Siirry sisältöön

Hyvät oopperan ystävät,

talvi on selätetty ja kevätauringon kirkkaus tuo riemun rintaan. Olemme matkalla kohti valoa ja lämpöä. On ihanaa kiirehtiä aamulla kohti oopperaa. Häikäisevän kirkas aamuaurinko Tuomiokirkolta Töölönlahdelle heijastelee väkevin oranssein sävyin oopperan lasiseinissä. Talo on kuin tulessa.

Tätä liekkiä me oopperalaiset kannamme läpi koko näytäntökauden. Intohimo ja kilvoittelu, ammattiylpeys ja palava rakkaus näihin taidemuotoihin ovat meille sitä polttoainetta, jolla työntekijämme kykenevät tarjoamaan teos teokselta, ilta illan jälkeen koskettavia ja merkityksellisiä taide-elämyksiä.  Monille meistä työ on elämäntapa, osa oopperalaisen identiteettiä.

Kun säännöllisin väliajoin pysähdyn listaamaan menneitä, en voi olla häkeltymättä siitä monimuotoisuudesta, jonka äärellä päivittäin työskentelemme. Kymmeniä teoksia, satoja esityksiä, tuhansia yksityiskohtia. Monimutkainen palapeli, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Mennyt kausi on ollut täynnä huippukohtia. Kauden avasi veret seisauttava Elektra, urbaani Hollantilainen navigoi taidemaailman myrskyissä, Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbeth ihastutti tai vihastutti ja pian jo saamme liikuttua klassisen kauniin Eugen Oneginin äärellä. Figaro, Lepakko, Carmen, Sevillan parturi, kaikki ohjelmistomme peruskivet ovat saaneet laadukkaita tulkintoja osaavien tekijöidensä käsissä.

Kun säännöllisin väliajoin  pysähdyn listaamaan menneitä, en voi olla häkeltymättä siitä monimuotoisuudesta, jonka äärellä päivittäin työskentelemme. Kymmeniä teoksia, satoja esityksiä, tuhansia yksityiskohtia. Monimutkainen palapeli, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Me hallinnossa suunnittelemme, analysoimme, optimoimme, ennakoimme ja simuloimme. Tuotannon rakentamisessa on monta kerrosta ja matka ideasta loppuaplodeihin on pitkä ja haasteellinen. Tarkka ennakkosuunnittelu on toimivan prosessin ehdoton edellytys. Kaikkia riskitekijöitä ja muuttujia emme kuitenkaan koskaan kykene sulkemaan pois. Yksi agressiivinen, tiukkaan ajankohtaan sijoittuva flunssa-aalto saattaa keikuttaa, muttei kaada tätä Töölönlahden rantaan ankkuroitua kaakelilaivaamme.

Elävässä esityksessä on aina kyse ihmisistä ja inspiraatiosta. Kaksisuuntaisesta kommunikaatiosta yli näyttämörampin.

On ollut ilahduttavaa huomata, että salit ovat olleet viime vuosina kiitettävän täynnä lähes kaikissa esityksissä. Valveutunut yleisö on ottanut meidät omaksemme. Palvellaksemme yleisöämme parhaalla tavalla, haluamme tarjota kauden aikana monipuolista ja laadukasta ohjelmistoa eri kohderyhmille. Ei niinkään ”kaikkea kaikille, vaan jokaiselle jotakin”. Tutut klassikot, haastavat kuriositeetit ja kiinnostavat kansainväliset avaukset vuorottelevat ohjelmistossamme luontevasti. Kilpailu asiakkaiden vapaa-ajasta on kova. Jokainen ostettu lippu on luottamuslause työtämme kohtaan. Se luottamus meidän tulee lunastaa ilta illan jälkeen.

Mannerheimintietä ylittäessäni keväinen valoilmiö ihastutti. Pysähdyn kiviselle piazzalle kuvaamaan kirkasta aamuvaloa. Totisesti se sisäinen palo, joka meitä työssämme ajaa eteenpäin, oli tänä kevättalven aamuna siirtynyt leikittelemään oopperan lasiseinään.  Näkymästä voimaantuneena jatkoin ovesta sisään ja portaita ylös työhuoneeseeni. Kone auki ja excel-hommiin. Taiteen temppelissä voi palvella monella tavalla.

Aurinkoa kevääseenne ja oopperassa tavataan,

Lilli

Lilli Paasikivi
Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi avaa blogissaan maailmaa teosten takaa ja kertoo Oopperan arjesta, iloista ja haasteista.