt i sin helhet från den sista eller 19:e radens yttersta platser 698–700 och 725–727.

Från balkongerna ser man också utmärkt men skyddsräcket kan begränsa sikten på första bänkradens sidoplatser på andra balkong och första bänkraden på tredje balkong.

På huvudscenens parkett har induktionsslinga eller hörslinga installerats. Bekanta dig med induktionsslingans hörbarhetskarta här.

Almi hall

Almisalen

På Operans och Balettens mindre scen visas varje säsong helaftonsoperor, kortare barnföreställningar och gästspel. Almisalen har 200–500 sittplatser beroende på evenemanget.

Almisalen har fått sitt namn efter Nationaloperans långvarige chef Alfons Almi.

Praktiska råd

Biljettkontroll

Det går bra att visa upp biljetten i din smartphone och printade biljetter behöver inte vikas. Biljetten anger din exakta plats och om det är bättre att gå in från höger eller vänster sida. Till parketten går man några trappsteg nedåt från huvudfoajén. Första balkong finns i nivå med huvudfoajén. Till andra eller tredje balkong kommer man med hiss eller trappor.

Radnumren finns i ändan av bänkraderna och sittplatsens nummer finns på själva stolen. Du kan kolla din plats på förhand med hjälp av salongsplanen tidigare på denna sida.

Ankomst

Huvudingången vid Mannerheimvägen öppnas normalt en och en halv timme före huvudscenens föreställning. Hinderlös ingång finns från Tölövikens sida.  Det är lätt att ta sig till operahuset med kollektivtrafik: alldeles invid Operan stannar bl.a. spårvagnarna 1, 2, 4, 8 och 10.

Parkering

Den närmaste offentliga parkeringsplatsen finns ca 100 meter från Operahuset vid Tallbacken. På parkeringsplatsen finns betalbara platser må–fr kl. 9-21.00. Vardagskvällar och under veckosluten är parkeringen gratis. Det är ofta ont om plats på området eftersom parkeringen förutom Operan också betjänar kunder till Tölö sporthall, Olympiastadion och Sonera Stadium samt Tölöbor i allmänhet. Det lönar sig att reservera lite tid för att leta efter parkeringsplats.

Gratis garderob

Av brandsäkerhetsskäl får man inte ha med sig i salongen stora ryggsäckar eller kassar eller annat som kräver utrymme. Garderobernas service ingår i ditt besök och kostar ingenting. Du kan tryggt lämna in din väska i förvaring.

Föreställningens speltid och pausens längd

Pausen tar ca 25 minuter. Det finns föreställningar som har två pauser, men de flesta har bara en. Pausen ingår i föreställningens totallängd. Totallängden varierar beroende på verket i fråga. Specifika uppgifter om föreställningarna finns på deras
egna sidor.

Fotografering

Fotografering av föreställningarna och inspelning av musik är absolut förbjuden på grund av lagen om upphovsrätt. Men ingen fara! Du kan beundra bilder av verken på respektive verks egna sidor. Däremot är det mer än tillåtet att använda sociala media i våra foajéer. Ta bild på stämningarna under pausen och tagga bilden med @oopperabaletti så hittar vi den också.

Försenade in först under pausen

Vänligen kom i god tid. Försenade släpps inte in i salongen, eftersom det är viktigt att garantera lugn under föreställningen för såväl de övriga i publiken som för artisterna. Av samma orsak får de som lämnar salongen under pågående föreställning, rätt att komma tillbaka först under pausen. Om du kommer sent, be om hjälp av vaktmästaren i entréhallen eller foajén.

Parfym med måtta

Kom ihåg att det säkert alltid i salongen finns folk som är känsliga för dofter. Var vänlig och använd parfymer med måtta.

Boka servering

Afternoon Tea

Salt och sött enligt säsongen

 

Vad får det vara? Välj dina egna favoriter från säsongens mångsidiga meny. I vår nya webbshop kan du lägg till i order både biljetter och servering.

Boka på förhand och undvika pausernas långa köer. Operarestaurangens tjänster kan bokas för tiden före föreställningen och för pausen.

Vänligen observera att serveringar för föreställningar säsongen 2018–2019 kan bokas tillfälligt bara i vår nya webbshop.