Siirry sisältöön

Uuden vuoden pyörähtäessä täyteen vauhtiinsa on hyvä pysähtyä hetkeksi ja suunnata katse niin eteen kuin taakse. Tulen muistamaan perjantain 13. maaliskuuta 2020 lopun elämääni. Marinin hallituksen viesti oli hyvin selkeä: ”Kaikki menee nyt kiinni.” Pelko vielä epämääräisestä, uudesta viruksesta oli saavuttanut myös Suomen. Yhtäkkiä vastaan vyöryi valtava määrä päätöksiä ja toimenpiteitä, jotka piti tehdä nopealla aikataululla vähäisen tiedon varassa.

Tärkeintä tuossa hetkessä oli varmistaa talossa työskentelevien turvallisuus – kaikki kun eivät voi tehdä työtään etänä – ja sitä kautta myös tulevat ensi-illat. Työpajoilla jatkettiin muun muassa pukujen ja lavasteiden sekä kaiken muun esityksiin liittyvän saattamista suunnitelmista todeksi. Laulajille, soittajille ja tanssijoille järjesteltiin mahdollisuuksia ylläpitää ja harjoittaa taitojaan myös etänä. Esimerkiksi jokaiselle tanssijalle toimitettiin pala tanssimattoa kotiin.

Oopperalaulaja Reetta Haavisto sovittaa esiintymisasuaan Covid fan tuttea varten. Takana pukusuunnittelija Erika Turunen ja puvuston teosvastaava Helena Laitinen.

Poikkeusaikana hygieniasta on huolehdittu erityisen tarkasti.

Maanantaina 16.3. talomme hallinto oli jo täysin etämoodissa. Yhtäkkiä kaikki tekeminen, keskustelut, suunnitelmat ja sisällöt siirtyivät verkkoon. Stage24-videopalvelumme nousi viime keväänä hurjiin kasvulukuihin, kun virtuaalinäyttämömme tarjoili oopperaa ja balettia kulttuurinnälkäisille. Myös yleisötyön opetussisällöt löysivät nopeasti digitaalisen muodon. Se, mitä siinä kohdassa tarvittiin, se tehtiin.

Pandemian näkökulmasta rauhallisemman kesän jälkeen olimmekin syksyllä yksi harvoista yleisölle avoinna olevista ooppera- ja balettitaloista koko maailmassa. Uusi esityskautemme alkoi komeasti kotimaisella kantaesityksellä, ajankohtaisella oopperayllätyksellä Covid fan tutte. Syksyyn mahtui näinä poikkeusaikoinakin peräti neljä ensi-iltaa. Marraskuussa juuri ennen ovien sulkeutumista uudelleen pääsimme vielä nauttimaan maailmanensi-illassa koreografi Val Caniparolin baletista Jekyll & Hyde.

Tanssijat Tuukka Piitulainen, Lucie Rákosníková, Salla Eerola ja Jun Xia Jekyll & Hyden harjoituksissa.

Francesca Loi ja Aapo Kokkonen harjoittelevat Jekyll & Hydea.

Odotamme jo malttamattomina aikaa, jolloin saamme jälleen tarjota ihmisille yhteisessä ajassa ja paikassa koettavia taide-elämyksiä – elää ja hengittää vuorovaikutusta näyttämön ja yleisön välillä.

Stage24-tallenteet ja -suoratoistot sekä puolelle salille esitetyt ensi-illat herättivät kiinnostusta niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Medianäkyvyys maailmalla, muun muassa amerikkalaisissa valtamedioissa, ilahdutti kovasti. Samaan aikaan Suomen tapahtuma- ja kulttuuriala tiivisti yhteistyötään, ja tämä työ jatkuu edelleen.

Odotamme jo malttamattomina aikaa, jolloin saamme jälleen tarjota ihmisille yhteisessä ajassa ja paikassa koettavia taide-elämyksiä – elää ja hengittää vuorovaikutusta näyttämön ja yleisön välillä. Virtuaalisuus ja ”live” eivät suinkaan ole toisensa poissulkevia esitysmuotoja, vaan ne täydentävät toisiaan myös tulevaisuudessa. Digitaaliset esitysmuodot laajentavat yleisöpohjaamme niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Ne voivat myös toimia yhtenä ovena taloon ja eläviin esityksiin.

Myös orkesterimontussa otettiin käyttöön turvavälit. Orkesterijärjestäjät Antti Niemi ja Panu Leislahti varmistavat, että etäisyydet ovat riittävät.

Harras toiveeni on, että voimme mahdollisimman pian toivottaa yleisöä tervetulleeksi takaisin esitysten, väliaikatarjoilujen ja kohtaamisten pariin. Myöhemmin keväällä julkaistava uusi esityskautemme 2021–2022 on erittäin kiinnostava, sanoisinko jopa herkullinen.

Olen ylpeä ja onnellinen talonväen toiminnasta ja asenteesta näissä alati muuttuvissa ja raskaissa poikkeusoloissa. Vastuuta kannetaan sekä omasta tontista että työtoverin jaksamisesta ja kaikkien turvallisuudesta. Kulunut vuosi on tiivistänyt olennaisen: Me elämme taiteen tekemisestä ja tästä yhteisöstä sekä ennen kaikkea teistä, yleisöstä.

Aulavahtimestari Aino Paranko vastaanottamassa asiakkaita.

Haluan kiittää teitä kaikkia kärsivällisyydestänne ja tuestanne ajassa, jossa mikään tänään sanottu ei välttämättä pidä paikkaansa enää huomenna. Kannustavat viestinne ja tekonne ovat mittaamattoman arvokas asia, joka auttaa myös osaltaan katseen suuntaamista tulevaan.

Lämpimin terveisin, 
Gita Kadambi

 

Teksti KATJA JOKINEN
Kuvat HEIKKI TUULI