Gå till innehållet

Föreställningarna är inställda till och med 31.3 – Vårens biljettförsäljning avbryts

På denna sidan uppdaterar vi information gällande koronavirusepidemins påverkan på Nationaloperans och -balettens verksamhet (sist uppdaterad 19.2.2021)

Föreställningarna är inställda till och med 31.3.2021. Det gäller också gratisevenemang och verksamhet för barn.

Föreställningarna av Svansjön samt Cavalleria rusticana & Pagliacci planerade till våren 2021 ställs in och verken ses under säsongen 2021–2022.

Vi kontaktar separat alla kunder som köpt biljetter och/eller servering till de inställda föreställningarna. Vänligen observera att det är många som försöker nå vår kundtjänst just nu på grund av situationen. Kundtjänsten i Operahuset är stängd till och med 31 mars 2021. Telefonbetjäningen och webbutikens kundstöd är öppna må–fr kl. 10–17, lö kl. 12–15. Se kundtjänstens öppetider.

Under föreställningspausen kan du titta på inspelningar av opera- och balettföreställningar på vår Stage24-tjänst.

Vårens biljettförsäljning har avbrutits tillsvidare

Vi avbryter vårens biljettförsäljning tillsvidare på grund av osäkerheten kring resten av säsongen.

RING fortsätter med Hannu Lintu i augusti 2022

Eftersom coronaläget är fortsatt osäkert har Nationaloperan och -baletten beslutat flytta alla återstående delar av RING-tetralogin för att säkerställa att verken alls ska kunna genomföras och då uppföras av en stor orkester för en full salong. Valkyrians repetitioner är slutförda och vi hoppades in i det sista på en möjlighet att framföra verket, men nu kommer premiären att vara i augusti 2022 istället. Därmed flyttas också Siegfried, som var inplanerad i maj 2021, att uppföras senare. Tidpunkten för de följande verken kartläggs som bäst.

Till följd av den ändrade tidtabellen byts verkens dirigent. Chefsdirigent Hannu Lintu dirigerar alla tre verk: Valkyrian, Siegfried och Ragnarök. De många förändringarna gör det möjligt att Hannu Lintu, till skillnad från vad tidigare meddelats, börjar som chefsdirigent 1 augusti 2021 och förbinder sig till hela spelåret 21–22, vars repertoar publiceras senare.

Gottgörelse

Observera att våren 2021 kan du avboka biljetter och/eller servering fram till 7 timmar före föreställningens början. Kom inte till föreställningen om du är sjuk. Läs mer om våra försäljningsvillkor.

Om du hade beställt biljetter eller servering till Operans och Balettens föreställningar som ställdes in, återbetalar vi värdet på dina inköp som saldo till ditt kundkonto. Du kan använda kontots saldo till framtida föreställningar. På grund av det exceptionella läget gäller kundkontots saldo ända till våren 2022. Undantagsvis kan du också lösa ut säsongs- eller presentkort med saldot. Det går snabbast i vår webbutik. Logga in på ditt kundkonto här.

Ifall Operan och Baletten måste ställa in föreställningen, kan du också får ersättningen till ditt bankkonto. I så fall ska du fylla i en blankett här.

Ett annat alternativ är att du ber oss returnera saldot på ditt inköp till den betalningsmetod du använde i webbutiken. Skicka e-post till oss på adressen liput@opera.fi.

E-post är det säkraste sättet att få kontakt med kundtjänsten

Har du frågor? På grund av situationen är det rusning till vår kundtjänst. Det säkraste sättet att få svar är att skicka ett e-postmeddelande till adressen liput@opera.fi. Vi behandlar alla meddelanden och kontaktar dig så snabbt vi kan.

Tryggt till Operan och Baletten igen

Vi följer strikt säkerhetsrekommendationerna för undantagstillståndet orsakat av coronapandemin. Aktuell information om hur du ska göra och röra dig i Operahuset finns här.

Om du är sjuk – stanna hemma. Du kan avboka biljetter och servering fram till 7 timmar före föreställningens början. Deras värde återgår till ditt kundkonto och du kan använda saldot till kommande föreställningar fram till slutet av våren 2022. Läs mer om försäljnings- och leveransvillkor.

Så här avbokar du biljetter och servering på vår nättjänst:

  1. Logga in på ditt kundkonto här.
  2. Gå till punkten Kommande evenemang.
  3. Välj föreställningen som du vill avboka och klicka på knappen Avboka som finns under föreställningsinformationen.
  4. Gå vidare enligt anvisningarna på skärmen.
  5. Om du har beställt servering i samband med föreställningen, kom ihåg att avbeställa också den.
  6. Värdet på dina inköp återbetalas genast till saldot på ditt kundkonto. Du kan använda saldot för senare föreställningar till slutet av våren 2022.