Siirry sisältöön
Oopperan kummitus

oopperabaletti.fi

Lähtökohta

Kaksi haastetta:

1. Kansallisooppera ja -baletti haluavat kehittää asiakaskokemustaan. Keskiössä on oma verkkopalvelu, jonka tulee palvella käyttäjiä inspirointivaiheesta lipun ostoon ja palautteen antamisesta suositteluun. Palvelun pitää tarjota ooppera- ja balettielämyksiä myös heille, jotka eivät pääse niistä paikan päälle nauttimaan.

2. Ooppera ja baletti tekevät paljon vierailuja eri puolille Suomea ja tarjoavat ohjelmaa kaikenikäisille. Suuri yleisö ei tätä tiedä, taidemuodot mielletään pienen piirin jutuksi. Uuden verkkopalvelun tehtävä on laajentaa oopperan ja baletin merkitystä uusille kohderyhmille.

Indigo

Luova ratkaisu

Uuden verkkopalvelun täytyy olla helposti lähestyttävä, mutta samalla sen tulee olla elämys, joka vangitsee, sillä se on tärkein lippujen ja palvelujen myyntiin ohjaava kanava.

Uudesta Oopperabaletti.fi:stä päätetään tehdä digitaalinen näyttämö. Siellä voi paitsi tutustua tuleviin teoksiin, katsoa laadukkaita esitystallenteita suoratoistona. Virtuaalisen näyttämön myötä yleisön maantieteellinen sijainti ei ole enää oleellista, pystymme puhuttelemaan entistä suurempia massoja.

Avataksemme oopperan ja baletin roolia laajemmin, tuodaan sivustolle virtuaalinäyttämön lisäksi takahuone, missä näkee, mitä tapahtuu kulissien takana ja minkälaista on arki satoja ihmisiä työllistävässä taidetehtaassa.

Ooppera ja baletti ovat visuaalisia taidemuotoja. Uuden Oopperabaletti.fi:n tulee luonnollisesti näyttää hyvältä. Näyttävyys ei saa kuitenkaan sulkea pois selkeää käytettävyyttä. Verkkopalvelun pitää olla kaikkien suomalaisten saavutettavissa.

Indigo
Indigo
Indigo

Toteutus

Oopperabaletti.fi on rikas ja visuaalinen verkkopalvelu. Selkeät palvelupolut ohjaavat käyttäjää kohti myyntiä luontevasti. Se myös huomioi erilaiset käyttäjänsä. Rikastettujen teossivujen kautta vierailijat pääsevät uppoutumaan esitysten maailmaan jo ennakkoon. Kulisseissa-osio tarjoaa jatkuvasti uutta sisältöä teosten takaisesta maailmasta.

Stage24 on täysin uusi palvelu, joka kokoaa esitystallenteet yhteen paikkaan. Sitä varten oopperan päänäyttämölle asennettiin 6 robottikameraa ja parvelle raivattiin tilat kokonaiselle lähetysohjaamolle. Stage24 lähettää kauden kiinnostavimmat teokset suomalaisten kotisohville täysin ilmaiseksi.

Sivusto palvelee myös heitä, jotka jo tietävät mitä haluavat. Uusittu ohjelmistohaku on monipuolinen, mutta selkeä. Se antaa käyttäjälle vapauden hakea teoksia haluamallaan tavalla.

Indigo

Tulokset

Uusi OopperaBaletti.fi lanseerattiin 20.1. Tulokset ensimmäisen kuukauden jälkeen 20.1.–16.2.2016 verrattuna vuoden takaiseen.

+25%

uusien käyttäjien määrä
(62% vs. 50%)

+14%

vierailumäärän kasvu
(125 802 vs. 142 852)

12,23%

välitön poistumisprosentti
(12,23% vs. 38,12%)

+15%

sivustolla vietetty aika
(3,01 min vs. 2,38 min)

+2

prosenttiyksikköä

sivuston lipunmyyntiin ohjaava konversio
(24,7% vs. 22,6%)

24 000

Stage24 videopalvelun sivunäytöt

Tekijät

Asiakas

KANSALLISOOPPERA JA -BALETTI

Liisa Riekki, viestintäjohtaja
Marjukka Malkavaara, markkinointikoordinaattori
Johanna Järventaus, viestintäpäällikkö
Joonas Holtari, markkinointi- ja myyntipäällikkö

Suunnittelu

Sivulliset

Sami Lanu, strategi
Sami Korjus, copywriter
Anu Lehto, AD

Tuotanto

Byroo

Ville Huumo, developer
Antti Luokkanen, developer
Markus Karikivi, projektipäällikkö