Carmenit Kansallisbaletissa
Yksikään ooppera ei voi kilpailla Georges Bizet’n Carmenin kanssa ikivihreiksi muodostuneiden melodioiden määrässä. Musiikin loistokkuus ja tarttuvuus on houkutellut tekemään Carmenista myös lukuisia balettiversioita. Aiemmat Suomessa nähdyt Carmen-baletit ovat olleet yksinäytöksisiä teoksia, ja vuoden 2020 ensi-illassa Carmenin musiikin kaikki tunnetut melodiat kuultiin Suomessa balettiteoksessa ensimmäistä kertaa.
Sylvesterssonin Carmen sai vaikutteita Pariisista

Carmen sai balettina ensi-iltansa Suomessa ensimmäistä kertaa vuonna 1951, jolloin Elsa Sylvestersson laati Bizet’n musiikkiin koreografian balettitanssijoiden kesäkiertueelle. Sylvestersson oli myös aiemmin laatinut koreografioita kesäkiertueille, mutta syksyllä 1951 myös helsinkiläiset saivat tutustua hänen koreografin kykyihinsä ensi kerran.
Viidestä kohtauksesta koostuva pienoisbaletti esitettiin taiteilijakunnan stipendirahaston kartuttamiseksi järjestetyssä esityksessä marraskuussa 1951 ja varsinaisena Suomalaisen Oopperan baletin esityksenä kolmen teoksen illassa helmikuussa 1952. Sylvestersson itse esitti nimiroolin, Micaëlana nähtiin Irja Koskinen, Don Joséna Klaus Salin ja Escamillona Jaakko Lätti. Teos sai myönteisen vastaanoton lehdistössä kirpeän modernina ja uutta balettisuuntausta noudattavana.
Tuohon aikaan tekijänoikeudet olivat vielä varsin vieras käsite, ja koreografit usein kopioivat osia tai jopa lähes kokonaisia teoksia toisiltaan. Pariisin baletin esittämä Roland Petitin koreografia oli saanut kantaesityksensä vuonna 1949 Lontoossa, ja myös Sylvestersson oli saanut innostuksensa Carmeniin nähtyään Petitin teoksen. Koreografioiden välillä nähtiin selviä yhtäläisyyksiä, ja lehtiarviossa Sylvesterssonia syytettiin kopioimisesta. Koreografi itse halusi vetää teoksen ohjelmistosta, ja sitä ei enää esitetty kertaakaan vuoden 1952 ensi-iltaesityksen jälkeen.
Alberto Alonson tunnettu koreografia Suomeen

Vuonna 1967 Moskovassa kantaesitetty kuubalaisen Alberto Alonson Carmen sai musiikikseen Rodion Štšedrinin jousille ja lyömäsoittimille Bizet’n musiikin pohjalta kirjoittaman yksinäytöksisen Carmen suiten. Alonson Carmen saatiin Kansallisbaletin ohjelmistoon keväällä 1973, jolloin maailma oli jo muuttunut 1950-luvun Carmenin ajoista ja ohjelmistossa nähtiin myös kansainvälisten koreografien teoksia.
Suomen ensi-illassa Carmenin roolissa tanssi Seija Silfverberg, Don Joséna Seppo Koski ja Escamillona Juhani Teräsvuori. Teoksen ollessa ohjelmistossa 1973 Oopperantalon näyttämöllä nähtiin myös suuria maailmantähtiä, kun nimiroolissa esiintyi neljänä iltana itse Maija Plisetskaja, alkuperäinen Alonson koreografian Carmen.
Alonson Carmenia esitettiin vuosien varrella yhteensä yli 50 kertaa, ja se palasi ohjelmistoon 1980 ja 1984. Vuonna 1980 esitykset nähtiin Kulttuuritalossa, vuonna 1984 palattiin kotinäyttämölle Bulevardille. 1980-luvulla Carmenin roolissa tanssivat Tarja Ranta, Arja Nieminen ja Minne Jorasmaa.