Siirry sisältöön

Carolyn Carlson kertoo ajatuksiaan Pneuman takaa

… kuviteltu putoaminen. Bordeaux’n oopperan baletille luotu Pneuma on saanut inspiraationsa minulle tärkeän kirjailijan Gaston Bachelardin teoksesta Ilma ja uneksinta, essee liikkeen kuvittelusta (1943). Tämä teos on oodi intensiiviselle ja runolliselle ihmisluonnolle, jonka musiikilliset silmukat on kutonut tanskalainen säveltäjä Gavin Bryars. Hän on työskennellyt mm. William Forsythen, Lucinda Childsin, Maguy Marinin, Jiří Kyliánin ja Merce Cunninghamin kanssa. Valoisassa ja unimaisessa Pneumassa tanssijat siirtyvät mustasta valkoiseen…

Pneuma photo Julien Benhamou, Bordeaux'n baletti
Kuva Julien Benhamou, Bordeaux’n baletti

Gaston Bachelard kirjoittaa, että tietoisuutemme herättäminen vastakkainasetteluissa äärettömyyden kanssa on itsessään runo, siinä voi tunkeutua rajattomuuteen, muuttua itse langoiksi, joilla kudotaan kosminen todellisuus – kuvan arvo mitataan sen kuvitellun auran laajuudella. Matkaamalla eteerisen mielikuvituksen voimalla läpi unelmien ja muuntautumisen kuningaskunnan avaamme olemassaolon havainnoinnin ovet kosmiseen ulottuvuuteen, joka symboloi jatkuvaa virtaa ja paluuvirtaa lentämisen ja maan vetovoiman välillä. Mielikuvituksen vaivihkaisesta voimasta muodostuva henkäys on todellisuudessa elintärkeää. ”Ilma on enemmän kuin se mitä ihminen hengittää, se on itse hengitys.” Se on tanssin kauneus ajan, tilan ja nykyhetken kautta, Bachelard paljastaa materiamaailman luonteen. Tieteitä ja runoutta kiivaasti ihailevan ranskalaisen filosofin silmissä henki on materian sydän, materia antaa hengelle sielun: unelmat lentoonlähdöstä ja putoamisesta, selkeät ja säteilevät ilmakuvat, tuulien, ukkosten, myrskyjen, liikkeessä olevien voimakkaiden ja kiivaiden myrskytuulien materiamaailmat. Mielikuvituksen ja sen kuvien kenttä, kohoavat, avaavat ja pakenevat kuvat: korkeuden, nousun, syvyyden, haaksirikon ja putoamisen metaforat – Ne ovat kaikki musiikin, valojen ja tanssijoiden liikkeestä ja liikkumattomuudesta syntyneiden koreografisten keksintöjen sieppaamia visuaalisia runoja.

Pneuma photo Julien Benhamou, Bordeaux'n baletti
Kuva Julien Benhamou, Bordeaux’n baletti

Olemme jatkuvassa vuoropuhelussa luonnon, maapallomme ja taivaiden kanssa. Kiinnitän erityistä huomiota ilmakehän ylempiin kerroksiin: pilviin, tähtiin, aurinkoihin, sateisiin, kuihin, enkelten mystisiin alkuperiin ja muiden ulottuvuuksien mahdollisuuksiin. Kuinka usein materian täyttämissä elämissämme nostamme katseen taivaisiin tarkkaillaksemme tätä näkymätöntä tyhjyyttä? Muistan matkani Yhdysvaltojen Grand Canyoniin, tuohon laajaan uskomattoman kauniiseen autiomaan kaltaiseen, upeaan loputtomaan tilaan. Tuntui kuin olisi ollut maailman katolla, jossa tuntee vetoa hypätä pelottavaan äärettömyyteen, tähän ilmavirtausten täyttämään komeuteen, ja ainoa mieleeni tullut ajatus oli, mitä on tämä nimetön äärettömyys. Teokseni perustuu tähän, se jatkaa pohdintaani. Loputtomien mahdollisuuksien inspiraatio. Universumin runo, jota on kirjoitettu maailman synnystä asti. Kaikista näistä runoilijoista ammentamani inspiraatiot palaavat aina nousevien tuulien alkukäsitteisiin, joita kutsun kanaviksi pyhiin havaintoihin ihmeistä taivaankannen alla, ne näyttävät katseen polut taivaan sinimustalla kankaalla – Näiden kanavien avulla voimme kasvaa henkisesti kuten ilma sallii potentiaalimme kasvaa ja aistimme herätä.

Carolyn Carlson

Artikkelin otsikko ja ensimmäinen lause ovat Gaston Bachelardin teoksesta Ilma ja uneksinta, essee liikkeen kuvittelusta.

Carolyn Carlsonin Pneuma nähdään Kansallisbaletissa Ranskalaisessa illassa 28.9.–20.10.2018. Carlsonin tuoreita ajatuksia ensi-illan kynnykseltä luettavissa Ranskalaisen illan käsiohjelmassa.