”Kuollut kaupunki käsittelee rakkautta, luopumista, kuolemaa, kaipauksen tuskaa. Näitä tunteita kuvatessa sanat eivät riitä, siihen tarvitaan ooppera.”
– Ohjaaja Kasper Holten
Die tote Stadt eli Kuollut kaupunki kertoo Paulista, joka palvoo kuolleen vaimonsa Marien muistoa, mutta kiinnostuu tätä muistuttavasta Mariettasta. Pääseekö hän menneisyydestään irti?
Ensi-iltakierroksella liput loppuivat kesken, nyt Die tote Stadt huikeatasoisine laulajineen on mahdollista nähdä viisi kertaa.
Suosittelemme esityksiä yli 12-vuotiaille katsojille.
– Helsingin Sanomat
Myöhemmin elokuvasäveltäjänä tunnetun Erich Korngoldin kuohuva musiikki on 1900-luvun oopperaa vahvimmillaan. Tarina kulkee unen ja toden välillä häivyttäen niiden rajoja. Korngoldin jo 22-vuotiaana säveltämä musiikki virtaa yltäkylläisen romanttisena täynnä oopperan kauneimpia vivahteita. Kasper Holtenin ohjaama tuotanto on huikean lavastuksensa ansiosta yksi Kansallisoopperan näyttävimmistä esityksistä.
Vaimonsa Marien kuoltua Paul on asettunut Brüggeen, muuttanut talonsa mausoleumiksi ja koonnut kaiken vaimoonsa liittyvän pyhäinjäännöslippaisiin. Paul kertoo tavanneensa Marieta muistuttavan naisen. Hänestä tuntuu kuin Marie palaisi tämän naisen hahmossa takaisin elämään.
Nainen tulee, hän on Marietta, teatteriryhmän mukana kiertävä tanssijatar. Hämmentävästi Marien näköinen Marietta vetää Paulia vahvasti puoleensa. Marietta kutsuu Paulin katsomaan esitystä.
Yksin jäätyään Paul puhuu kuolleelle vaimolleen. He olivat luvanneet rakastaa toisiaan ikuisesti ja Paul vakuuttaa, että hän on kiinnostunut Mariettasta vain koska hän muistuttaa Marieta.
Paul näkee unta, jossa tapahtuu outoja asioita. Marietta ja hänen seurueensa tulevat veneellä kanavaa pitkin. Marietta tanssii kohtauksen, jossa hän esittää kuolleista noussutta naista. Paul tuntee syyllisyyttä himoitessaan kuollutta naista esittävää tanssijatarta ja keskeyttää esityksen. Paul sanoo Mariettalle pitävänsä hänestä vain, koska hän muistuttaa Marieta. Marietta kuitenkin viettelee hänet ja he rientävät Paulin taloon.
Marietta herää Paulin vuoteessa ja kohtaa kuolleen Marien. Hän pyytää Marieta jättämään heidät kahden kesken, sillä hän rakastaa Paulia. Marietta kamppailee Marien kanssa, hän haluaa epätoivoisesti Paulin kokonaan itselleen. Paul puolustaa Marieta ja päätyy surmaamaan Mariettan.
Äkkiä Paul havahtuu: kaikki on ollut vain unta. Unen kautta hän on ymmärtänyt, että hänen täytyy päästää irti Mariesta ja alkaa taas elää. Hän päättää jättää mausoleumin ja Brüggen ja jatkaa eteenpäin.
Mitä saisi olla? Valitse kauden monipuolisesta menusta omat suosikkisi. Herkkujen lisääminen ostoskoriin sujuu uudessa verkkokaupassamme näppärästi lippujen oston yhteydessä.
Oopperaravintolan tarjoiluista pääset nauttimaan sekä ennen esitystä että väliajalla. Kun tilaat tarjoilut ennakkoon, vältät jonotuksen.
Huomioithan, että verkkokaupassa tehdyille tilauksille emme voi taata tiettyä pöytää. Saatamme kattaa useamman seurueen samaan pöytään. Pöytä voi olla myös pystypöytä, jonka ääressä tarjoiluista nautitaan seisten.
Anna lahjaksi elämys. Lahjakortti Oopperaan ja Balettiin on takuuvarma valinta.
Palvelemme sinua paikan päällä ja puhelimessa maanantaista lauantaihin.
Lehdistötiedotteet, -kuvat ja -liput sekä haastattelupyynnöt ja viestinnän yhteystiedot.
Tee vaikutus ja järjestä tapahtumasi Oopperatalossa.
Lapsille sopivat esitykset ja muut vinkit perheille.
Oopperaravintolan herkuista voit nauttia ennen esitystä ja väliajalla.
Kanta-asiakkuus kannattaa – katso kausikorttilaisen 12 etua.
Lue, kuinka saavutettavuus on huomioitu talossamme. Esteetön kulku Töölönlahden puolelta.
Helsinginkatu 58. Ratikat 1, 2, 4, 8, ja 10.
Osta aulahenkilökunnalta, Oopperashopista tai lämpiön myyntikärrystä ja syvenny teoksiin käsiohjelmien parissa.
Raota esirippua ja kurkista kulissien takaiseen elämään opastetulla kierroksella.
Alennukset, varaukset, vaihdot ja tietoa hinnoittelusta. Tutustu myyntiehtoihimme.
Yleisön kommentit