Siirry sisältöön

Harjoittelu ja uudet koreografit ovat tuoneet uusia näkemyksiä

”Tarkista käsivarsien linjat, ei pehmeinä vaan suorina”, ohjaa Corsaire Suiten balettimestarina toimiva Petia Ilieva nuorisoryhmässä tanssivaa Katariina Luukasta näyttämöharjoituksessa. Next Stepsin ensi-iltaan on aikaa reilu viikko, ja teosta harjoitellaan jo näyttämöllä. Harjoitukset ovat jo pitkällä, mutta pientä hiomista riittää vielä ensi-iltaviikkoon saakka.

Katariina LuukasMukana muiden tanssijoiden rinnalla

Kansallisbaletin nuorisoryhmässä vastavalmistuneet tanssijat pääsevät tanssimaan Kansallisbaletin muiden tanssijoiden rinnalle teoksiin ja saavat työrutiinia, jollaista ei samalla tavalla voi vielä opiskeluaikana päästä kokemaan. ”Kalevalanmaassa saman illan aikana tehtiin useita rooleja ja tuli osata esimerkiksi melkein samanlaisia käsien liikkeitä eri kohdissa menemättä sekaisin”, Katariina kuvailee työn tuomia haasteita.

Päänäyttämön suurten teosten rinnalla nuorisoryhmän tanssijat ovat harjoitelleet Alminsalin Next Steps -iltaan, jossa nuoret tanssijat itse ovat keskiössä. Työskentely uusien koreografien kanssa on antanut paljon, ja haastavan Corsaire Suiten harjoittelu on ollut hyvin kehittävää. ”On ollut kiva päästä lavalle tekemään kokonaisia teoksia maskeineen ja pukuineen, ja tämä on tuonut uutta poweria, jolla pääsee harjoitusprosessissa eteenpäin.”

Corsaire Suite
Katariina Luukas Next Steps -illan Corsaire Suiten odaliskina

Tottumista talon työrytmiin

Lappeenrantalainen Katariina Luukas aloitti Kansallisbaletin nuorisoryhmän tanssijana viime syksynä. Vaikka Katariina on päässyt seuraamaan läheltä tanssijoiden työtä ja olemaan mukana myös Pähkinänsärkijässä lumihiutaleena jo opiskellessaan Balettioppilaitoksessa, on työ tuonut mukanaan myös yllätyksiä. ”Kova työtahti vähän yllätti ja se, millä vauhdilla koko ajan uusia teoksia tulee”, Katariina kertoo, mutta jatkaa että nuorisoryhmän tanssijoilla oli syksyllä hyvin aikaa tottua talon työrytmiin ennen kuin pääsi tositoimiin näyttämölle.

Ensimmäisiä teoksia nuorisoryhmän tanssijat harjoittelivat lähinnä siltä varalta, että rooliin valitut tanssijat tarvitsevat sijaisen esimerkiksi loukkaantumisen vuoksi. ”Harjoittelu ei ollut turhaa silloinkaan, vaan se on kehittänyt minua tanssijana”, Katariina toteaa. ”Vitsi kun osaan mutten pääse näyttämään”, hän ajatteli toisinaan, mutta pian luvassa oli jo ensimmäiset omat roolit Kalevalanmaassa, Pähkinänsärkijässä ja Gisellessä.

On ollut kiva päästä lavalle tekemään kokonaisia teoksia maskeineen ja pukuineen, ja tämä on tuonut uutta poweria, jolla pääsee harjoitusprosessissa eteenpäin.

Lappeenrannasta nuorisoryhmään

Katariina aloitti tanssiopintonsa Lappeenrannan tanssiopistossa jo nelivuotiaana valmistavilla, leikkiin painottuvilla tanssitunneilla. Yläkouluikäisenä hän kävi tanssiopiston lisäksi erikoiskoulutuksessa Balettioppilaitoksessa Helsingissä. Peruskoulun jälkeen nuorilla tanssijaopiskelijoilla on edessä suuri päätös, pyrkiäkö opiskelemaan Helsinkiin Balettioppilaitoksen ammatilliseen koulutukseen. Katariina sai paikan Balettioppilaitoksesta, mutta päätti jäädä vielä vuodeksi Lappeenrantaan ja aloittaa lukio-opinnot tutussa ympäristössä. Käytyään lukiota vuoden päätös ei ollut enää vaikea, vaan Katariina oli valmis aloittamaan balettiopinnot Helsingissä. Asuntokin järjestyi Helsingistä mukavasti, kun hän sai kämppikseksi opiskelukaverinsa Ellan, joka on nykyisin Katariinan kollega nuorisoryhmässä.

Ammatillisen koulutuksen viimeisenä keväänä oli aika hakea tanssijan työtä. Katariina päätti tähdätä ensisijaisesti Helsinkiin Kansallisbaletin nuorisoryhmään, ja onnekseen hän tuli koetanssissa valituksi. Varasuunnitelmiakin oli tarpeen miettiä: ”Jos Kansallisbaletin koetanssissa ei olisi tärpännyt, olisin varmasti pyrkinyt näyttökokeiden kautta muihin ryhmiin Euroopassa.”

 

Shoshin
Katariina Luukas Next Steps -illan teoksessa Shoshin

Muita vaihtoehtoja varalla

Tanssijan työhön liittyy aina epävarmuus tulevaisuudesta. Esimerkiksi loukkaantumiset saattavat keskeyttää uran, ja joka tapauksessa tanssijan uran päättyessä työtä ehtii tehdä vielä ainakin pari vuosikymmentä jossakin muussa ammatissa. ”Olen suunnitellut aloittavani kosmetologin opinnot työni rinnalla tulevaisuuden varalle ja ihan vain omasta kiinnostuksestanikin”, Katariina kaavailee. Nyt on kuitenkin aika keskittyä Next Stepsin kolmeen teokseen, joissa Kansallisbaletin nuoret tanssijat ovat pääosassa.

Jane ja Aatos Erkon säätiö rahoittaa Suomen kansallisbaletin nuorisoryhmän toimintaa.

Next Steps – Kansallisbaletin nuorten tanssijoiden ilta Alminsalissa 13.–14.4.2018.

Teksti JUSSI ILTANEN
Kuvat MIRKA KLEEMOLA