Siirry sisältöön

Kolmen tanssiteoksen ilta K.V.G. tarjoaa komeiden koreografioiden kanssa sytyttävän kattauksen musiikkia. Luvassa on harvoin oopperasalissa kuultavia elokuvasäveliä, Dmitri Šostakovitšin jousikvartetto sekä Igor Stravinskyn väkevän tunteellinen Psalmisinfonia.

Nykytanssiteosten musiikki voi usein olla osin tai kokonaan tallenteelta soivaa, mutta K.V.G.:ssa Oopperan ja Baletin orkesteri soittaa kaikki teokset. Muusikot Laura Kemppainen ja Laura Bucht kertovat K.V.G:sta orkesterimontun näkökulmasta.

Kauhusta kauneuteen

K.V.G. -illan aloittaa Jeroen Verbruggenin teos Sciamachy, johon koreografi on valinnut Bernard Herrmanin Psyko-elokuvaan säveltämän musiikin. Kemppainen ja Bucht kertovat, että elokuvamusiikkia oopperaorkesterille tulee vastaan erittäin harvoin, vaikka soittamisen skaala laaja onkin.

Laura Bucht
Laura Bucht

Herrmanin musiikki on kirjoitettu orkesterin jousistolle, viuluille, alttoviuluille, selloille ja kontrabassoille. Tuttu musiikki vie myös muusikot kauhuelokuvan tunnelmiin. ”Hyytävältä se kuulostaa myös montussa, vaikka emme näyttämön tapahtumia voikaan seurata”, sellisti Laura Bucht kertoo ja nauraa: ”Ensimmäisissä näyttämöharjoituksissa säikähdin, kun tanssijat yllättäen huusivat näyttämöllä. Se sopii teokseen hyvin.”

K.V.G:n toinen teos vie muihin tunnelmiin. Yksinäisyyttä, lohtua ja toivoa käsittelevän Marco Goecken Lonesome Georgessa soi Šostakovitšin jousikvartetto nro 8 c-molli, joka on nyt sovitettu oopperaorkesterin jousistolle. ”Se on valtavan koskettavaa musiikkia. Minulle Šostakovitšin jousikvartetto on näistä kolmesta läheisin teos, olen esittänyt sitä aiemmin muun muassa kvartetin kanssa”, Bucht kertoo.

Tunnelmanmuutokseen teosten välillä täytyy keskittyä. ”Kun samassa esityksessä on kolme erilaista teosta, täytyy valmistautua niistä jokaiseen erikseen. Se eroaa koko illan balettien soittamisesta, joissa kuljetaan musiikillisesti yksi suuri kaari alusta loppuun ”, Bucht kertoo.

Laura Bucht soittaa kaikissa K.V.G:n kolmessa teoksessa, mutta oboen soittaja Laura Kemppaisen osuus alkaa vasta illan päättävässä Stravinskyn Psalmisinfoniassa. ”Kun tulemme muiden puhaltajien kanssa mukaan esitykseen vasta tuossa vaiheessa, meidän täytyy päästä nopeasti mukaan samaan lataukseen, joka on kehittynyt yleisössä ja muissa esiintyjissä jo illan alusta alkaen.”

Oboen soittajan näkökulmasta K.V.G. on harvinaislaatuinen esitys. Olemme mukana vain yhdessä illan kolmesta teoksesta, mutta siinä on oma solistinen stemma kaikille oopperaorkesterin viidelle eri oboen soittajalle.

Poikkeuksellisen kokoonpanon sinfonia

Laura Kemppainen
Laura Kemppainen

Psalmisinfonian kokoonpano on oopperaorkesterille poikkeuksellinen. Siihen ei kuulu viuluja, alttoviuluja eikä klarinetteja, mutta montussa on orkesterin lisäksi kuoro ja kaksi flyygeliä.

”Oboen soittajan näkökulmasta K.V.G. on kokonaisuudessaan harvinaislaatuinen esitys. Soitamme vain yhdessä illan kolmesta teoksesta, mutta siinä on oma solistinen stemma kaikille oopperaorkesterin viidelle eri oboen soittajalle ja olemme kerrankin kaikki samaan aikaan montussa”, toteaa Laura Kemppainen.

Tavallisesti esityksessä soittaa vain osa koko orkesterin muusikoista. ”Työvuoromme noudattavat rotaatiota, jonka myötä soittokaverit vaihtuvat joka kerta monttuun mennessä. Se on osaltaan tämän työn suola; kuka tänään istuu vieressä ja miltä tänään kuulostamme”, kertoo Laura Bucht.

Muusikot käyvät usein itsekin katsomassa esityksen harjoituksia, jotta tietävät, mitä näyttämöllä tapahtuu. Se auttaa musiikin tulkitsemisessa. Tällä kertaa kukaan oboesektiosta ei näe Psalmisinfoniaa, sillä he kaikki ovat montussa kaikissa harjoituksissa ja esityksissä. ”Viime kädessä palvelemme kuitenkin aina partituuria, toimimme sen ja kapellimestarin ehdoilla”, Kemppainen toteaa.

Psalmisinfoniasta orkesterille tekee erityisen myös se, että Kansallisoopperan kuoro laulaa orkesterimontussa. Usein kuoro on kymmenien metrien päässä orkesterista näyttämöllä tai takanäyttämöllä kulisseissa, mutta nyt he seisovat soittajien selän takana.

”Orkesterimontun äänimaailma on aivan omanlaisensa, kun mukana ovat myös lauluäänen värit”, Kemppainen kertoo. Se vaatii muusikoilta keskittymistä. ”Musiikkiin ja sen kuunteluun täytyy latautua eri tavalla kuullakseen miten eri soinnit sulautuvat toisiinsa. Se on kiinnostavaa vaihtelua, antoisaa työtä”, Kemppainen summaa.

 

K.V.G. saa ensi-iltansa perjantaina 10.5.2019. Lue lisää täältä.

 

Teksti TUIKE LEHKO
Kuvat MIKKO RYHÄNEN & MIRKA KLEEMOLA