Gå till innehållet

Covid fan tutte med Karita Mattila inleder Nationaloperans höst

På denna sidan uppdaterar vi information gällande koronavirusepidemins påverkan på Nationaloperans och -balettens verksamhet (sist uppdaterad 2.9.)

Nationaloperan och Nationalbaletten förbereder sig inför eventuella begränsningar av folksamlingar på grund av coronavirusepidemin även på hösten och det innebär förändringar för spelåret 2020–2021. Höstens operarepertoar inleds med bland annat Covid fan tutte med Karita Mattila, dirigerad av Esa-Pekka Salonen och Hannu Lintu. Det nya librettot till musiken i Mozarts Così fan tutte skrivs av Minna Lindgren.

Covid fan tutte har premiär i slutet av augusti. Jussi Nikkilä regisserar produktionen med de inhemska toppsolisterna Karita Mattila, Miina-Liisa VäreläTommi HakalaJohanna RusanenTuomas Katajala och Waltteri Torikka. Minna Lindgren skriver ett nytt libretto som kombinerar politisk satir och reality till musiken i Mozarts Così fan tutte.

Valkyrian ses istället för Innocence i januari 2021

Kaija Saariahos och Sofi Oksanens nya opera Innocence uppförs inte på Nationaloperan 2020–2021. Innocence är en samproduktion mellan fem operahus och på grund av coronaviruspandemin fick den inte sin urpremiär på festivalen i Aix-en-Provence i juli, och ses därmed inte heller i Helsingfors i januari 2021. Innocence ingår i stället i Nationaloperans repertoar under kommande spelår.

I stället för Innocence uppförs Richard Wagners Valkyrian, som skulle ha getts i augusti–september 2020. Valkyrian får sin premiär 29 januari 2021. Andra föreställningar publiceras senare. Vi vill uppföra Valkyrian som en full produktion med stor orkester. Samtidigt vill vi säkerställa att publiken som följer Nibelungenringen ska kunna se dess delar i rätt ordning. Valkyrians föreställningar i januari 2021 dirigeras av Susanna Mälkki.

Siegfried ska emellertid förevisas under våren 2021, och sista delen i tetralogin, Ragnarök, kommer att flyttas till hösten 2021. Också COW, den sista balett-premiären för våren 2020 överförs till hösten 2020. Se den nya repertoaren här.

Om du har skaffat biljetter och/eller servering till inhiberade föreställningar kan du nedan läsa vilka alternativ du har att få gottgörelse för dina inköp.

Tryggt till Operan och Baletten igen

Vi följer strikt säkerhetsrekommendationerna för undantagstillståndet orsakat av coronapandemin. Aktuell information om hur du ska göra och röra dig i Operahuset finns här.

Om du är sjuk – stanna hemma. Du kan avboka biljetter och servering fram till 7 timmar före föreställningens början. Deras värde återgår till ditt kundkonto och du kan använda saldot till kommande föreställningar fram till slutet av våren 2022. Läs mer om försäljnings- och leveransvillkor.

Så här avbokar du biljetter och servering på vår nättjänst:

  1. Logga in på ditt kundkonto här.
  2. Gå till punkten Kommande evenemang.
  3. Välj föreställningen som du vill avboka och klicka på knappen Avboka som finns under föreställningsinformationen.
  4. Gå vidare enligt anvisningarna på skärmen.
  5. Om du har beställt servering i samband med föreställningen, kom ihåg att avbeställa också den.
  6. Värdet på dina inköp återbetalas genast till saldot på ditt kundkonto. Du kan använda saldot för senare föreställningar till slutet av våren 2022.

Gottgörelse

Observera att hösten 2020 kan du avboka biljetter och/eller servering fram till 7 timmar före föreställningens början. Kom inte till föreställningen om du är sjuk. Läs mer om våra försäljningsvillkor.

Om du hade beställt biljetter eller servering till Operans och Balettens föreställningar som ställdes in våren 2020, återbetalar vi värdet på dina inköp som saldo till ditt kundkonto. Du kan använda kontots saldo till framtida föreställningar. På grund av det exceptionella läget gäller kundkontots saldo ända till våren 2022. Undantagsvis kan du också lösa ut säsongs- eller presentkort med saldot. Det går snabbast i vår webbutik. Logga in på ditt kundkonto här.

Ifall Operan och Baletten måste ställa in föreställningen, kan du också får ersättningen till ditt bankkonto. I så fall ska du fylla i en blankett här.

Ett annat alternativ är att du ber oss returnera saldot för dina köp till ditt eget kreditkort. Skicka e-post till oss på adressen liput@opera.fi.

E-post är det säkraste sättet att få kontakt med kundtjänsten

Har du frågor? På grund av situationen är det rusning till vår kundtjänst. Det säkraste sättet att få svar är att skicka ett e-postmeddelande till adressen liput@opera.fi. Vi behandlar alla meddelanden och kontaktar dig så snabbt vi kan.