Gå till innehållet

Föreställningarna startar igen 11.3 – Biljetter till nya föreställningsdatum säljs fr.o.m. 9.2 kl. 12

På denna sidan uppdaterar vi information gällande koronavirusepidemins påverkan på Nationaloperans och -balettens verksamhet (sist uppdaterad 31.1.2022)

I repertoaren våren 2022 ingår i mars-maj alla planerade premiärer på huvudscenen. Tiderna för vårens verk (Glada änkan, Don Pasquale och Sju bröder) som redan inställts används för omplacering av premiärverken. Ändringarna innebär att Svansjön får extra föreställningar i april. De två sista föreställningarna av Salome samt föreställningarna av Sibelius 1–5.3 har inställts. På grund av ändringarna i tidsplanen minskar antalet föreställningar av Sibelius och Billy Budd. Biljetter och servering till de nya föreställningarna av Svansjön och Billy Budd börjar säljas onsdag 9.2 kl. 12.

Vårsäsongen på huvudscenen inleds med den nya baletten Sibelius. Verksamheten för barn i foajén startar i början av mars. Trippel: Made in Finland, Hela Karita, Nationalbalettens 100-årsgala samt Svansjöns föreställningar i maj genomförs som planerat. De nya föreställningsdatumen för Clique är 3–4.5. Dansläroanstalternas BalettPalett uteblir den här våren. Aktuell information för vårens premiärer och andra föreställningsdatum finns på sidan för respektive verk.

Vi kontaktar kunderna som har köpt biljetter och/eller servering till inställda föreställningar angående ersättning och förköpsrätt. Vänligen observera att det är många som försöker nå vår kundtjänst på grund av situationen. De aktuella öppettiderna finns på kundtjänstens sida.

Gottgörelse

Om du hade beställt biljetter eller servering till Operans och Balettens föreställningar som ställdes in, återbetalar vi värdet på dina inköp som saldo till ditt kundkonto. Giltighetstiden för saldot på kundkontona har förlängts till våren 2023. Saldot kan användas till att köpa biljetter och servering också för spelåret 2022–2023 samt presentkort och säsongskort. Det går snabbast i vår webbutik. Logga in på ditt kundkonto här.

Ifall Operan och Baletten måste ställa in föreställningen, kan du också får ersättningen till ditt bankkonto. I så fall ska du fylla i en blankett här. Begäran om återbetalning bör göras  inom en månad efter inhiberingen.

Ett annat alternativ är att du ber oss returnera saldot på ditt inköp till den betalningsmetod du använde i webbutiken. Skicka e-post till oss på adressen liput@opera.fi.

Tryggt till Operan och Baletten igen

Vi följer strikt säkerhetsrekommendationerna för undantagstillståndet orsakat av coronapandemin. Aktuell information om hur du ska göra och röra dig i Operahuset finns här.

Om du är sjuk – stanna hemma. Du kan avboka biljetter och servering fram till 7 timmar före föreställningens början. Deras värde återgår till ditt kundkonto. Saldot på ditt kundkonto ska användas under våren 2023. Läs mer om försäljnings- och leveransvillkor.

Så här avbokar du biljetter och servering på vår nättjänst:

  1. Logga in på ditt kundkonto här.
  2. Gå till punkten Kommande evenemang.
  3. Välj föreställningen som du vill avboka och klicka på knappen Avboka som finns under föreställningsinformationen.
  4. Gå vidare enligt anvisningarna på skärmen.
  5. Om du har beställt servering i samband med föreställningen, kom ihåg att avbeställa också den.
  6. Värdet på dina inköp återbetalas genast till saldot på ditt kundkonto. Saldot på ditt kundkonto ska användas under våren 2023.