Gå till innehållet

Universell frågor

Jag tappade min plånbok på Operan, var kan jag fråga efter den?

Om du glömt någonting på Operan under ett besök, kan du höra dig för hos jourhavande vaktmästare, tfn (09) 4030 2306. Tillvaratagna effekter sänds vidare med två veckors mellanrum till landets hittegodsbyrå (Suomen löytötavarapiste). Vi ansvarar inte för allmänhetens personliga egendom.

Vem har planerat huset?

Operahuset planerades av arkitektbyrån Hyvämäki-Karhunen-Parkkinen. Operahuset blev färdigt år 1993.

Hur stor är salongen?

Huvudsalongen har 1305 platser, Almisalen 200–500 platser.

Hur långa är pauserna?

Pauserna är i allmänhet ca 25 minuter. Det finns föreställningar som har två pauser, men de flesta har bara en.

Ingår pausen i hela speltiden?

Ja, pausen ingår i hela speltiden.

Hur lång är föreställningen?

Föreställningarna har varierande längd beroende på verket. Uppgifter om länden finns i mellanbladet med kvällens rollfördelning. Dessutom uppges föreställningens längd även på våra webbsidor där verket nämns.

Hur hittar jag min plats?

Ingången till salongen sker antingen från höger eller från vänster sida – det står på din biljett. Parketten finns direkt på höjden av huvudfoajén. Till balkongerna kommer man antingen med hiss eller med trappor. Raderna är numrerade i båda ändorna och sittplatsens nummer finns på stolen. Varje biljett ger tillgång till en plats. Du kan kolla upp din egen plats på en detaljerad salongsplan, där du ser precis var din plats är i huvudsalongen och i Almisalen. Salongsplaner finns till påseende på Nationaloperan och också på våra webbsidor. Personalen hjälper dig gärna att finna din plats i salongen.

Var finns toaletterna?

I operahuset finns det flera toaletter. Det finns toaletter i Alfons lobbyn vid Tölövikens ingång, i Aino lobbyn vid huvudingången (Mannerheimvägens sida) och i Juha hörnan vid huvudfoajén. Tillgänglig toalett finns i Alfons lobbyn.

Hur skall man klä sig? Måste man klä sig festligt/i aftontoalett till premiärerna?

Nationaloperan finns till för alla och därför står det dig fritt att klä dig som du vill. Du är välkommen oberoende om du trivs bäst i festdräkt eller jeans och tröja.

Bland publiken kan man observera en tendens att i någon mån klä sig traditionellt: man ser ofta män i kavaj och ibland ser man rent av damer i aftontoalett. Med premiärerna förknippar man ofta litet glamour och då brukar publiken också klä sig lite festligare.

Fastän det inte finns någon officiell regel, ser det ut som om publiken gärna klär sig lite festligare då de kommer till Nationaloperan. Men det är således fråga om ett personligt val.

Kan man gå på toaletten under föreställningen?

Mitt under föreställningen kan man inte lämna salen. Avsikten är att garantera en lugn föreställning för alla i publiken och för artisterna.

Varför får man inte komma in för sent?

Försenade får inte komma in i salen, eftersom avsikten är att garantera en lugn föreställning för alla i publiken och för artisterna.

Får man fotografera föreställningen?

Fotografering av föreställningarna och inspelning av musik är absolut förbjuden på grund av lagen om upphovsrätt. Men ingen fara! Du kan beundra bilder av verken på respektive verks egna sidor. Däremot är det mer än tillåtet att fota artisternas tack i slutet av föreställningen och använda sociala media i våra foajéer. Ta bild på stämningarna under pausen och tagga bilden med @oopperabaletti så hittar vi den också. Dela inte bilder på andra kunder utan deras tillstånd.

Allt väsentligt om biljetter och platser

Duger biljett i mobilen?

Biljett i mobilen duger.

Måste man vika biljetten för att komma in?

Biljetten behöver inte vikas.

När är biljettförsäljningen öppen?

Operans och Balettens kundtjänst är öppen ti-fr 14–19 och lö 12–18. Övriga tider öppnas kundtjänsten 2 timmar före huvudscenens föreställningar och 1 timme före andra föreställningar och konserter. På sommaren, helgdagar och vid andra undantagstillfällen kan öppettiderna variera. Du ser de aktuella öppettiderna här.

Kan man köa efter biljetter till utsålda föreställningar?

Till utsålda föreställningar kan man tyvärr inte köa efter biljetter. Returbiljetter kan man fråga efter per telefon eller på plats vid kundtjänst. Biljetter kan bytas fram till 24 timmar före föreställningen, så biljettläget kan variera snabbt under säsongen.

Kan ni meddela när det finns biljetter att köpa?

Om du beställer Operans och Balettens nyhetsbrev får du de senaste uppgifterna till din e-post. Därtill upplyser vi om biljetterna på våra webbsidor.

I regel börjar biljetterna till höstsäsongens föreställningar säljas i mars-april och vårsäsongens biljetter i september-oktober. Det kan dock finnas undantag till detta.

Kostar garderoben någonting?

Garderoben kostar ingenting. För försvunnen garderobslapp debiterar vi dock 5 €. Vänligen observera att av brandsäkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta stora ryggsäckar eller väskor eller annat skrymmande in i salongen.

Vart kan jag meddela adressförändring?

Ändring av e-postadress, telefonnummer eller hemadress kan du meddela till vår kundtjänst tfn 09 4030 2210 mån–fre 10–16, liput@opera.fi.

Hurudan är sebarheten på balkongerna?

Man ser utmärkt på balkongerna, men skyddsräcket kan begränsa sebarheten på tredje balkongens första rad. På Operans sidor kan du under ”Biljetter” kolla hur man ser från olika delar av salongen.

Är parketten lutande?

Parketten stiger mot de bakre raderna. På parketten, rad 19, platserna 698–700 samt 725–727 syns inte textmaskinens svenska och engelska text i sin helhet.

Var skall man sitta om man har långa ben / lång rygg / är kortväxt?

Ring till gruppförsäljningen för att få mera information till exempel om platser med litet mera utrymme för benen.

Ankomst

Hur tar man sig till Operan med allmänna fortskaffningsmedel?

Till operahuset kommer man lätt med spårvagn eller buss. Detaljerade rutter och tidtabeller hittar du på HST:s Reseplanerare.

Var kan man lämna bilen?

Den närmaste offentliga parkeringsplatsen finns ca 100 meter från Operahuset vid Tallbacken. På parkeringsplatsen finns betalbara platser må–fr kl. 9-21.00. Vardagskvällar och under veckosluten är parkeringen gratis. Det är ofta ont om plats på området eftersom parkeringen förutom Operan också betjänar kunder till Tölö sporthall, Olympiastadion och Sonera Stadium samt Tölöbor i allmänhet. Det lönar sig att reservera lite tid för att leta efter parkeringsplats.

Vänligen observera att det kan bli ont platser ifall något evenemang ordnas samtidigt på Olympiastadion. Parkeringsplatsen tillhör Helsingfors stad.

Operarestaurangen

I hur god tid ska jag boka servering till pausen för att få sitta där jag vill?

Det är bäst att göra serveringsbokningen i god tid, helst samtidigt som du köper biljetter. Du kan säkerställa att du får ditt favoritbord till säsongens alla föreställningar genom att beställa servering i god tid. Du kan beställa servering i webbutiken, per telefon eller i kundtjänsten. Serveringen betalas vid beställning. Vänligen observera att särskilt till premiärerna bokas de bästa borden genast i början av säsongen.

Var förhandsbeställer man servering?

Serveringsbeställning kan göras på förhand på nätbutiken eller på kundtjänst.

Kan allt som säljs på nätet på förhand också köpas på plats?

Tyvärr går det inte. Vid förhandsköp är produkturvalet större än vad som finns på plats. Produkter som säljs på förhand finns till salu fram till kl. 11.30 på föreställningsdagen per telefon. Till lördagsföreställningar bör telefonbeställningarna göras fredagar före kl. 16. Beställning gjord per telefon kostar 5 €/bokning. Försäljningen i nätbutiken slutar 24 h före föreställningen.

Finns det veganprodukter?

Ja då. Dietmärkning finns på alla produkter och också på nätet i en inforuta.

Var finns det vatten?

Vatten finns i huvudfoajén invid säljdiskarna och på balkongen.

Finns det cappuccino eller espresso?

Specialkaffe kan köpas på serveringdesk i Juha hörnan.

Var lämnar man använda kärl?

Använda kärl kan lämnas på tomma bord och ytor.

Var finns restaurangens kundtjäns?

Restaurangens kundtjänst finns i Alfons lobbyn vid Tölövikens ingång.

Programblad

Var får jag ett programblad?

Programbladet får man av vaktmästarna, på Operashoppen och i övre våningens programbladslucka.

Programbladet innehåller bakgrundsinformation om föreställningen och presenterar de medverkande. Det är också ett trevligt minne, om du senare vill återvända till föreställningens stämningar.

Utan hinder

Hur kommer jag obehindrat in?

Nationaloperans egen parkeringsplats vid Tölöviken är avsedd för personer med funktionsnedsättning. Från Tölövikens sida är även resten av operahuset tillgängligt (Tölövikens ingång).

Var är hissen?

Hissen finns i Alfons lobbyn vid Tölövikens ingång. Med hissen når du första och andra balkong.

Finns det parfymfria föreställningar/platser?

Vissa av oss klär gärna upp sig till föreställningen. Det finns tyvärr inte helt doftfria föreställningar eller platser, men vi uppmuntrar alla som kommer till Operan att tänka på andra, för det finns säkert doftkänsliga personer i salongen. Läs mer om rullstolsplatser, induktionsslingor och andra tillgänglighetsaspekter.

Barnen först

Vilka föreställningar lämpar sig för barn?

Huvudscenens föreställningar lämpar sig inte för under 5-åringar. Föreställningarnas långa speltid och deras starka ljud och ljus är ofta för mycket för bebisar och tultingar. Vi tar inte in barn under 5 år till föreställningar på huvudscenen.

De allra minsta är visserligen varmt välkomna till Operahuset. Nationaloperan har särskilda barnproduktioner som har lämplig längd och intressant innehåll. För bebisar finns det speciella konststunder, för tultingar Minioperor och för barn i lekålder Opera- och balettäventyr. Barnföreställningarna är ofta synnerligen populära och det lönar sig att skaffa biljetter i god tid.

Vilken är åldersrekommendationen?

Vanligtvis finns det alltid operor och baletter på vår repertoar som lämpar sig för alla åldrar. Åldersrekommendationer och -gränser finns även i beskrivningarna av de föreställningar som riktar sig till hela familjen. Fastän ett verk är avsett för hela familjen, kan det innehålla vissa scener som är spännande för barn. Vänligen observera att huvudscenens föreställningar lämpar sig inte för under 5-åringar. Åldersrekommendationer finns på verkens egna webbsidor.

Var ser barnen bäst?

Det beror på barnets ålder. Exempelvis för 6-8-åringar rekommenderar vi främre parkett och mitten av första balkong. Barnen kan också få upphöjningskuddar. Av brandsäkerhetsskäl får barnen inte sitta i en vuxens famn. Vänligen observera att alla personer i alla åldrar som kommer till föreställningen måste ha en egen biljett. Läs mer om Nationaloperans tjänster för familjer.