Siirry sisältöön

Hyvät oopperan ystävät,

kausi 2016–17 on nyt saatu onnistuneesti päätökseen. Kevätkausi huipentui komeaan manifestiin 100-vuotiaalle Suomelle, kun ohjelmistossamme oli Sibeliuksen Kullervo Tero Saarisen tulkintana, Melartinin Aino-oopperan konserttiesitys sekä neljän kotimaisen koreografin ilta Voima. Kuinka vimmaisia ja väkeviä nämä puheenvuorot olivatkaan. Ne olivat puheenvuoroja paitsi tekijöiden näkemyksellisyydestä ja esiintyjien ammattitaidosta, niin myöskin kotimaisen taiteen elinvoimasta ja puhuttelevuudesta.

Ilta toisensa jälkeen saimme aistia elävän esityksen ainutkertaista ilmapiiriä. Sähköistynyt tunnelma inspiroi taiteilijoita antamaan kaikkensa ja onnistuneen suorituksen jälkeinen kollektiivinen riemu purkautui raikuviin loppuaplodeihin. Esiripun laskeuduttua me taiteilijat tunsimme lavalla kiitollisuutta siitä, että saamme työssämme kokea jotakin näin arvokasta. Taide koskettaa rampin molemmin puolin: se koskettaa sekä tekijöitä, että yleisöä.

Tämän onnentunteen vallassa on nyt hyvä sulkea partituurit, sammuttaa valonheittimet, siirtää lavasteet varastoon ja roolipuvut huoltoon.

Taiteilijamme saattavat siirtyä eri musiikkifestivaaleille, perheidensä kanssa turistikohteisiin tai laiturin nokkaan liottamaan väsyneitä varpaitaan. Itse vetäydyn perennapenkkejä ja perunamaata hoitamaan.

Kilvoittelu keskeytyköön. On aika antaa mielen ja kehon levätä, jotta taas elokuussa voimme aloittaa uuden kauden täynnä inspiraatiota.

Vaikka esiintyjät jäävät kesätauolle, jatkuvat oopperalla työt esimerkiksi verstailla, ompelimoissa ja hallinnossa vielä viikkoja. Paljon on valmistelutyötä tehtävänä ennen tulevan kauden alkua.

Tätä kirjoittaessa istun japanilaisessa luotijunassa. Kiidän 300 km/h vauhdilla ohi eksoottisten maisemien. Eilinen Reininkullan esitys Japan Philharmonic orchestran kanssa oli suurta suomalaisjuhlaa. Sain laulaa orkesterin ylikapellimestarin, Maestro Pietari Inkisen sekä kokeneen Wotanin Jukka Rasilaisen rinnalla.  Oli vaikuttavaa huomata millä innostuksella ja ammattiylpeydellä paikalliset työskentelivät. Me taiteilijat saimme keskittyä omaan suoritukseemme käytännön asioiden hoituessa sujuvasti. Japanilaiset ovat totisesti tehokkuuden ja vieraanvaraisuuden mestareita.

Kapellimestari Pietari Inkinen on tehnyt hienoa työtä orkesterinsa kanssa ja heidän arvostuksensa ylikapellimestaria kohtaan on käsinkosketeltavaa. Odotan jo syyskautta, kun Pietari tulee vuosien tauon jälkeen taas johtamaan esityksiä Kansallisoopperassa. Hän johtaa Suomi juhlii -gaalaesitykset 5. ja 6.12., sekä tammikuussa ohjelmistoon tulevan Puccinin Madama Butterflyn. Teoksen ohjaa meille japanilainen teatteriguru, Yoshi Oidan. Tarina on tällä kertaa sijoitettu ohjaajan omaan lapsuuteen, sodanjälkeiseen Japaniin.

Kuinka monia lumoavia hetkiä onkaan ensi kaudella tiedossa. Malttaakohan tässä nyt ollenkaan siirtyä keittiöpuutarhaan kitkemään rikkaruohoja!

Tulevalla kaudella saamme myötäelää Cio-Cio-Sanin tragedian lisäksi muidenkin moniulotteisten roolihahmojen kohtaloita. Syyssonaatti-kantaesityksessä kuulemme Kansallisoopperan lavalla ruotsalaista supertähteä Ann Sofie von Otteria ensikertaa oopperaroolissa. Charlotte Andergastin ristiriitainen roolihahmo tulee olemaan herkullinen tulkittava! Kestohitti Rigoletton nimiroolissa saamme nauttia taas islantilaisen baritonin Olafur Sigurdarsonin tulkinnasta. Joulukuussa meidät hurmaa pariisilaisen kurtisaani Violetta Valeryn roolissa tsekkiläinen primadonna Marie Fajtová, uusi tuttavuus hänkin.  Maaliskuussa 2018 nousee oma tähtitenorimme Mika Pohjonen lavalle uudessa roolissaan Trubaduurin Manricona. Kauden lopuksi toukokuussa Nikolai Schukoffin Parsifal astelee legendaarisen Wagner -ohjaajan Harry Kupferin viitoittamalla myötätunnon ja tiedostamisen polulla. Nämä vain muutamina poimintoina, lista voisi toki olla moninkertainen.

Päänäyttämö avataan yleisölle kuitenkin jo 11.8., kun taiteellinen partnerimme Esa-Pekka Salonen johtaa kuoroamme ja orkesteriamme Ravel-Salonen-Stravinski -ohjelmalla. Konsertti on osa yhteistyötämme Helsingin juhlaviikkojen kanssa.

Kuinka monia lumoavia hetkiä onkaan ensi kaudella tiedossa. Malttaakohan tässä nyt ollenkaan siirtyä keittiöpuutarhaan kitkemään rikkaruohoja!

Toivotan teille, hyvät lukijat, aurinkoista ja kiireetöntä kesää.

Pian nähdään taas!

Lilli

Lilli Paasikivi
Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi avaa blogissaan maailmaa teosten takaa ja kertoo Oopperan arjesta, iloista ja haasteista.