Siirry sisältöön

Aulapalveluvastaava Anna Suomela

Oikealla puolellani on se osa työtä, joka tehdään asiakkaiden edessä: käsiohjelmien myynti, naulakkopalvelut ja lippujen tarkistus. Yksi kivoimmista työtehtävistä on asiakkailta saatujen kukkien välittäminen esiintyjille. Siinä tiivistyy esitysten tuoma ilo.

Vasemmalla puolellani on kaikkea sitä, mikä jää näkymättömiin, mutta pitää pyörät pyörimässä.

Sytkäri on ensi-iltojen ulkotulia varten. Avainnipun vieressä on valaisinkaapin avain. Oopperatalon valaistukset on määritelty ennalta, mutta esimerkiksi yksityistilaisuuksiin tai erikoisiltoihin saatetaan haluta tiettyjä tunnelmavaloja, jotka käyn säätämässä itse. Huomioliivi ja Safety Kit liittyvät yleisöturvallisuuteen. Ne ovat hätätilanteita eli esimerkiksi yleisön evakuointia varten.

Työhanskoja käytän roudaamisessa, kun käsiohjelmia puretaan pahvilaatikoista tai lämpiöön rakennetaan katsomo teosesittelyitä varten. Leatherman kulkee koko ajan mukana. Aina voi avata jonkun paketin tai kiristää löysällä olevan ruuvin.

Tärkein työväline on radiopuhelin, jolla viestin muun aulahenkilökunnan ja lavalla esitystä pyörittävän näytäntöjärjestäjän kanssa. Tiimissäni on yhteensä yli 50 henkeä, 18–68-vuotiaita mahtavia tyyppejä. Esityksissä heistä töissä on 25–30. Tehtävät jakautuvat naulakoihin, salivalvojiin, pääoveen ja katsomon oviin sekä pariin liberoon, jotka koordinoivat taksijonoa, vastaavat esteettömyysasioista ja tulevat avuksi aina siellä missä tarvitaan.

Olen tehnyt töitä aulapalveluissa vuodesta 2013. Vuosi sitten minusta tuli tiimin pomo. Pidän aulavahtimestarit ajan tasalla erilaisin koulutuksin (mm. asiakaspalvelun ja yleisöturvallisuuden kehittämiseen liittyen), rekrytoin uusia työntekijöitä ja pidän kehityskeskustelut. Olisi vaikea kuvitella, että tekisin vain hallinnollisia töitä toimistossa. Minusta on tärkeää olla kentällä mukana, joten teen työvuoroja esityksissä. Suunnittelen illan kulun, tiedotan tiimin ja delegoin hommat. Esityksissä kuulen myös asiakaspalautteet suoraan.

Kuva on otettu ennen koronaepidemian alkua. Sittemmin mukaan on tullut uusia välineitä: kasvomaski ja -visiiri, kertakäyttöhansikkaat, käsidesiautomaatit sekä boksit, joihin käytetyt narikkalaput jätetään odottamaan seuraavaa käyttökertaa.

Koronan myötä työssä pitää ratkoa, miten erinomainen asiakaskokemus ja tiukat turvallisuussäädökset sovitetaan yhteen. Siinä auttaa aulapalvelutyön filosofia, ”kyllä me hoidetaan”. Asiat ovat tärkeitä ja ne pitää tehdä kunnolla, mutta hommat hoituvat hymyssä suin. Olemme aulaporukan kanssa kehittäneet uudet tavat tehdä töitä turvallisesti koronan keskellä. Olen siitä kovin ylpeä.

 

Teksti TUIKE LEHKO
Kuva UNTO RAUTIO