Siirry sisältöön

Tenori Tuomas Katajala kertoo Hulttion tiestä

”Tom on spontaani, helposti lähestyttävä ja avoin nuorukainen ja tietyllä tavalla myös naiivi, hän uskoo elämän hyvyyteen ja tarttuu uusiin asioihin suuremmin ajattelematta”, Tuomas Katajala kuvailee roolihahmoaan Tom Rakewellia.

Igor Stravinskyn oopperassa Hulttion tie Tomilla on aluksi kaikki hyvin, mutta rahaalupaava Nick Shadow saa hänet jättämään Anne Truloven ja lähtemään Lontooseen. Tom päätyy bordelliin, avioituu parrakkaan naisen kanssa vain vapauttaan osoittaakseen, päätyy konkurssiin, pelaa hengestään korttia paholaisen kanssa ja menettää lopulta järkensä.

Hulttion tie; Tuomas Katajala, Mari Palo
Tuomas Katajalan mukaan Tom on alkujaan avoin ja helposti lähestyttävä nuorukainen. Kuvassa Tuomas Kataja ja Mari Palo.

Muodonmuutos on hurja. Alun nuoren miehen rooliin Tuomas Katajala keveästi soivine tenoriäänineen on helppo kuvitella, mutta miten hän pystyy heittäytymään hulttio-Tomin rooliin?

”Tässä pitää todella eläytyä alun elämänhaluisesta, herkästä ja vietävissä olevasta nuoresta miehestä tuhoavien valintojen kautta ensin välinpitämättömään ja myöhemmin epätoivoiseen ja mieleltään järkkyneeseen ihmiseen. Itse koen haastavimmaksi Tomin ja Nickin välisen hautausmaakohtauksen, jossa Tomin murentuminen suurelta osin tapahtuu. Haaste on, että se valtava emotionaalinen tunne mitä itsessään kokee, ei saa mennä liikaa ääneen. Silti persoonan muutos hulluuteen pitää saada voimakkaasti esille näyttämöllisesti.”

Mutta onko Tom luonnostaan hulttio, vai ovatko paholaishahmoisen Nick Shadow’n houkutukset vain liian suuria?

”Minusta Tom ei aluksi ole hulttio. Bordellikohtauksessa hän ei suin päin syöksy houkutuksiin, vaan tajuaa siinä hetkessä tekevänsä väärin. Hän kamppailee oopperassa jatkuvasti itsensä ja omantuntonsa kanssa ja kaipaa nuoruudenrakkautta Annea. Maailman houkutukset palelluttavat kuitenkin salakavalasti hänen sielunsa.”

Tässä pitää todella eläytyä alun elämänhaluisesta, herkästä ja vietävissä olevasta nuoresta miehestä tuhoavien valintojen kautta ensin välinpitämättömään ja myöhemmin epätoivoiseen ja mieleltään järkkyneeseen ihmiseen.

Ihminen voi valita

Tuomas Katajala on esittänyt Tom Rakewellin roolia viime vuonna Lissabonissa. Nyt teoksen ohjaa vahvana teatterintekijänä tunnettu Dmitri Bertman. Onko Tomin hahmoon nyt tullut jotain uutta?

”Tunnehan on aina sama ja karaktäärikin hyvin pitkälti. Ainoa muuttuva tekijä tässä produktiossa on suhde isä Truloveen. Tässä tapauksessa suhde on kyllästynyt, jopa tietyssä määrin tulehtunut ja turhautunut. Lavastus on samankaltainen, minimalistinen. Siitä pidän, koska henkilön oma henkilökohtainen roolisuoritus nousee tärkeään osaan. Siitä olen myös pitänyt, että tässä ohjauksessa on jätetty tilaa ja vastuuta taiteilijalle itselleen.”

Hulttion tie; Tuomas Katajala
Tom Rakewell kamppailee oopperassa jatkuvasti omatuntonsa kanssa, mutta maailman houkutukset kuitenkin salakavalasti palelluttavat hänen sielunsa.

Stravinsky muistetaan parhaiten hurjista ja värikkäistä baleteistaan, kuten Kevätuhri. Hulttion tie on kuitenkin jotain aivan muuta, siinä Stravinsky käytti 1700-luvun oopperan rakenteita. Millaista Hulttion tien Stravinsky on laulajan kannalta?

”Se on todella kaunista, värikylläistä ja rikasta. Karaktääri vaihtuu äärimmäisen kauniista melodioista hyvinkin resitoiviin ja voimakkaasti aksentoituviin tunnekuohuisiin osiin. Rytmiikka koostuu monesti myös laulajan ja orkesterin vastarytmistä, joka tuo jännitteen, mutta luo samalla myös laulajalle haasteen.”

 

Hulttion tie; Mari Palo, Tuomas Katajala
”Roolin suuri haaste on, se, miten Tomin persoonan muutos hulluuteen saadaan voimakkaasti esiin näyttämöllä. Oma valtava emootio ei kuitenkaan saa mennä liikaa ääneen”, Tuomas kertoo.

Mozartin Don Giovannin tapaan Hulttion tie päättyy epilogiin, jossa tarinan henkilöt kertovat koko jutun opetuksen. Sen mukaan joutilaille käsille, sydämille ja mielille paholainen löytää kyllä tekemistä. Siitäkö tässä oopperassa on pohjimmiltaan kysymys?

”Minusta tarinan opetus on se, että nautinnosta turmioon on lyhyt tie. Siinä kiteytyy koko tarina. Ihminen voi aina valita, ruokkiiko hän hyvää vai pahaa. Jos valitsee hyvän ja pyrkii rakentamaan elämää sen kautta, se mahdollistaa oman elämän kehittymisen ja antaa kasvualustan tulevillekin sukupolville.”

 

Teksti JUHANI KOIVISTO
Kuvat HEIKKI TUULI

 

Tuomas Katajala esiintyy monessa Kansallisoopperan teoksessa. Tänä keväänä hän laulaa Hulttion tien lisäksi oopperoissa Taikahuilu sekä Tristan ja Isolde. Kaudella 2016 – 2017 Tuomas nähdään teoksissa Lentävä hollantilainen, Sevillan parturi ja Jevgeni Onegin.